Abstract
Yönetici, örgütün temel dinamiğidir. İnsanları sevk ve idare etmek, örgütü
amaçları doğrultusunda yönlendirmek, işleri çekip çevirmek, yöneticinin asli görevleridir. Bu
görevleri laikiyle yapmak örgütü etkili ve verimli kılar. Yöneticinin kalitesi örgütün başarısı ile
doğru orantılıdır. Bu araştırmayla ilköğretim okullarında görev yapan yöneticilerin yeterlilik
düzeylerinin aldıkları eğitimle ilişkili olup olmadığı belirlenmeye çalışılmaktadır.
Bu amaçla mevcut yönetici yetiştirme uygulamaları alandan gelen EYTEP mezunları yöneticilerle alan
dışı yöneticilerin yeterlilik düzeylerinin karşılaştırılmaları değerlendirilecek ve sonuçta yeni
bir yönetici yetiştirme modeli önerilecektir. Evren olarak Van ili merkez ilköğretim okulları,
yatılı ilköğretim bölge okulları ile köy ilkokullarından 58 okul alınmıştır
EYTEP mezunu yöneticilere ait üstün öğrenci başarı standartları geliştirebilme, öğretmenlere
gerektiğinde mesleki yardım yapabilme, yeni öğretim yöntemleri geliştirme, okulda değişim
stratejisi uygulayabilme, açık ve demokratik bir örgüt iklimi oluşturama, kararlarda katılıma önem
verme” gibi bulgulara ulaşılmış ve ilgililere çözüm yolları önerilmiştir.
Anahtar Sözcükler: EYDEP, İlköğretim okulları, Yeterlilik
The administrator is the main dynamic of the organization. Motivating and
superintending people, driving the organization towards its goals and running the business are the
fundamental duties of the administrator. Performing these duties adequately renders the
organization effective and efficient. The quality of the administrator is directly proportional to
the success of the organization.
With this research, it is attempted to determine whether the competency levels of the
administrators serving at the primary schools are correlated with the educations they have
received. For this purpose, the competency level comparisons between the administrators coming from
the existing administrator raising practices field (EYTEP- Education Management and Governance
Program Graduates) and administrators from other disciplines
Will be evaluated and at the end, a new administrator raising model will be proposed. For the
sample space, 18 schools among elementary schools in Centrum of Van Province, regional boarding
elementary schools and elementary schools in villages have been chosen.
Findings about the administrators who graduated from EYTEP have been discovered, such as the
ability to develop superior student success standards, being able to professionally help the
teachers when necessary, devising new teaching methods, being able to apply a strategy of change at
the school, creating an open and democratic organizational atmosphere, and finally attaching
importance to participating to the decisions; and solution methods have been suggested to the
authorities.
Key Words: EYDEP, Primary schools, Competency