ÖZET
Fotoğraf, içinde yaşadığımız çevreden alınmış, seçilmiş görüntüdür.
Fotoğraf çok çeşitli yerlerde ve çeşitli amaçlarla karşımıza çıkar. Gazete, dergi ve
kitaplarda, bildirişim panolarında, internet ve televizyonda; haber, reklam, belgesel,
sanat fotoğrafları görüyoruz. Yayın yeri ve amacı ne olursa olsun her fotoğrafın bir
konusu, mesajı ve ulaşmak istediği izleyici kitlesi vardır.
Fotoğrafta mesajın belirgin olma düzeyini, ulaşılmak istenen izleyici
kitlesinin niteliği belirler. Kimi zaman fotoğrafçı, izleyicinin, mesajı, ilk görüşte
kavramasını, kimi zamansa fotoğraf karşısında durup düşünmesini ister.
Fotoğrafçı, çevresi görüntülerle kuşatılmış, görmekten yorgun düşmüş
hatta sıkılmış izleyicinin dikkatini nasıl çekebilir?
Fotoğrafçı, izleyicide merak uyandırarak onu şaşırtarak, düşündürerek ve
duygulandırarak onun dikkatim fotoğrafa çekebilir. Aynı şekilde bu görüntünün
izleyicinin hafızasında yer etmesini sağlayabilir.
Fotoğrafçının teknik ve estetik bilgi seviyesi, sezgileri ve tecrübeleri,
fotoğrafı oluşturmasmdaki başarısında başlıca etkendir. Teknik bilgi ve becerisi
yanında kompozisyon bilgileri, görüntüyü organize etmesinde çok önemli rol oynar.
Fotoğrafın dilini oluşturan görsel öğeleri, tasarım ilkeleri doğrultusunda kullanarak
fotoğraflarında sadeliğe ve belirginliğe ulaşabilir. Fotoğrafın görsel öğelerini; ışık
ve gölge, çizgi, form, doku, renk, ton değerleri, hareket ve perspektif, tasarım
ilkelerini ise; ritm, uyum, kontrastlık, denge, üstünlük ve bütünlük olarak
sıralayabilir ve inceleyebiliriz.
Fotoğrafçının işi görmek ve göstermektir. Önce fotoğrafçı, iyi bir izleyici
olmalıdır. Çevresinde, herhangi bir kişinin dikkatini çekmeyen detaylar onun için
önem taşır. Çok görerek, çok araştırarak, çok fotoğraf çekerek tecrübe sahibi
olabilir ve başarıya ulaşabilir.
Anahtar sözcükler: Fotoğraf İzleyici, Algılama, Görsel öğeler, Tasarım
ilkeleri
ABSTRACT
Clarity In Photography As A Means Of Visual Communication
Photography is selected vision taken from the environment in which we
have been living. We experience photography in various places and for various
purposes. We see news, advertising, documentaries and art photographs in
newspapers, magazines, books, billboards, internet and television. Each photograph
has a theme and a message whatever its place and purpose.
The quality of the intended receivers to whom the message is conveyed
determines the level of clarity of the photograph. From time to time the
photographer wants to intended receivers to perceive the message at first sight,
while at other times he wants them to stop and think about it,
A major question emerges concerning how a photographer can attract the
attention of the intended receivers who have been bombarded with visions and are
tired and bored of seeing them?
In order attract the attention of the intended receivers a photographer
awaken their eagerness by surprising them, by causing them to think or by vision to
be embedded in their memories.
Success ultimately relies on the level of esthetic and technical skills of the
photographer: his mind, his feelings, and experience. All of these work together to
develop and deliver the main effect in the formation of the photograph. Apart from
his technical knowledge and experience, his knowledge in composition plays a very
important role in organizing the vision. He can achieve plainness and clarity in his
photographs, utilizing the visual elements that make up the language of the
photography and that are guided by the principles of design. The visual elements of
photography include light, line, form, texture, color, tone values, movement and
perspective. The principles of design include rhythm, conformity, contrast, balance,
superiority and completeness.
A photographer must also be a good "receiver". His central job as
photographer is to see and focus on selected things in new ways. The myriad of
details in his environment that seldom draw the attention of ordinary people carry
value for him. He can gain success only by his experience of seeing a lot of things,
by doing a lot of research, and by taking lots of pictures for immediate feedback.
Key words: Photography, Spectator (the intended receivers), Perception,
Visual elements, Principles of design
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2010 |
Submission Date | November 29, 2010 |
Published in Issue | Year 2003 Issue: 8 |