This study was conducted to analyze the effect of university students' self-efficacy perception on stress perceptions and depression levels. The present research was carried out on 134 university students. In the research, hypothesis testing was performed for two research models. In the first model, the relationship between students' self-efficacy perception and depression levels were examined. In the second research model, the relationship between students' self-efficacy perception and perceived stress levels was examined. According to the result of the analyzes, it was determined that there was a significant relation between students' self-efficacy perception, perceived stress and depression level. As a result of the analysis, it was understood that self-efficacy explained perceived stresss more than depression. THis finding is important for literature. Findings are close to each other. In other words, the power of self-efficacy to explain depression and the power to explain epression are very close. This result reveals the conclusion that an individual with a high level of perceived stress may also have a high tendency to depression.. The fact that the stress level and depression levels of students are closely affected by self-efficacy reveals that self-efficacy level is an important factor in effectively coping with the problems experienced by the individual. Within the framework of these results, it is recommended that human resources specialists behave more meticulously in recruiting staff, especially for critical positions, for self-sufficiency. It is thought that the results of the study will contribute significantly both in theory and in practice.
Bu çalışma üniversite öğrencilerinin öz-yeterlik algılarının stres algıları ve depresyon düzeyleri üzerine etkisini analiz etmek amacıyla yapılmıştır. Bu araştırma 134 üniversite öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada iki araştırma modeli için hipotez testi yapılmıştır. Birinci modelde öğrencilerin öz-yeterlik algıları ile depresyon düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. İkinci araştırma modelinde öğrencilerin öz-yeterlik algıları ile algılanan stres düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Analiz sonuçlarına göre öğrencilerin öz-yeterlik algıları, algılanan stres ve depresyon düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Analiz sonucunda, öz-yeterliliğin algılanan stresi depresyondan daha fazla açıkladığı anlaşılmıştır. Bulgu sonuçları birbirine yakındır. Yani öz yeterliliğin depresyonu açıklama gücü ile depresyonu açıklama gücü birbirine çok yakındır. Öğrencilerin stres seviyesi ile depresyon düzeylerinin öz yeterlilik tarafından yakın düzeyde etkileniyor olması öz yeterlilik seviyesinin bireyin yaşadığı sorunlar ile etkin şekilde başa çıkabilmesi adına önemli bir faktör olduğunu ortaya koymaktadır. Bu sonuçlar çerçevesinde insan kaynakları uzmanlarının personel alımlarında özellikle kritik pozisyonlar için öz yeterlilik seviyesi yeterli personel almak konusunda daha titiz davranması önerilir. Çalışma sonuçlarının gerek teorik, gerek ise uygulamada önemli ölçüde katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 35 Issue: 1 |