Abstract
Bu çalıĢmanın amacı Türkiye’de Montaigne’in nasıl algılandığı
konusunu göstermeye çalıĢmaktır. Edebi bir tür olarak Montaigne’ in
denemeleri psikolojik yanı da ihmal edilmeden yalnızca okul öncesi eğitimde
değil aynı zamanda cinsel ve davranıĢsal planda da eğitim açısından önemli
bir rol oynadı. Bundan dolayı bilinç eğitimi engin bir baĢarı elde eden
denemelerin temelini oluĢturur. Bu çalıĢma çerçevesinde denemelerin ne
doğrudan sadece eğitim rolünden ne de eğitsel ve üslupsal yapısından söz
ettik, fakat özellikle Montaigne’in eğitim hakkındaki görüĢlerinin Türkiye’de
nasıl ele alındığını göstermeye çalıĢtık. Bu yüzden çalıĢma özellikle
Montaigne’in Türk düĢünür ve yazarları üzerindeki etkisini açıklamaya
çalıĢmaktadır.
Mots-clés: Michel de Montaigne, Türk edebiyatı, Fransız dili, eğitim,
deneme, Montaigne’in Denemeleri.
In this research we tried of Montaigne’s Essays in Turkey. Montaigne’s
Essays played an important educative to show the perception role, in terms of
literary type, either in respect of preschool education or in respect of
behaviourist and sexual education providing psychological support. In that case,
the education of consciousness is necessarily base of essays which had immense
success. In the frame of this study, we talked about neither educative role nor
didactic and stylistic structure of Essays directly but we tried to reveal how the
educative ideas of Montaigne were adopted in Turkey. Because we found out that
he studies related with essay were examined until after Montaigne in Turkey.
Thus in this study, we studied to explain especially the effect of Montaigne on
Turkish writer sand thinkers.
Key-words: Michel de Montaigne, Turkish literature, French language,
education, essay, Montaigne’s Essays.