In this study, the factors affecting consumers' adoption of shared e-scooter services were examined from the perspective of “Value-based Adoption Model”. The structural equation modeling technique (SEM) was employed to evaluate the proposed research model, and the proposed model was empirically tested using data collected from 118 actual users of shared e-scooter services in Turkey. The results showed that consumers perceive shared e-scooter services as a useful and enjoyable means of transportation. On the other hand, it was observed that the perceived price of e-scooter shared services was negatively associated with perceived value. Lastly, It has been demonstrated that consumers see shared e-scooter services as a valuable service, and this strongly affects their use of these services.
Bu çalışmada tüketicilerin paylaşımlı e-scooter hizmetlerini benimsemelerinde etkili olan faktörler “Değer Temelli Benimseme Modeli” perspektifinden incelenmiştir. Bu kapsamda geliştirilen araştırma modeli, daha önce Türkiye’de paylaşımlı e-scooter hizmetini kullanmış 118 kişiden toplanan veriler kullanılarak yapısal eşitlik modellemesi tekniği ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda tüketicilerin, paylaşımlı e-scooter hizmetlerini kullanışlı ve eğlenceli bir ulaşım aracı olarak gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte paylaşımlı e-scooter hizmetleri ücretlerinin, bu hizmetlerin tüketiciler için sundukları değeri olumsuz etkilediği gözlemlenmiştir. Son olarak tüketicilerin, paylaşımlı e-scooter hizmetlerini değerli bir hizmet olarak gördükleri ve söz konusu hizmetleri kullanmalarını güçlü şekilde etkilediği ortaya koyulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 35 Issue: 3 |