ÖZET
Bu araştırmada, Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü'nde
öğrenim görmekte olan öğrencilerin psikolojik belirtileri incelenmiştir.
Araştırmanın evreni, Atatürk Üniversitesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Güzel
Sanatlar Eğitimi Bölümü'nde 2003-2004 öğretim yılında öğrenim gören üniversite
öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırma örnek/emi, bu evrenden seçkisiz (random)
olarak belirlenen toplam 189 kişiden meydana gelmiştir. Araştırmada, bireylerin
psikolojik belirtileri ile ilgili veriler Derogatis (1992) tarafından geliştirilen ve
Şahin ve Durak (1994) tarafından uyarlanma çalışmaları yapılan Kısa Semptom
Envanteri ile toplanmıştır. Cinsiyetlerine göre, bireylerin somatizasyon, anksiyete
bozukluğu ve rahatsızlık ciddiyeti global indeksi puanları arasında kızların lehine
anlamlı farklılaşma bulunurken, diğer psikolojik belirti puanlarına göre anlamlı
farklılaşma bulunamamıştır. Bireylerin öğrenim gördükleri alanlarına ve sınıf
düzeylerine göre, bütün psikolojik belirti puanlarında anlamlı farklılaşma
bulunamamıştır.
Anahtar sözcükler: Güzel sanatlar eğitimi, psikolojik belirtiler
ABSTRACT
İn this research, the psychological symptoms and some special features
of the students of the Department of Fine Arts Education, Faculty of Education were
studied.
The research covers the students of Kazım Karabekir Education Faculty,
Atatürk University of the academic year 2003-2004.The sample of the research
includes 189 persons based on a random selection. The data of this research were
collected with Brief Symptom Inventory developed by Derogatis (1992) and adapted
by Şahin ve Durak (1994). Besides, Personel Information Form prepared by the
researcher himself was benefited from in order to obtain information releated to
several variables. For the analysis of the data obtained t test and Variance Analysis
(One Way Anova).
As the resul of the research, these findings were found: Based of
difference of gender, as for the scores for the somatization, anxiety disorder and
seriousness of psychological disease global index a meaningful difference was
found in favour of the girls while meaningful difference could not be found as
regards the scores for other psychological symptoms. With respect to their mayors
and grades no meaninful difference could be found in the scores for any psychological symptoms.
Key words: Fine arts education, psychological symptoms.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 28, 2010 |
Submission Date | November 28, 2010 |
Published in Issue | Year 2003 Issue: 8 |