Research Article
BibTex RIS Cite

FeTeMM UYGULAMALARININ KUVVETİN ÖLÇÜLMESİ ÜNİTESİNDE BAŞARI VE FeTeMM’E YÖNELİK TUTUMA ETKİSİ

Year 2020, Issue: 41, 260 - 275, 29.12.2020
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.764617

Abstract

FeTeMM ( fen, teknoloji, mühendislik, matematik) eğitimi son yıllarda fen eğitimi alanında öne çıkan bir yaklaşım olup 2018 yılında revize edilen Fen Bilimleri Eğitim Programına da entegre edilmiştir. Bu çalışmanın amacı FeTeMM etkinlikleri ile işlenen derslerin öğrencilerin akademik başarılarına ve FeTeMM’e yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesidir. Çalışmada, ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen işe koşulmuştur. Amasya ilindeki bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan 5. sınıf öğrencilerinin çalışma grubunu oluşturduğu çalışmada deney grubu 10, kontrol grubu 10 olmak üzere 20 öğrenci yer almaktadır. Deney ve kontrol grubu yansız atamayla rastgele belirlenmiştir. Çalışmada kullanılan veri toplama araçları. 5. sınıf kuvvetin ölçülmesi ve sürtünme ünitesi başarı testi ve STEM tutum ölçeğidir. Deney grubunda FeTeMM etkinlikleri esas alınarak yapılan öğretim, kontrol grubunda ders kitabına dayalı olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmada yer alan öğrenci sayısının az olmasından dolayı veri analizinde parametrik olmayan testlere yer verilmiştir. Çalışma sonucunda FeTeMM etkinliklerine dayalı olarak işlenen derslerin öğrencilerin akademik başarılarını ve FeTeMM’e yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akyıldız, P., (2014). FeTeMM eğitimine dayalı öğrenme-öğretme yaklaşımı (6. Bölüm), Etkinlik Örnekleriyle Güncel Öğrenme-Öğretme Yaklaşımları-I, (Ed. Gülay Ekici), (ss. 978-605).
  • Bahşi̇, A , Açıkgül Fırat, E . (2020). STEM etkinliklerinin 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine, bilimsel epistemolojik inançlarına ve fen başarılarına etkisinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 39 (1) , 1-22.
  • Büyükdede, M., ve Tanel, R. (2018). İtme-momentum konularına yönelik FeTeMM etkinliklerinin akademik başarı üzerine etkisi. Electronic Turkish Studies, 13(27), 327-340.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Deneysel desenler öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi (4. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education? Science, 329(5995), 996-996.
  • Breiner, J., Harkness, S., Johnson, C. C. &Koehler, C. M. (2012). What Is STEM? A discussion about conceptions of STEM in education and partnerships. School Science and Mathematics, 112(1) 3-11.
  • Choi, N., and Chang, M. (2009). Performance of middle school students. comparing U.S and Japanese inquiry-based science practices in middle schools. Middle Grades Research Journal, 6(1), 29-47.
  • Cole, D. and Espinoza, A. (2008). Examining the academic success of Latino students in science technology engineering and mathematics (STEM) majors. Journal of College Student Development, 49(4), 285-300.
  • Çakır, R., ve Ebren Ozan, C. (2018). FeTeMM etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları, yansıtıcı düşünme becerileri ve motivasyonlarına etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(3), 1077-1100.
  • Çepni, S. (2018). Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi. (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çorlu, M.S. (2014). FeTeMM eğitimi makale çağrı mektubu. Turkish Journal of Education, 3(1), 4-10.
  • Çorlu, M. S., Capraro, R.M. and Capraro, M.M. (2014). Introducing STEM Education: Implications for educating our teachers for the age of ınnovation. Educatian and Science, 39 (171), 74-85.
  • Doppelt, Y., Mehalik, M. M., Schunn, C. D., Silk, E., and Krysinski, D. (2008). Engagement and achievements: a casestudy of design-based learning in a science context. Journal of Technology Education, 19(2), 22-39.
  • Dugger, W. E. (2010). Evolution of STEM in the United States. 6 th Biennial International Conference on Technology Education Research, Gold Coast, Queensland, Avustralya.
  • Eurydice. (2011). Avrupa’da Fen Eğitimi: Ulusal Politikalar, Uygulamalar ve Araştırma. 01 Temmuz 2020 http://sgb.meb.gov.tr/eurydice/kitaplar/Avrupada_FenEgitimi_Ulusal_Politikalar_Uygulamalar_ve_Ara%C5%9Ft%C4%B1rma/Avrupada_FenEgitimi_Ulusal_Politikalar_Uygulamalar_ve_Ara%C5%9Ft%C4%B1rma.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Gülhan, F. ve Şahin, F. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 602-620.
  • Güzey, S. S, Harwell, M. And Moore, T. (2014). Development of an ınstrument to assess attitudes to ward science, technology, engineering, and mathematics (STEM). School Science and Mathematics, 114(6), 271–279.
  • Hammouri, H. (2004). Attitudinal and motivational variables related to mathematics achievement in Jordan: Findings from the Third International Mathematics and Science Study (TIMSS). Educational Research, 46(3), 241-257
  • Hiğde, E., Keleş, F. ve Aktamış, H. (2020). STEM alanlarına ve öğretimine yönelik tutumları inceleyen model çalışması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2), 1145-1160.
  • Honey, M., Pearson, G. ve Schweingruber, H. (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. Washington D.C. : The National Academies Press.
  • Householder, D. L., Hailey, C. E. 2012. Incorporatingengineeringdesignchallengesinto STEM courses. [http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.917.1980&rep=r ep1&type=pdf], Erişim Tarihi: 24.07.2017.
  • İnce, K., Mısır, M. E., Küpeli, M. A. ve Fırat, A.(2018). 5. Sınıf fen bilimleri dersi yer kabuğunun gizemi ünitesinin öğretiminde stem temelli yaklaşımın öğrencilerin problem çözme becerisi ve akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Sanat Eğitimi Dergisi, 1(1)64-78.
  • Judson, E.(2014). Effect of transferring to STEM focused charter andmagnetschools on student achievement. The Journal of Educational Research, 107, 255-266.
  • Kang, M., Kim, J. and Kim, Y. (2013). Learning outcomes of the teacher training program for STEAM education. Korean Journal of the Learning Sciences, 7 (2), 18-28.
  • Landivar, L.C. (2013). The relationship between science and engineering education and employment in STEM occupations. American Community Survey Reports. Census Bureau.
  • Liu, F. (2008). Impact of online discussion on elementary teacher candidates' anxiety towards teaching mathematics. Education, 128(4), 614-630.
  • Marulcu, İ. ve Mercan Höbek, K. (2014). 8. Sınıflara alternatif enerji kaynaklarının mühendislik dizayn metodu ile öğretimi. Middle Eastern and African Journal of Educational Research, 9, 41-58.
  • McClain, M. L. (2015). Theeffect of STEM education on mathematics achievement of fourth-grade under represented minority students. (Doctoral Dissertation), CapellaUniversity, Minneapolis.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2016). STEM Eğitimi Raporu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Morrison, J. (2006). Attributes of STEM education: The student, the school, the classroom. TIES (Teaching Institute for Excellence in STEM), 20, 2-7.
  • National Academy of Engineering and National Research Council. (2009). Engineering in K–12 education: Understanding the status and improving the prospects. Washington, DC: NAP.
  • Olivarez, N. (2012). Theimpact of a STEM program on academic achievement of eight grade students in a South Texas middle school. (Doctoral Dissertation), Texas A & M University, Texas.
  • Rehmat, A. P., (2015). Engineering the path to higher-order thinking in elementary education: a problem-based learning approach for STEM integration. (Unpublished doctoral dissertation), University of Nevada, LasVegas.
  • Saad, M. E. (2014). Progressing science, technology, engineering, and math (STEM) education in North Dakota withnear-space ballooning. Master Thesis. Master of Science Grand Forks, North Dakota.
  • Scott, C. (2012). An investigation of science, technology, engineering and mathematics (STEM) focused high school in the U.S. Journal of STEM Education, 13 (5), 30-39.
  • Şimşek, F. (2019). FeTeMM etkinliklerinin öğrencilerin fen tutum, ilgi, bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi ve öğrenci görüşleri. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(3), 654-679.
  • Thomas, T. A. (2014). Elementary teachers' receptivity to integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education in the elementary grades (Doctoral dissertation). University of Nevada, Reno
  • Thomasian, J., 2011. Building a Science, Technology, Engineering, and Math Education Agenda: An Update of State Actions. NGA Center for Best Practices 01 Temmuz 2020 tarihinde https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED532528.pdf adresinden erişilmiştir.
  • TUSIAD. (2014). STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics, Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) alanında eğitim almış işgücüne yönelik talep ve beklentiler araştırması. TUSIAD. 01 Temmuz 2020 tarihinde https://tusiad.org/tr/yayinlar/raporlar/item/8054-stem-alaninda-egitim-almis-isgucune-yonelik-talep-ve-beklentiler-arastirmasi adresinden erişildi.
  • Uluyol, Ç. ve Eryılmaz, S. (2015). 21. yy becerileri ışığında FATİH projesi değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2)209-229.
  • Vasquez, J., Sneider, C. AndComer, M. (2013). STEM lesson essentials: ıntegrating science, technology, engineering, and mathematics. Portsmouth, NH. :Heinemann.
  • Yamak, H., Bulut, N., ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2)249-265.
  • Yıldırım, B. (2018). Teoriden pratiğe STEM eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yıldırım, B.ve Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezeri Journal of Science and Engineering, 2(2), 28-40.
  • Yıldırım, B. ve Selvi, M. (2017). STEM uygulamaları ve tam öğrenmenin etkileri üzerine deneysel bir çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(2), 183-210.
  • Yıldırım, B ve Türk, C. (2018). STEM uygulamalarının kız öğrencilerin STEM tutum ve mühendislik algılarına etkisi.Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(30), 842-884.
  • Yılmaz, H., Koyunkaya, M. Y., Güler, F., ve Güzey, S. (2017). Fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM) eğitimi tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1787-1800.
Year 2020, Issue: 41, 260 - 275, 29.12.2020
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.764617

Abstract

References

  • Akyıldız, P., (2014). FeTeMM eğitimine dayalı öğrenme-öğretme yaklaşımı (6. Bölüm), Etkinlik Örnekleriyle Güncel Öğrenme-Öğretme Yaklaşımları-I, (Ed. Gülay Ekici), (ss. 978-605).
  • Bahşi̇, A , Açıkgül Fırat, E . (2020). STEM etkinliklerinin 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine, bilimsel epistemolojik inançlarına ve fen başarılarına etkisinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 39 (1) , 1-22.
  • Büyükdede, M., ve Tanel, R. (2018). İtme-momentum konularına yönelik FeTeMM etkinliklerinin akademik başarı üzerine etkisi. Electronic Turkish Studies, 13(27), 327-340.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Deneysel desenler öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi (4. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education? Science, 329(5995), 996-996.
  • Breiner, J., Harkness, S., Johnson, C. C. &Koehler, C. M. (2012). What Is STEM? A discussion about conceptions of STEM in education and partnerships. School Science and Mathematics, 112(1) 3-11.
  • Choi, N., and Chang, M. (2009). Performance of middle school students. comparing U.S and Japanese inquiry-based science practices in middle schools. Middle Grades Research Journal, 6(1), 29-47.
  • Cole, D. and Espinoza, A. (2008). Examining the academic success of Latino students in science technology engineering and mathematics (STEM) majors. Journal of College Student Development, 49(4), 285-300.
  • Çakır, R., ve Ebren Ozan, C. (2018). FeTeMM etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları, yansıtıcı düşünme becerileri ve motivasyonlarına etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(3), 1077-1100.
  • Çepni, S. (2018). Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi. (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çorlu, M.S. (2014). FeTeMM eğitimi makale çağrı mektubu. Turkish Journal of Education, 3(1), 4-10.
  • Çorlu, M. S., Capraro, R.M. and Capraro, M.M. (2014). Introducing STEM Education: Implications for educating our teachers for the age of ınnovation. Educatian and Science, 39 (171), 74-85.
  • Doppelt, Y., Mehalik, M. M., Schunn, C. D., Silk, E., and Krysinski, D. (2008). Engagement and achievements: a casestudy of design-based learning in a science context. Journal of Technology Education, 19(2), 22-39.
  • Dugger, W. E. (2010). Evolution of STEM in the United States. 6 th Biennial International Conference on Technology Education Research, Gold Coast, Queensland, Avustralya.
  • Eurydice. (2011). Avrupa’da Fen Eğitimi: Ulusal Politikalar, Uygulamalar ve Araştırma. 01 Temmuz 2020 http://sgb.meb.gov.tr/eurydice/kitaplar/Avrupada_FenEgitimi_Ulusal_Politikalar_Uygulamalar_ve_Ara%C5%9Ft%C4%B1rma/Avrupada_FenEgitimi_Ulusal_Politikalar_Uygulamalar_ve_Ara%C5%9Ft%C4%B1rma.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Gülhan, F. ve Şahin, F. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 602-620.
  • Güzey, S. S, Harwell, M. And Moore, T. (2014). Development of an ınstrument to assess attitudes to ward science, technology, engineering, and mathematics (STEM). School Science and Mathematics, 114(6), 271–279.
  • Hammouri, H. (2004). Attitudinal and motivational variables related to mathematics achievement in Jordan: Findings from the Third International Mathematics and Science Study (TIMSS). Educational Research, 46(3), 241-257
  • Hiğde, E., Keleş, F. ve Aktamış, H. (2020). STEM alanlarına ve öğretimine yönelik tutumları inceleyen model çalışması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2), 1145-1160.
  • Honey, M., Pearson, G. ve Schweingruber, H. (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. Washington D.C. : The National Academies Press.
  • Householder, D. L., Hailey, C. E. 2012. Incorporatingengineeringdesignchallengesinto STEM courses. [http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.917.1980&rep=r ep1&type=pdf], Erişim Tarihi: 24.07.2017.
  • İnce, K., Mısır, M. E., Küpeli, M. A. ve Fırat, A.(2018). 5. Sınıf fen bilimleri dersi yer kabuğunun gizemi ünitesinin öğretiminde stem temelli yaklaşımın öğrencilerin problem çözme becerisi ve akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Sanat Eğitimi Dergisi, 1(1)64-78.
  • Judson, E.(2014). Effect of transferring to STEM focused charter andmagnetschools on student achievement. The Journal of Educational Research, 107, 255-266.
  • Kang, M., Kim, J. and Kim, Y. (2013). Learning outcomes of the teacher training program for STEAM education. Korean Journal of the Learning Sciences, 7 (2), 18-28.
  • Landivar, L.C. (2013). The relationship between science and engineering education and employment in STEM occupations. American Community Survey Reports. Census Bureau.
  • Liu, F. (2008). Impact of online discussion on elementary teacher candidates' anxiety towards teaching mathematics. Education, 128(4), 614-630.
  • Marulcu, İ. ve Mercan Höbek, K. (2014). 8. Sınıflara alternatif enerji kaynaklarının mühendislik dizayn metodu ile öğretimi. Middle Eastern and African Journal of Educational Research, 9, 41-58.
  • McClain, M. L. (2015). Theeffect of STEM education on mathematics achievement of fourth-grade under represented minority students. (Doctoral Dissertation), CapellaUniversity, Minneapolis.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2016). STEM Eğitimi Raporu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Morrison, J. (2006). Attributes of STEM education: The student, the school, the classroom. TIES (Teaching Institute for Excellence in STEM), 20, 2-7.
  • National Academy of Engineering and National Research Council. (2009). Engineering in K–12 education: Understanding the status and improving the prospects. Washington, DC: NAP.
  • Olivarez, N. (2012). Theimpact of a STEM program on academic achievement of eight grade students in a South Texas middle school. (Doctoral Dissertation), Texas A & M University, Texas.
  • Rehmat, A. P., (2015). Engineering the path to higher-order thinking in elementary education: a problem-based learning approach for STEM integration. (Unpublished doctoral dissertation), University of Nevada, LasVegas.
  • Saad, M. E. (2014). Progressing science, technology, engineering, and math (STEM) education in North Dakota withnear-space ballooning. Master Thesis. Master of Science Grand Forks, North Dakota.
  • Scott, C. (2012). An investigation of science, technology, engineering and mathematics (STEM) focused high school in the U.S. Journal of STEM Education, 13 (5), 30-39.
  • Şimşek, F. (2019). FeTeMM etkinliklerinin öğrencilerin fen tutum, ilgi, bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi ve öğrenci görüşleri. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(3), 654-679.
  • Thomas, T. A. (2014). Elementary teachers' receptivity to integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education in the elementary grades (Doctoral dissertation). University of Nevada, Reno
  • Thomasian, J., 2011. Building a Science, Technology, Engineering, and Math Education Agenda: An Update of State Actions. NGA Center for Best Practices 01 Temmuz 2020 tarihinde https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED532528.pdf adresinden erişilmiştir.
  • TUSIAD. (2014). STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics, Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) alanında eğitim almış işgücüne yönelik talep ve beklentiler araştırması. TUSIAD. 01 Temmuz 2020 tarihinde https://tusiad.org/tr/yayinlar/raporlar/item/8054-stem-alaninda-egitim-almis-isgucune-yonelik-talep-ve-beklentiler-arastirmasi adresinden erişildi.
  • Uluyol, Ç. ve Eryılmaz, S. (2015). 21. yy becerileri ışığında FATİH projesi değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2)209-229.
  • Vasquez, J., Sneider, C. AndComer, M. (2013). STEM lesson essentials: ıntegrating science, technology, engineering, and mathematics. Portsmouth, NH. :Heinemann.
  • Yamak, H., Bulut, N., ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2)249-265.
  • Yıldırım, B. (2018). Teoriden pratiğe STEM eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yıldırım, B.ve Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezeri Journal of Science and Engineering, 2(2), 28-40.
  • Yıldırım, B. ve Selvi, M. (2017). STEM uygulamaları ve tam öğrenmenin etkileri üzerine deneysel bir çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(2), 183-210.
  • Yıldırım, B ve Türk, C. (2018). STEM uygulamalarının kız öğrencilerin STEM tutum ve mühendislik algılarına etkisi.Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(30), 842-884.
  • Yılmaz, H., Koyunkaya, M. Y., Güler, F., ve Güzey, S. (2017). Fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM) eğitimi tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1787-1800.
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Ferhat Ozan 0000-0001-7648-1371

Şafak Uluçınar Sağır 0000-0003-3383-5330

Publication Date December 29, 2020
Submission Date July 24, 2020
Acceptance Date December 17, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 41

Cite

APA Ozan, F., & Uluçınar Sağır, Ş. (2020). FeTeMM UYGULAMALARININ KUVVETİN ÖLÇÜLMESİ ÜNİTESİNDE BAŞARI VE FeTeMM’E YÖNELİK TUTUMA ETKİSİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(41), 260-275. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.764617