Companies must have more detiled information related to buying behaviours of consumers in the increasing competition environment. Hence, firms have to take into account that consumers not only have a buying behaviour when there is a need but also have impulsive buying behaviours due to some reasons. In this article, relations between self confidence and impulsive buying behaviors are being examined, and to this and, a questionnaire was prepared. The universe of the study is consumers who is living in central district in Kars. According to the result of the study, there are positive relations between self-confidence and impulsive buying behaviour in cleaning products, cosmetic products, food products, and clothing products.
İşletmeler, giderek artan rekabet ortamında tüketicilerin satınalma
davranışları hakkında daha detaylı bilgiye sahip olmak zorundadırlar. Bu
nedenle tüketicilerin sadece ihtiyaç duyduklarında satınalma davranışında
bulunmadıklarını, çeşitli nedenlerden dolayı anlık satınalma davranışını
gerçekleştirebildiklerini de göz önünde bulundurmaları gerekmektedir. Bu
çalışmada, özgüven ile anlık satınalma davranışı arasındaki ilişki incelenmiştir.
Bu amaçla anket formu geliştirilmiştir. Araştırmanın ana kitlesini Kars merkez
ilçede yaşayan tüketiciler oluşturmuştur. Yapılan analiz sonucu özgüven ile
temizlik ürünleri, kozmetik ürünleri, gıda ürünleri ve giyim ürünlerine yönelik
anlık satınalma davranışı arasında pozitif yönlü ilişki belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 28 Sayı: 2 |