Research Article
BibTex RIS Cite

ALGI YÖNETİMİNDE MEDYANIN ROLÜ: AVRUPA BİRLİĞİ- TÜRKİYE MÜZAKERE SÜRECİ ÖRNEĞİ

Year 2019, Volume: 33 Issue: 3, 977 - 994, 16.07.2019

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Türkiye-Avrupa
Birliği ilişkilerinin yürütülmesi ve Avrupa Birliği’ne katılım müzakereleri
sürecinde, medyanın gündemi belirlemesindeki olası rolünü, algı yönetimi
yaklaşımı çerçevesinde incelemektir. Bu doğrultuda çalışmada, “amaçlı örnekleme
yöntemi” ile Türkiye’nin ulusal çapta yayın yapan en yüksek tirajlı iki
gazetesi; Sabah ve Hürriyet gazeteleri incelenmiştir. 01 Ocak 2011 ve 31 Aralık
2016 tarihleri arasında yayınlanan AB- TR haberlerinin kamuoyunda nasıl algı
oluşturduğu içerik analizi yöntemine tabi tutularak incelenmektedir. Araştırmadan
elde edilen verilere göre, Hürriyet ve Sabah gazetelerinin ilk sayfalarında
çıkan haberlerin güvenlik, iç politika, dış politika, demokratikleşme ve
ekonomi başlıklarından oluştuğu sonucuna ulaşılmıştır. Hürriyete Gazetesi
üzerinde yapılan incelemeye göre, Tr-AB ilişkileri ve katılım müzakerelerine
ilişkin toplam 162 haberde en fazla “iç politika”ya vurgu yapılırken, en az
işlenen konunun “ekonomi” olduğu ortaya konmuştur. Oluşturulan bu beş kategori
için iki gazetede de verilen olumlu haber sayısı, olumsuz haber sayısına
nazaran daha az görülmekte, her iki gazetede olumlu haber sayısı eşit
verilmektedir. Bu sonuçlardan hareketle, 
ele alınan yazılı basın haberlerinde Türkiye-Avrupa Birliği ilişkileri
ve
katılım
müzakereleri ile ilgili olumsuz bir algı yönetimi olduğu ve bu algı yönetiminde
de demokratikleşme hususunun payı olduğu çıkarımına varılabilir.

References

  • Kaynaklar
  • Akgönenç, O. (2009). Türkiye’nin AB Stratejisi. Ankara: Nobel Yayın
  • Aslan, E., Tavşancıl, E. (2001). İçerik Analiz ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon.
  • Bozkurt, V.(1997). Türkiye ve Avrupa Birliği. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Chisnall, P.M. (1975). Marketing: a behavioural analysis. McGraw Hill
  • Dearing, J.W. ve Rogers, E.M. (1996). Communication Concepts 6. Sage: Agenda-Setting. Thousand Oaks
  • Devlet Planlama Teşkilatı, Avrupa Birliği İle İlişkiler Genel Müdürlüğü. (2002). Avrupa Birliği Kronolojisi 1946-2002. Ankara: Doğuşum Matbaacılık.
  • Dursun,Ç. (2004). Türkiye’de Haber ve Habercilik Çalışmalarının Genel Bir Değerlendirmesi: 1980- 2003”. Der: Çiler Dursun. Haber Hakikat ve İktidar İlişkisi. Ankara: Elips Kitap.
  • Duverger, M. (1980). Metodoloji Açısından Sosyal Bilimlere Giriş. Çev: Ünsal Oskay. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
  • Erdemli, Ö. (2005). Chronology: Turkey’s Relations with the EU’, Turkey and The European Union. Domestic Politics, Economic Integration and International Dynamics. Ed: Ali Çarkoğlu ve Barry Rubin. London.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum Algı İletişim. 5. Baskı. No:69. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları
  • İrvan, S. (2000). Metin Çözümlemelerinde Yöntem Sorunu. Ankara: Medya ve Kültür, 1. Ulusal İletişim Sempozyumu Bildirileri İletişim Dergisi Yayınları.
  • Koçak, A. ve Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Konya: Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi: Selçuk İletişim 4 (3).
  • Tutar, H. (2013). Davranış Bilimleri Kavramlar ve Kuramlar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Moloney,K. (2000). Rethinking Public Relations: The Spin and The Substance. London: Routledge
  • Morgan, C.T. (1981). Psikolojiye Giriş. Çev. S. Karakaş ve diğerleri. Ankara: Meteksan
  • Özer, M.A. (2012). Bir Modern Yönetim Tekniği Olarak Algılama Yönetimi Ve İç Güvenlik Hizmetleri. 33.sayı. Karadeniz Araştırmaları.
  • Picard, G.R. (1991). The Journalist’s Role in Coverage of Terrorist Events. Eds. Odasuo Alali ve Kenoye Eke. Media Coverage Of Terrorism. California: Sage Publications.
  • Şen, F. (2006). Türkiye-AB ilişkilerinin Beş Temeli ve Bu Çerçevede Türkiye’nin Tam Üyeliğinin AB’ye Olası Etkilerinin Tahmini, ‘Türkiye Avrupa Birliği İlişkileri Üzerine Ekonomi-Politik Tezler’. Ed. İrfan Kalaycı. İstanbul.
  • Tutar,H. (2008). Simetrik ve Asimetrik İletişim Bağlamında Örgütsel Algılama Yönetimi. 1. Baskı Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yaylagül, L. (2006). Kitle İletişim Kuramları Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. 1.baskı. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • http://www.medyatava.com/tiraj (06.10.2017)
  • http://www.ikv.org.tr (27.10.2017)
  • http://www.ab.gov.tr/111.html (09.06.2017)
Year 2019, Volume: 33 Issue: 3, 977 - 994, 16.07.2019

Abstract

References

  • Kaynaklar
  • Akgönenç, O. (2009). Türkiye’nin AB Stratejisi. Ankara: Nobel Yayın
  • Aslan, E., Tavşancıl, E. (2001). İçerik Analiz ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon.
  • Bozkurt, V.(1997). Türkiye ve Avrupa Birliği. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Chisnall, P.M. (1975). Marketing: a behavioural analysis. McGraw Hill
  • Dearing, J.W. ve Rogers, E.M. (1996). Communication Concepts 6. Sage: Agenda-Setting. Thousand Oaks
  • Devlet Planlama Teşkilatı, Avrupa Birliği İle İlişkiler Genel Müdürlüğü. (2002). Avrupa Birliği Kronolojisi 1946-2002. Ankara: Doğuşum Matbaacılık.
  • Dursun,Ç. (2004). Türkiye’de Haber ve Habercilik Çalışmalarının Genel Bir Değerlendirmesi: 1980- 2003”. Der: Çiler Dursun. Haber Hakikat ve İktidar İlişkisi. Ankara: Elips Kitap.
  • Duverger, M. (1980). Metodoloji Açısından Sosyal Bilimlere Giriş. Çev: Ünsal Oskay. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
  • Erdemli, Ö. (2005). Chronology: Turkey’s Relations with the EU’, Turkey and The European Union. Domestic Politics, Economic Integration and International Dynamics. Ed: Ali Çarkoğlu ve Barry Rubin. London.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum Algı İletişim. 5. Baskı. No:69. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları
  • İrvan, S. (2000). Metin Çözümlemelerinde Yöntem Sorunu. Ankara: Medya ve Kültür, 1. Ulusal İletişim Sempozyumu Bildirileri İletişim Dergisi Yayınları.
  • Koçak, A. ve Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Konya: Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi: Selçuk İletişim 4 (3).
  • Tutar, H. (2013). Davranış Bilimleri Kavramlar ve Kuramlar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Moloney,K. (2000). Rethinking Public Relations: The Spin and The Substance. London: Routledge
  • Morgan, C.T. (1981). Psikolojiye Giriş. Çev. S. Karakaş ve diğerleri. Ankara: Meteksan
  • Özer, M.A. (2012). Bir Modern Yönetim Tekniği Olarak Algılama Yönetimi Ve İç Güvenlik Hizmetleri. 33.sayı. Karadeniz Araştırmaları.
  • Picard, G.R. (1991). The Journalist’s Role in Coverage of Terrorist Events. Eds. Odasuo Alali ve Kenoye Eke. Media Coverage Of Terrorism. California: Sage Publications.
  • Şen, F. (2006). Türkiye-AB ilişkilerinin Beş Temeli ve Bu Çerçevede Türkiye’nin Tam Üyeliğinin AB’ye Olası Etkilerinin Tahmini, ‘Türkiye Avrupa Birliği İlişkileri Üzerine Ekonomi-Politik Tezler’. Ed. İrfan Kalaycı. İstanbul.
  • Tutar,H. (2008). Simetrik ve Asimetrik İletişim Bağlamında Örgütsel Algılama Yönetimi. 1. Baskı Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yaylagül, L. (2006). Kitle İletişim Kuramları Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. 1.baskı. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • http://www.medyatava.com/tiraj (06.10.2017)
  • http://www.ikv.org.tr (27.10.2017)
  • http://www.ab.gov.tr/111.html (09.06.2017)
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Elifnur Terzioğlu

Publication Date July 16, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 33 Issue: 3

Cite

APA Terzioğlu, E. (2019). ALGI YÖNETİMİNDE MEDYANIN ROLÜ: AVRUPA BİRLİĞİ- TÜRKİYE MÜZAKERE SÜRECİ ÖRNEĞİ. Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 33(3), 977-994.

4aoDA4.pngithenticate-badge-rec-positive.png800px-Open-Access-PLoS.svg.png