Bu araştırmada;
ortaokulda görev yapan öğretmenlerin öğrencilerde gözlemledikleri ergenlik
problemleri, bu problemler karşısında kullandıkları çözüm stratejileri,
karşılaştıkları bu problemlerin onları nasıl etkilediği, okul personelinin ve
velilerin öğrencilerin ergenlik problemlerine ilişkin yaptıkları katkıların
neler olduğunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada verilerin toplanması
amacıyla nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan durum çalışma deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini; 2016-2017 eğitim-öğretim yılının
bahar döneminde Sivas il merkezinde bulunan 9 ortaokulda MEB’e bağlı devlet
okullarında görev yapmakta olan 20 si bayan, 23’ü erkek 43 öğretmen
oluşturmaktadır. Çalışmaya ilişkin verileri toplamak için yedi sorudan oluşan
yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen nitel verilerin
değerlendirilmesi amacıyla nitel araştırma desenine uygun olarak frekans
analizi ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Öğretmenlerin okul
ortamındayken öğrencilerde en sık karşılaştıkları ergenlik problemleri
arasında; aykırı davranışlarda bulunma, iletişimsizlik, akran zorbalığı,
derslere ilginin azalması, kabul edilme kaygısı, öğretmen otoritesini kabul
etmeme, saygısızlık yer almıştır. Öğretmenler, öğrencilerin ergenlik döneminde
karşılaştıkları problemlerin çözümüne ilişkin olarak; öğrencilerle birebir
görüşme, nasihat etme, sınıf içinde otoritesini kullanma, öğretim ortamını
öğrencilerin ilgisini çekecek şekilde düzenleme, okulun rehberlik servisi ve
velilerle işbirliği yapma vb. çözüm stratejilerini kullandıklarını
belirtmişlerdir. Öğretmenler, karşılaştıkları problemlerin kendilerini zihinsel
ve fiziksel olarak yorduğunu, meslekten soğuttuğunu, yetersiz hissetmelerine
neden olduğunu, üzdüğünü ve sinirlerini bozduğunu belirtmişlerdir. Okul
personelinin genel olarak işbirliği içinde olduğunu ancak velilerin sorunları
görmezden gelerek kendilerine yeterli desteği vermediğini ifade etmişlerdir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Submission Date | July 2, 2017 |
Acceptance Date | November 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 37 |