Research Article
BibTex RIS Cite

8. SINIFLARDA CÜMLE TÜRLERİ KONUSUNUN ÖĞRETİMİNDE BASAMAKLI ÖĞRETİM PROGRAMININ KULLANIMI

Year 2019, Issue: 39, 64 - 87, 30.12.2019
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.618241

Abstract

8. SINIFLARDA CÜMLE TÜRLERİ KONUSUNUN
ÖĞRETİMİNDE BASAMAKLI ÖĞRETİM PROGRAMININ KULLANIMI

THE USE OF THE LAYERED CURRİCULUM IN THE
TEACHING OF SENTENCE TYPES IN 8th GRADES

Öz

                Bu çalışmada amaç, Basamaklı Öğretim
Programı’nın (BÖP) 8. sınıf cümle türleri konusunun öğretimine etkisini ve
öğrencilerin BÖP hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Çalışmada nitel ve nicel
verilerin bir arada kullanıldığı karma yöntem (mixed method); karma yöntem
tasarımları içinden ise sıralı-açıklayıcı tasarım kullanılmıştır. Deney
grubunda cümle türleri konusunun öğretimi için BÖP, kontrol grubunda ise MEB’de
kullanılan etkinlik temelli öğretim yöntemi kullanılmıştır. Çalışma için
gerekli veriler ön test, son test ve öğrencilerin BÖP ile ilgili görüşlerini
belirlemeyi amaçlayan yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilmiştir. Yapılan
yarı-deneysel işlem sonucunda şu sonuçlara ulaşılmıştır: BÖP cümle türleri
konusunun öğretiminde MEB’de kullanılan etkinlik temelli öğretim yöntemine göre
daha etkilidir. Dilbilgisi konularıyla ilgili üst düzey becerilerin (analiz ve
sentez) kazandırılmasında BÖP olumlu bir etkiye sahip iken MEB’deki etkinlik
temelli öğretim yöntemi olumsuz bir etkiye sahiptir. Son olarak öğrenciler
BÖP’ün birçok konuda kendilerine fayda sağladığını ve bu nedenle diğer öğrenme
ortamlarında kullanımını tavsiye ettiklerini ifade etmişlerdir.

Anahtar Sözcükler: Cümle türleri, basamaklı öğretim
programı, dil bilgisi

Abstract

The aim of this study is to determine the effect of the Layered Curriculum (LC) on the teaching of sentence types and the 8th grade students' views on the LC. In this study, the mixed method where qualitative and quantitative data are used together; in the mixed method designs, sequential-descriptive design was used. In the experimental group, LC was used for the teaching of sentence types and in the control group, activity-based teaching method was used. The data required for the study were obtained from the pre-test, post-test and semi-structured interview form which aimed to determine the students' views about LC. As a result of the quasi-experimental process, the following results were obtained: LC is more effective than the activity-based teaching method used in the Ministry of National Education. LC has a positive effect on the acquisition of high-level skills (analysis and synthesis) related to grammar issues, while the activity-based teaching method has a negative impact. Finally, the students stated that LC is beneficial for them in many subjects and therefore they recommend to use it other learning environments.













Keywords: Sentence types, layered curriculum, grammar

References

  • Akgül, A. ve Çevik, O. (2003). İstatistikte Analiz Teknikleri: SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları, Ankara: Emek Ofset YayınlarıAydoğus, R. (2009). İlköğretim 6. Ve 7. sınıf fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim yönteminin akademik başarıya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe üniversitesi, Afyon.Banguoğlu, T. (1998). Türkçenin Grameri, Ankara: TDK YayınlarıBaşbay, A. (2006). Basamaklı öğretim programıyla desteklenmiş proje tabanlı öğrenmenin sürece, öğrenen ve öğretmen görüşlerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe üniversitesi, Ankara.Başbay, A. (2015). Basamaklı öğretim programı. Özcan Demirel (Yay. Haz.). Eğitimde yeni yönelimler içinde (s. 251-270). Ankara: Pegem Akademi YayınlarıBaşbay, M. (2007). Yenilenmiş Taksonomiye Göre Düzenlenmiş Öğretim Tasarımı Dersinde Projeye Dayalı Öğretimin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Ege Eğitim Dergisi (8)1, s. 65-88Biçer, S. (2011). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim yönteminin öğrenci başarısına, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.Caughie, B. D. (2015). The perceived impact of the layered curriculum instructional model on student engagement. Yayımlanmamış doktora tezi, Holy Family üniversitesi, Philadelphia-Pennsylvania.Cemiloğlu, İ. (2001). Cemiloğlu, Dede Korkut Hikâyeleri Üzerinde Söz Dizimi Bakımından Bir İnceleme, Ankara: TDK YayınlarıCreswell, J. W. (1994). Research Design: Qualitative and Quantitative Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage YayınlarıÇintaş Yıldız, D. (2015). Türkçe Dersi Sınav Sorularının Yeniden Yapılandırılan Bloom Taksonomisine Göre Analizi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, s. 479-497Demirel, Ö., Şahan, H. H., Ekinci, N., Özbay, A., Begimgil, A. A. (2006). Basamaklı öğretim programının süreç ve ürün açısından değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 172, s. 72-90Durusoy, H. (2012). 6.sınıf “kuvvet ve hareket” ünitesinde basamaklı öğretim yöntemi ve yaratıcı drama yönteminin öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe üniversitesi, Ankara.Ergin, M. (1993). Türk Dil Bilgisi, İstanbul: Bayrak YayınlarıEroğlu ve Sara Kuzu (2014). Türkçe Ders Kitaplarındaki Dilbilgisi Kazanımlarının ve Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Başkent University Journal of Education, 1(1), s. 72-80Gün, S. (2012). Çoklu zeka kuramı ile desteklenmiş olan basamaklı öğretim programının öğrenci erişisine, kalıcılığa ve öğrenme süreçlerine etkisi. Yayımlanmamış doktora Tezi, Hacettepe üniversitesi, Ankara.Hatiboğlu, V. (1972). Türkçenin Sözdizimi, Ankara: TDK YayınlarıKaragül, S. (2017). Türkçe eğitiminde proje tabanlı öğrenme yöntemiyle desteklenen basamaklı öğretim programının öğrencilerin okuma ve yazma becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Karahan, L. (1999). Türkçede Söz Dizimi, Ankara: Akçağ YayınlarıKerimoğlu, C. (2007). Türkçe Dil Bilgisi Öğretiminde Yapı Bakımından Cümle Sınıflandırmaları (Sentence Structure). Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, s. 98-107Koç, S. (2013). İlköğretim 6.sınıf fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim programı uygulamasının öğrencelerin biliş ötesi farkındalıklarına ve problem çözme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, İnönü üniversitesi, Malatya.Kurudayıoğlu, (2014). Dünyada Ve Türkiye’de Dil Bilgisi Öğretiminin Temel Sorunları. Murat Özbay (Yay. Haz.). Türkçe Eğitimi Açısından Dil Bilgisi Öğretimi içinde (s. 47-70). Ankara: Pegem Akademi YayınlarıLasovage, A. J. (2006). Effects of usıng a layered currıculum format of ınstructıon ın a hıgh school envıronmental scıence energy unıt. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Michigan Eyalet üniversitesi, Michigan.Maurer, A. L. (2009). Evaluatıng the use of layered currıculum and technology to ıncrease comprehensıon and motıvatıon ın a mıddle school classroom. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Michigan Eyalet üniversitesi, Michigan.MEB. (2018). Türkçe dersi öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı: AnkaraNunley, K. F. (2003a). Giving credit where credit ıs due. Principal Leadership (Middle Sch Ed) 3 (9). s. 26-29Nunley, K. F. (2003b). Layered curriculum brings teachers to tiers. The Education Diggest, s. 31-36Öner, Ü. (2012). Sosyal bilgiler dersinde çoklu zekâ kuramı destekli basamaklı öğretim programının öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk üniversitesi, Erzurum.Özdemir, M. (2011). Yabancı dil öğretiminde edatlar. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul üniversitesi, İstanbul.Ünalan, Ş. (2001). Türkçe Öğretimi. Ankara: Nobel YayıncılıkYaman, H. (2009). İlköğretim 6. 7.ve 8. sınıflarda kavram haritalarıyla dil bilgisi öğretimi. Ankara: Nobel YayınlarıYıldırım, Z. (2016). “alan ölçme” öğretiminde basamaklı öğretim yönteminin etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk üniversitesi, Erzurum.Yılmaz, F. (2010). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim programı uygulamaları. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu üniversitesi, Eskişehir.
Year 2019, Issue: 39, 64 - 87, 30.12.2019
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.618241

Abstract

References

  • Akgül, A. ve Çevik, O. (2003). İstatistikte Analiz Teknikleri: SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları, Ankara: Emek Ofset YayınlarıAydoğus, R. (2009). İlköğretim 6. Ve 7. sınıf fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim yönteminin akademik başarıya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe üniversitesi, Afyon.Banguoğlu, T. (1998). Türkçenin Grameri, Ankara: TDK YayınlarıBaşbay, A. (2006). Basamaklı öğretim programıyla desteklenmiş proje tabanlı öğrenmenin sürece, öğrenen ve öğretmen görüşlerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe üniversitesi, Ankara.Başbay, A. (2015). Basamaklı öğretim programı. Özcan Demirel (Yay. Haz.). Eğitimde yeni yönelimler içinde (s. 251-270). Ankara: Pegem Akademi YayınlarıBaşbay, M. (2007). Yenilenmiş Taksonomiye Göre Düzenlenmiş Öğretim Tasarımı Dersinde Projeye Dayalı Öğretimin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Ege Eğitim Dergisi (8)1, s. 65-88Biçer, S. (2011). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim yönteminin öğrenci başarısına, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.Caughie, B. D. (2015). The perceived impact of the layered curriculum instructional model on student engagement. Yayımlanmamış doktora tezi, Holy Family üniversitesi, Philadelphia-Pennsylvania.Cemiloğlu, İ. (2001). Cemiloğlu, Dede Korkut Hikâyeleri Üzerinde Söz Dizimi Bakımından Bir İnceleme, Ankara: TDK YayınlarıCreswell, J. W. (1994). Research Design: Qualitative and Quantitative Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage YayınlarıÇintaş Yıldız, D. (2015). Türkçe Dersi Sınav Sorularının Yeniden Yapılandırılan Bloom Taksonomisine Göre Analizi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, s. 479-497Demirel, Ö., Şahan, H. H., Ekinci, N., Özbay, A., Begimgil, A. A. (2006). Basamaklı öğretim programının süreç ve ürün açısından değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 172, s. 72-90Durusoy, H. (2012). 6.sınıf “kuvvet ve hareket” ünitesinde basamaklı öğretim yöntemi ve yaratıcı drama yönteminin öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe üniversitesi, Ankara.Ergin, M. (1993). Türk Dil Bilgisi, İstanbul: Bayrak YayınlarıEroğlu ve Sara Kuzu (2014). Türkçe Ders Kitaplarındaki Dilbilgisi Kazanımlarının ve Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Başkent University Journal of Education, 1(1), s. 72-80Gün, S. (2012). Çoklu zeka kuramı ile desteklenmiş olan basamaklı öğretim programının öğrenci erişisine, kalıcılığa ve öğrenme süreçlerine etkisi. Yayımlanmamış doktora Tezi, Hacettepe üniversitesi, Ankara.Hatiboğlu, V. (1972). Türkçenin Sözdizimi, Ankara: TDK YayınlarıKaragül, S. (2017). Türkçe eğitiminde proje tabanlı öğrenme yöntemiyle desteklenen basamaklı öğretim programının öğrencilerin okuma ve yazma becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Karahan, L. (1999). Türkçede Söz Dizimi, Ankara: Akçağ YayınlarıKerimoğlu, C. (2007). Türkçe Dil Bilgisi Öğretiminde Yapı Bakımından Cümle Sınıflandırmaları (Sentence Structure). Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, s. 98-107Koç, S. (2013). İlköğretim 6.sınıf fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim programı uygulamasının öğrencelerin biliş ötesi farkındalıklarına ve problem çözme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, İnönü üniversitesi, Malatya.Kurudayıoğlu, (2014). Dünyada Ve Türkiye’de Dil Bilgisi Öğretiminin Temel Sorunları. Murat Özbay (Yay. Haz.). Türkçe Eğitimi Açısından Dil Bilgisi Öğretimi içinde (s. 47-70). Ankara: Pegem Akademi YayınlarıLasovage, A. J. (2006). Effects of usıng a layered currıculum format of ınstructıon ın a hıgh school envıronmental scıence energy unıt. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Michigan Eyalet üniversitesi, Michigan.Maurer, A. L. (2009). Evaluatıng the use of layered currıculum and technology to ıncrease comprehensıon and motıvatıon ın a mıddle school classroom. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Michigan Eyalet üniversitesi, Michigan.MEB. (2018). Türkçe dersi öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı: AnkaraNunley, K. F. (2003a). Giving credit where credit ıs due. Principal Leadership (Middle Sch Ed) 3 (9). s. 26-29Nunley, K. F. (2003b). Layered curriculum brings teachers to tiers. The Education Diggest, s. 31-36Öner, Ü. (2012). Sosyal bilgiler dersinde çoklu zekâ kuramı destekli basamaklı öğretim programının öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk üniversitesi, Erzurum.Özdemir, M. (2011). Yabancı dil öğretiminde edatlar. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul üniversitesi, İstanbul.Ünalan, Ş. (2001). Türkçe Öğretimi. Ankara: Nobel YayıncılıkYaman, H. (2009). İlköğretim 6. 7.ve 8. sınıflarda kavram haritalarıyla dil bilgisi öğretimi. Ankara: Nobel YayınlarıYıldırım, Z. (2016). “alan ölçme” öğretiminde basamaklı öğretim yönteminin etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk üniversitesi, Erzurum.Yılmaz, F. (2010). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim programı uygulamaları. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu üniversitesi, Eskişehir.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Mehmet Canbulat 0000-0002-1781-2684

Yusuf Tepeli 0000-0002-7634-6775

Mehmet Özşavli 0000-0002-5621-3684

Publication Date December 30, 2019
Submission Date September 10, 2019
Acceptance Date December 27, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 39

Cite

APA Canbulat, M., Tepeli, Y., & Özşavli, M. (2019). 8. SINIFLARDA CÜMLE TÜRLERİ KONUSUNUN ÖĞRETİMİNDE BASAMAKLI ÖĞRETİM PROGRAMININ KULLANIMI. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(39), 64-87. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.618241