Abstract
Bu araştırma, farklı liselerdeki öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin psikolojik danışma ve rehberlik
hizmet alanlarından beklenti düzeylerini saptamak amacıyla, 2006-2007 eğitim-öğretim yılında
Erzurum il merkezinde sekiz eğitim bölgesinde yer alan okullarda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
örneklemi, adı geçen liselerden yansız örnekleme metodu ile seçilen 99 öğretmen, 20 okul yöneticisi
ve 10. sınıfta öğrenim gören 261 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı
tarafından geliştirilen psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinden beklentiler anketi aracılığı
ile toplanmıştır. Araştırmada toplanılan veriler SPSS (10.0.1) istatistik paket programı ile
çözümlenmiştir.
Araştırma verileri incelendiğinde, yöneticilerin araştırma ve değerlendirme rehberlik
hizmetlerinden beklenti düzeylerinin öğretmen ve öğrencilerden daha yüksek olduğu; öğrencilerin
öğretmenlerden beklenti düzeyleri arasında ise anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır.
Araştırma sonucunda öğrencilerin izleme rehberlik hizmetlerinden beklenti düzeylerinin
öğretmenlerden daha fazla olduğu; yöneticilerin hem öğrencilerle hem de öğretmenlerle beklenti
düzeyleri arasında ise anlamlı bir faklılık olmadığı anlaşılmıştır. Yine araştırma bulguları yönetici ve
öğretmenlerin öğrencilerinden müşavirlik, bireyi tanıma, çevre ve aile ile ilişkiler rehberlik
hizmetlerinden beklenti düzeylerinin daha üst düzeyde olduğunu; yöneticilerle öğretmenlerin
beklenti düzeyleri arasında ise bir fark olmadığını göstermektedir.
Araştırma bulguları yöneticilerin öğretmen ve öğrencilerin oryantasyon (alıştırma), bilgi verme,
yöneltme ve yerleştirme, psikolojik danışma ve rehberlik hizmet alanlarından beklenti düzeylerinde
anlamlı bir farklılığın olmadığını ortaya koymuştur.
Anahtar Kelimeler: Liselerdeki öğrenciler, psikolojik danışma ve rehberlik hizmet alanlarından
beklenti düzeyleri
This research was conducted in order to determine the levels’ expectation in different the highs
students, teachers and directors about psychological consultation and guidance services. The study
was conducted in the schools located in 8 educational district in the city centre of Erzurum
province in 2006-2007 school year. The sample groups of the study consisted of 99 teachers, 20
directors and 261 10th grade students who were selected from the mentioned schools by impartial
sampling method. The survey’s data collected by the survey of the expectations from the
psychological consultation and guidance services which was developed by researcher. The collected
data was then analysed by using a statistics program named SPSS.
According to the research data, the directors’ expectation levels from the research and assessment
services are much higher than the students’ and the teachers’; but on the other side it is
determined that there isn’t a meaningful difference in student’s expectation levels from the
teachers. At the and of the research results, it is understood that the students’ expectation
levels from observing services are more than the teachers’ whereas there isn’t a meaningful
difference between the directors expectation levels with both the teachers and the students. And also the research result show that the teachers’ and the directors’
expectation levels from consultancy, person recognition, environment and family relationships and
guidance services are higher than the students; but there isn’t a meaningful difference between the
the directors’ expectations and the teachers’.
Research results shows that there isn’t a meaningful difference in levels expectation from giving
information, orientation and direction and placing psychological consultation and guidance
services.
Keywords: ln high school students, levels expectation from psychological consultation and
guidance services.