Research Article
BibTex RIS Cite

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAZIRLADIKLARI MODELLEMEYE DAYALI ETKİNLİK ÜRÜNLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2020, Issue: 40, 51 - 65, 30.06.2020
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.745976

Abstract

Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının “Suyun Canlılar İçin Önemi” konusunda tasarladıkları etkinliklerin modellemeye dayalı öğretim yöntemine uygunluğunun ve suyun canlılar için önemi konusunda anlayışlarının incelenmesidir. Bu araştırmada durum araştırması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmaya bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinin fen bilgisi öğretmenliği bölümünde 2018-2019 eğitim öğretim yılında ikinci sınıfta öğrenim gören 36 fen bilgisi öğretmen adayı (4 erkek ve 32 kadın) katılmıştır. Suyun canlılar için önemi konusunda fen bilgisi öğretmen adaylarından grup üyeleriyle çalışarak modellemeye dayalı öğretim yönteminde belirlenen döngüye göre birer etkinlik tasarlamaları istenmiştir. Fen bilgisi öğretmen adayları tarafından hazırlanan altı etkinlik araştırmada veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Etkinliklerden elde edilen veriler betimsel ve içerik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Etkinliklerin belirlenen modelleme döngüsüne göre betimsel olarak analiz edilmiştir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının tasarladıkları etkinliklerdeki suyun canlılar için önemi konusuna yönelik bilgiler ise içerik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının hazırladıkları etkinliklerde suyun canlılar için önemi konusunda birçok farklı bilgi ve kavramlara yer verdikleri söylenebilir. Araştırmaya katılan fen bilgisi öğretmen adaylarının ikinci sınıfta oldukları göz önüne alındığında suyun canlılar için önemi konusuna yönelik modellemeye öğretim yöntemi dayalı etkinlikleri kendi yeterlilikleri çerçevesinde hazırladıkları görülmektedir.

References

  • Aktaş, İ. ve Ceylan, E. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç beceri düzeylerinin belirlenmesi ve akademik başarıyla ilişki düzeyinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 123-136.
  • Akçay, S. ve Şişe, Ö. (2014). Elektron optiğinin öğretilmesinde ışık optiği ile zenginleştirilmiş analoji kurulumu. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 273-292.
  • Anıl, Ö. ve Küçüközer, H. (2010). Ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin düzlem ayna konusunda sahip oldukları ön bilgi ve kavram yanılgılarının belirlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 104-122.
  • Aragón, M. D. M., Oliva, J. M. ve Navarrete, A. (2014). Contributions of Learning Through Analogies to the Construction of Secondary Education Pupils’ Verbal Discourse about Chemical Change. International Journal of Science Education, 36(12), 1960-1984.
  • Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Aydın, Y. ve Sevinç, Ö. S. (2018). Suyla ilgili atasözlerinde çevre-doğa ve çevre eğitimine yönelik bilgelik unsurları. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 54-63.
  • Birinci, G., Kılıçer K., Ünlüer, S. ve Kabakçı, I. (2009). Eğitim teknolojisi alanında yapılan durum çalışması araştırmalarının yöntemsel değerlendirilmesi. III. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Brody, M, J. (1993). Student understanding of water and water sources: a review of the literature. In: Paper presented at annual meeting of the American educational research associations, Atlanta.
  • Çakmak, M., Çakmak, R. ve Topal, G. (2018). Öğretmen adaylarının su hakkındaki bilgi düzeyleri ve kavram yanılgıları. Turkish Studies Educational Sciences, 13(27), 385-404.
  • Çankaya, C. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının sürdürülebilir su kullanımına yönelik farkındalıklarının geliştirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çıray, F. ve Erişti, B. (2014). Disiplinlerarası Analoji Tabanlı Öğretimin Farklı Düzeylerde Akademik Başarılı İlköğretim Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersi Öğrenme Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. İlköğretim Online, 13(3), 1049-1064.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry & research design (2nd ed.). London: Sage.
  • Dedekayoğulları, H. ve Önal, A. (2009). Çevre-insan sağlığı ilişkisi açısından su ve su analizinin önemi. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 72(2), 65-70.
  • Deniz, D. (2014). Ortaöğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme yöntemine uygun etkinlik oluşturabilme ve uygulayabilme yeterlikleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Eren, S. (2016). Çevre eğitimi ve çevre bilinci nedir, çevre eğitimi nasıl olmalıdır? Çevre ve İnsan Dergisi, Çevre ve Orman Bakanlığı Yayın Organı, 65/66, 1-13.
  • Firidin, E. (2015). Su sorununun, su hakkı ve su etiği çerçevesinde değerlendirilmesi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 43-55.
  • Gentner, D. (1989). The mechanisms of analogical learning. İçinde Similarity and analogical reasoning. Stella Vosniadou ve Andrew Ortony (eds.). London: Cambridge University Press.
  • Gentner, D. and Smith, L. (2012). Analogical reasoning. Encyclopedia of Human Behavior, 1, 130-136.
  • Gürbüz, H., Kışoğlu, M., Tunç, T. ve Alaş, A. (2009). Öğretmen adaylarının bilinçli su tüketimi üzerine bir araştırma: Atatürk Üniversitesi örneği. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 37-49.
  • Halloun, I. (2003). Evaluating science and technology learning materials: The case of the modeling curriculum. UNESCO Regional Workshop on the Evaluation of MST Curricula. Beirut: UNESCO.
  • Halloun, I. (2004). Mediated modeling for meaningful learning of science. Proceedings of the 8th Annual Science and Mathematics Teachers Conference. Beirut: SMEC & UNESCO.
  • Halloun, I. A. (2006). Modeling Theory in Science Education. Netherlands: Springer Publishers.
  • Halloun, I. (2007). Mediated modeling in science education. Science & Education, 16(7), 653-697.
  • Halloun, I. A. ve Hestenes, D. (1985). Common sense concepts about motion. American journal of physics, 53(11), 1056-1065.
  • Justi, S. R. ve Gilbert, K. J. (2002). Modelling teachers’ views on the nature of modelling and implications for the education of modellers. International Journal of Science Education, 24(4), 369-387.
  • Kariper, İ. A. (2018). Çevre eğitiminde su ve su kirliliğinin önemi. Journal of European Education, 4(1), 19-22.
  • Little, J. (2000). Analogy in science: Where do we go from here?. Rhetoric Society Quarterly, 30(1), 69-92.
  • Nunez-Oviedo, M. C. (2004). Teacher-Student Co-Construction Process in Biology: Strategies for Developing Mental Models in Large Group Discussions. Unpublished Doctoral Dissertation, Graduat School of Universtiy of Masachusetts Amherst.
  • Royce, C. A. (2015). Teaching through trade books: Wonderful water. Science and Children, 53(2), 24-29.
  • Seel, N. M. (2003). Model-Centered Learning And Instruction. Tech. Inst. Cognition And Learning, 1, 59-85.
  • Şimşek-Laçin, C. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yetenekleri. İlköğretim Online, 9(2), 433- 445.
  • Topkaya, Y. ve Doğan, Y. (2020). 7. sınıf sosyal bilgiler dersindeki “çevre sorunları ve çevreyle ilgili örgütler” konularının öğretilmesinde eğitici çizgi romanların etkisi: Karma bir araştırma. Eğitim ve Bilim, 45(201), 167-188.
  • Tutar, F., Kılıç, N. Ö. ve Aytekin, S. (2012). Türkiye’de suyun ekonomik analizi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 231-246.
  • Özsoy, S. (2009). Su ve yaşam: Suyun toplumsal önemi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ursavaş, N. ve Aytar, A. (2018). Okul öncesi öğrencilerinin su farkındalığı ve su okuryazarlıklarındaki gelişimin incelenmesi: Proje tabanlı bir araştırma. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi (İAD), 3(1), 19-45.
  • Ünal, F. (2011). İlköğretimde sürdürülebilir çevre eğitiminin yeri. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 132, 68-73.
  • Ünal-Çoban, G. (2009). Modellemeye dayalı fen öğretiminin öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerine, bilimsel süreç becerilerine, bilimsel bilgi ve varlık anlayışlarına etkisi: 7. Sınıf ışık ünitesi örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ünal-Çoban, G. ve Ergin, Ö. (2011). Bilimsel bilginin varlık alanına modellemeye dayalı öğretimle bakış. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 211-254.
  • Ünal-Çoban, G. ve Ergin, Ö. (2013). Modellemeye dayalı fen öğretiminin etkilerinin bilimsel bilgi açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 28(2), 505-520.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, M. L. ve Peker, H. S. (2013). Su kaynaklarının Türkiye açısından ekono-politik önemi ekseninde olası bir tehlike: Su savaşları. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 57-74.
  • Yoon, J. ve Brice, L. (2011). Water project: computer-supported collaborative elearning model for integrating science and social studies. Contemporary Educational Technology, 2(3), 250-263.
  • Zorlu, Y. (2016). Ortaokul fen ve teknoloji dersinde işbirlikli öğrenme modeli ve modellmeye dayalı öğretim yöntemine dayalı etkinliklerin öğrencilerin öğrenmeleri üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
Year 2020, Issue: 40, 51 - 65, 30.06.2020
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.745976

Abstract

References

  • Aktaş, İ. ve Ceylan, E. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç beceri düzeylerinin belirlenmesi ve akademik başarıyla ilişki düzeyinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 123-136.
  • Akçay, S. ve Şişe, Ö. (2014). Elektron optiğinin öğretilmesinde ışık optiği ile zenginleştirilmiş analoji kurulumu. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 273-292.
  • Anıl, Ö. ve Küçüközer, H. (2010). Ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin düzlem ayna konusunda sahip oldukları ön bilgi ve kavram yanılgılarının belirlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 104-122.
  • Aragón, M. D. M., Oliva, J. M. ve Navarrete, A. (2014). Contributions of Learning Through Analogies to the Construction of Secondary Education Pupils’ Verbal Discourse about Chemical Change. International Journal of Science Education, 36(12), 1960-1984.
  • Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Aydın, Y. ve Sevinç, Ö. S. (2018). Suyla ilgili atasözlerinde çevre-doğa ve çevre eğitimine yönelik bilgelik unsurları. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 54-63.
  • Birinci, G., Kılıçer K., Ünlüer, S. ve Kabakçı, I. (2009). Eğitim teknolojisi alanında yapılan durum çalışması araştırmalarının yöntemsel değerlendirilmesi. III. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Brody, M, J. (1993). Student understanding of water and water sources: a review of the literature. In: Paper presented at annual meeting of the American educational research associations, Atlanta.
  • Çakmak, M., Çakmak, R. ve Topal, G. (2018). Öğretmen adaylarının su hakkındaki bilgi düzeyleri ve kavram yanılgıları. Turkish Studies Educational Sciences, 13(27), 385-404.
  • Çankaya, C. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının sürdürülebilir su kullanımına yönelik farkındalıklarının geliştirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çıray, F. ve Erişti, B. (2014). Disiplinlerarası Analoji Tabanlı Öğretimin Farklı Düzeylerde Akademik Başarılı İlköğretim Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersi Öğrenme Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. İlköğretim Online, 13(3), 1049-1064.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry & research design (2nd ed.). London: Sage.
  • Dedekayoğulları, H. ve Önal, A. (2009). Çevre-insan sağlığı ilişkisi açısından su ve su analizinin önemi. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 72(2), 65-70.
  • Deniz, D. (2014). Ortaöğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme yöntemine uygun etkinlik oluşturabilme ve uygulayabilme yeterlikleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Eren, S. (2016). Çevre eğitimi ve çevre bilinci nedir, çevre eğitimi nasıl olmalıdır? Çevre ve İnsan Dergisi, Çevre ve Orman Bakanlığı Yayın Organı, 65/66, 1-13.
  • Firidin, E. (2015). Su sorununun, su hakkı ve su etiği çerçevesinde değerlendirilmesi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 43-55.
  • Gentner, D. (1989). The mechanisms of analogical learning. İçinde Similarity and analogical reasoning. Stella Vosniadou ve Andrew Ortony (eds.). London: Cambridge University Press.
  • Gentner, D. and Smith, L. (2012). Analogical reasoning. Encyclopedia of Human Behavior, 1, 130-136.
  • Gürbüz, H., Kışoğlu, M., Tunç, T. ve Alaş, A. (2009). Öğretmen adaylarının bilinçli su tüketimi üzerine bir araştırma: Atatürk Üniversitesi örneği. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 37-49.
  • Halloun, I. (2003). Evaluating science and technology learning materials: The case of the modeling curriculum. UNESCO Regional Workshop on the Evaluation of MST Curricula. Beirut: UNESCO.
  • Halloun, I. (2004). Mediated modeling for meaningful learning of science. Proceedings of the 8th Annual Science and Mathematics Teachers Conference. Beirut: SMEC & UNESCO.
  • Halloun, I. A. (2006). Modeling Theory in Science Education. Netherlands: Springer Publishers.
  • Halloun, I. (2007). Mediated modeling in science education. Science & Education, 16(7), 653-697.
  • Halloun, I. A. ve Hestenes, D. (1985). Common sense concepts about motion. American journal of physics, 53(11), 1056-1065.
  • Justi, S. R. ve Gilbert, K. J. (2002). Modelling teachers’ views on the nature of modelling and implications for the education of modellers. International Journal of Science Education, 24(4), 369-387.
  • Kariper, İ. A. (2018). Çevre eğitiminde su ve su kirliliğinin önemi. Journal of European Education, 4(1), 19-22.
  • Little, J. (2000). Analogy in science: Where do we go from here?. Rhetoric Society Quarterly, 30(1), 69-92.
  • Nunez-Oviedo, M. C. (2004). Teacher-Student Co-Construction Process in Biology: Strategies for Developing Mental Models in Large Group Discussions. Unpublished Doctoral Dissertation, Graduat School of Universtiy of Masachusetts Amherst.
  • Royce, C. A. (2015). Teaching through trade books: Wonderful water. Science and Children, 53(2), 24-29.
  • Seel, N. M. (2003). Model-Centered Learning And Instruction. Tech. Inst. Cognition And Learning, 1, 59-85.
  • Şimşek-Laçin, C. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yetenekleri. İlköğretim Online, 9(2), 433- 445.
  • Topkaya, Y. ve Doğan, Y. (2020). 7. sınıf sosyal bilgiler dersindeki “çevre sorunları ve çevreyle ilgili örgütler” konularının öğretilmesinde eğitici çizgi romanların etkisi: Karma bir araştırma. Eğitim ve Bilim, 45(201), 167-188.
  • Tutar, F., Kılıç, N. Ö. ve Aytekin, S. (2012). Türkiye’de suyun ekonomik analizi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 231-246.
  • Özsoy, S. (2009). Su ve yaşam: Suyun toplumsal önemi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ursavaş, N. ve Aytar, A. (2018). Okul öncesi öğrencilerinin su farkındalığı ve su okuryazarlıklarındaki gelişimin incelenmesi: Proje tabanlı bir araştırma. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi (İAD), 3(1), 19-45.
  • Ünal, F. (2011). İlköğretimde sürdürülebilir çevre eğitiminin yeri. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 132, 68-73.
  • Ünal-Çoban, G. (2009). Modellemeye dayalı fen öğretiminin öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerine, bilimsel süreç becerilerine, bilimsel bilgi ve varlık anlayışlarına etkisi: 7. Sınıf ışık ünitesi örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ünal-Çoban, G. ve Ergin, Ö. (2011). Bilimsel bilginin varlık alanına modellemeye dayalı öğretimle bakış. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 211-254.
  • Ünal-Çoban, G. ve Ergin, Ö. (2013). Modellemeye dayalı fen öğretiminin etkilerinin bilimsel bilgi açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 28(2), 505-520.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, M. L. ve Peker, H. S. (2013). Su kaynaklarının Türkiye açısından ekono-politik önemi ekseninde olası bir tehlike: Su savaşları. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 57-74.
  • Yoon, J. ve Brice, L. (2011). Water project: computer-supported collaborative elearning model for integrating science and social studies. Contemporary Educational Technology, 2(3), 250-263.
  • Zorlu, Y. (2016). Ortaokul fen ve teknoloji dersinde işbirlikli öğrenme modeli ve modellmeye dayalı öğretim yöntemine dayalı etkinliklerin öğrencilerin öğrenmeleri üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Makaleler
Authors

Yusuf Zorlu 0000-0002-4203-0908

Fulya Zorlu 0000-0001-8167-0839

Publication Date June 30, 2020
Submission Date May 31, 2020
Acceptance Date June 18, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 40

Cite

APA Zorlu, Y., & Zorlu, F. (2020). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAZIRLADIKLARI MODELLEMEYE DAYALI ETKİNLİK ÜRÜNLERİNİN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(40), 51-65. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.745976