BibTex RIS Cite

ORTAÖĞRETİM OKULU ÖĞRETMENLERİNİN KARŞILAŞTIĞI YILDIRMA DAVRANIŞLARI VE BUNLARIN YAŞANMA SIKLIĞI

Year 2011, Issue: 23, - , 22.04.2013

Abstract

           Bu çalışma ile ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin karşılaştıkları yıldırma eylemlerinin neler olduğu, bu eylemlerin yaşanma sıklığı ve kimler tarafından yapıldığı araştırılmıştır. Araştırmanın evrenini, Trabzon il merkezinde bulunan 23 ortaöğretim okulunda görevli 1087 öğretmen oluşturmaktadır.

Ortaöğretim öğretmenlerinin karşılaştıkları yıldırma eylemleri ile ilgili veriler, Gökçe (2006)’nin geliştirmiş olduğu ölçekten faydalanılarak araştırmacı tarafından geliştirilen ve beşli likert sistemiyle hazırlanan bir anketle toplanmıştır. Anketteki sorulara verilen cevapların aritmetik ortalaması ve standart sapması hesaplanmıştır. Yıldırıcı davranışlarla karşılaşmanın cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için t-testi, yaş, okul türü, eğitim, mesleki kıdeme göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için ise F testi uygulanmıştır.

Araştırmada elde edilen bulgular şu şekildedir:

Ortaöğretim öğretmenleri okullarında yıldırma eylemleri ile karşılaşmaktadır. Öğretmenlerin en sık karşılaştıkları yıldırıcı davranışlar: “Yaptıkları işlerin takdir edilmemesi, ödül tekliflerinde ayrımcılık yapılması ve kendilerine çok fazla iş yüklenilmesi” şeklinde ortaya çıkmaktadır.

Öğretmenlerin karşılaştıkları yıldırma eylemlerinde gruplar arasında farkın en çok ortaya çıktığı değişkenler: Cinsiyet, yaş ve okul türüdür. Ortaöğretim okullarında meydana gelen yıldırma eylemlerinin %85’i erkekler tarafından yapılmaktadır. Yıldırma uygulayanların % 82’si üst kademelerde yönetici konumunda olan kişilerden oluşmaktadır. Mesleki kıdemdeki artış yıldırma eylemine başvurmayı artırmaktadır.

Anahtar Sözcükler: Mobbing, Bullying, Öğretmen, Okul

 

In this study, what the daunting actions that the teachers who give education at secondary schools are confronted, their frequency, and by whom these actions are carried out are searched.

                1087 teachers who give education at 23 secondary schools that are in the center of Trabzon form the population of the research.

The datas about the daunting actions which is confranted by the teachers who give education at secondary schols were gathered together with a questionnaire  that was prepared with 5-grade likert system and was developed by the researcher making use of the scale that Gökce(2006) improved.

The Standard deviation and the arithmetic mean of each value were calculated. The t- test was used in order to assess whether confronting the daunting behaviours change according to gender, on the other hand,  the F test was used in order to assess whether these behaviours change according to age, type of school, education and seniority.

The findings of the research are as follows:

The teachers of secondary schools are sometimes daunted. The most common daunting behaviours that those teachers are confronted with are not being appretiated for their studies, injustices in the proposal of prizes, giving the teachers overlabour.

The variables that cause the biggest difference among the groups that are confronted with the daunting actions are; sex, age and type of school. 85 % of the daunting actions that are done at secondary schools are carried out by males. 82 % of the ones that carry out daunting actions are composed of the ruling people at the upper class. The increase in professional seniority increases the tendency to do daunting actions.

       Key Words: Mobbing, Bullying, Teacher, School

Year 2011, Issue: 23, - , 22.04.2013

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Eşref Nural This is me

Alaattin Durna This is me

Şükrü Ada

Publication Date April 22, 2013
Submission Date April 22, 2013
Published in Issue Year 2011 Issue: 23

Cite

APA Nural, E., Durna, A., & Ada, Ş. (2013). ORTAÖĞRETİM OKULU ÖĞRETMENLERİNİN KARŞILAŞTIĞI YILDIRMA DAVRANIŞLARI VE BUNLARIN YAŞANMA SIKLIĞI. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(23).