Abstract
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının yapılandırmacı yaklaşıma
dayalı öğrenme ortamlarına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırmada durum çalışması yöntemi
kullanılmıştır. Araştırma Fen Bilgisi öğretmen adayları üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada
yapılandırmacı öğrenme ortamı anketi ve açık uçlu anket kullanılmıştır. Elde edilen verilerin
analizi sonucunda öğretmen adaylarının, öğrenme ortamının gerçek yaşamla ilişkisi, eleştirel
düşüncenin oluşumu, öğrenen rolü, öğretmen rolü, yöntem ve teknikler, değerlendirme süreçleri ile
güdülenmeye ilişkin görüşlerinin olumlu olduğu bulunmuştur.
Anahtar kelimeler: yapılandırmacı öğrenme ortamı, yapılandırmacı yaklaşım, öğretmen
eğitimi
Student Teachers’ Opinions Towards The Constructivist Learning
Environment
The purpose of this research is examined the student teachers’ opinions towards the constructivist
learning environment. In this study, case study design is used. Teacher candidates from the science
department participated in this study. To gather data, a survey of constructivist learning
environment and an open-ended questionnaire were used. As a result of this study, it was found that the experimental
group students' opinions toward the learning environment, critical thinking, role of the learner
and teacher, techniques and methods, process of evaluation, team work and motivation seemed to be
positive.
Key words: Keywords: constructivist approach, constructivist learning environment, teacher
education.