Bu
araştırmanın temel amacı Türkiye’de meslek liselerinde görev yapan
öğretmenlerin kültürel sermaye yeterliklerinin incelenmesidir. Araştırmada
karma desenlerden açıklayıcı desen (Explanatory Design) kullanılmıştır.Bu
yöntemi kullanmaktaki amaç nicel ve nitel yöntemlerin güçlü yanları
birleştirilerek araştırmayı güçlendirmektir. Bu amaçla nicel kısım için araştırmada
4 ildeki (Antalya, İzmir, İstanbul ve Ankara) meslek liselerinde görev yapan
öğretmenler random yöntemiyle seçilmiştir. Toplamda araştırmanın nicel kısmında
380 öğretmen, Nitel kısmında Adana il merkezinde görev yapan15 öğretmen yer almaktadır.
Araştırmanın nicel kısmında Avcı ve Yaşar (2015) tarafından geliştirilen
“öğretmenlerin kültürel sermaye yeterliği ölçeği” kullanılmış olup nitel kısmı
için yarı yapılandırılmış görüşme formu araştırmacılar tarafından
hazırlanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde araştırmanın nicel kısmı için
betimsel (tanımlayıcı) istatistikler
(yüzde, aritmetik ortalama, frekans, standart sapma) ile değişkenler arası
farkı ortaya koymak için t-testi ve ANOVA testlerinden yararlanılmış, nitel
kısmı için betimsel analizlerden yararlanılarak frekans çıkarma yoluna
gidilmiştir.
Araştırma
sonuçlarından bazıları şöyledir: meslek lisesi öğretmenlerinin kültürel sermaye
yeterlikleri yüksek düzeydedir. Kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere nispeten
kültürel sermaye yeterliği daha yüksektir. Anne babanın eğitim düzeyiyle
öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlikleri doğru orantılıdır. Kültürel
sermayeyi engelleyen durumlar çoğunlukla sosyo-ekonomik yapı, alışkanlıklar ve
çalışma yoğunluğudur. Kültürel sermayeyi güçlendirmek için boyutların ayrı ayrı
incelenmesi gerekmektedir. Buna göre entelektüel birikimin artması için okuma
alışkanlığı ve nitelikli eğitime; kültürel etkinliklere katılım için zaman ve
finansal desteğe; kültürel bilinç için değerler eğitimine; kültürel
potansiyelin farkına varmak için ise kültürel gezilere katılımın arttırılmasına
ihtiyaç vardır.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | November 7, 2017 |
Acceptance Date | January 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 35 |