Review
BibTex RIS Cite
Year 2020, Issue: 41, 431 - 447, 29.12.2020
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.803302

Abstract

References

  • Akdağ, H., Oğuz, R., Tatar, O. & Subaşı, Y. (2014). Ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarının güncel olaylar bağlamında öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 49-65.
  • Akkan, M. & Akhan, N. E. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının güncel olayları argümantasyon tekniği ile değerlendirmeleri. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8 (2). 118-139.
  • Alagöz, B. (2014). Sosyal bilgiler öğretmeni adaylarına yönelik tartışmalı konular ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gaziantep University Journal of Social Sciences,13(3), 735-766.
  • Arın, D. & Deveci, H. (2008). Sosyal Bilgiler dersinde güncel olayların kullanımının öğrenci başarısına ve hatırda tutma düzeyine etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 7(26), 170-185.
  • Bailey, C. (1975). Neutrality and rationality in teaching. D. Bridges ve P. Scrimshaw (Ed.). Values and authority in schools içinde. London: Hodder & Stoughton.
  • Binbaşıoğlu, C. (2004). Eğitimde günlük olaylar ve öğretimi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 315, 14-16.
  • Busey, C. L., & Russell III, W. B. (2016). “We want to learn”: Middle school Latino/a students discuss social studies curriculum and pedagogy. RMLE Online, 39(4), 1-20. https://doi.org/10.1080/19404476.2016.1155921.
  • Chapin, J. R. (2006). Elementary Social Studies: a practical guide (6th ed.). Boston: Pearson.
  • Chikoko, V., Gilmour, J.D., Harber, C., & Serf, J., (2011). Teaching controversial issues and teacher education in England and South Africa. Journal of Education For Teaching, 37(1), 5-19. https://doi.org/10.1080/02607476.2011.538268.
  • Dearden, R. F. (1981) “Controversial issues in the curriculum”. Journal of Curriculum Studies, 13(1), 37-44.
  • Demirkaya Gedik, H. (2008). Sosyal bilgiler eğitiminde güncel olaylar (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirkaya Gedik, H. & Altun, A. (2014). Sosyal bilgilerde güncel olaylar ve medya okuryazarlığı. B. Tay ve A. Öcal (Ed.). Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi içinde (s.511-553). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Deveci, H. (2005). Sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımı. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3), 159-166.
  • Deveci, H. (2007). Sosyal bilgiler dersinde güncel olayların öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(1), 417 - 449.
  • Doğanay, A. (2005). Sosyal bilgiler öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi içinde (s. 17-52). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ediger, M. (2001). Reading current events items. Erişim adresi (24.08.2020): https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED458551.pdf
  • Engle, S. H. (1960). Decision making: The heart of social studies instruction. Social Education, 24, 301–306.
  • Erden, M. (t.y.). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Eryılmaz, Ö. & Çengelci Köse, T. (2017). Sosyal bilgiler dersinde güncel olay kullanımının öğrencilerin sosyal problemlere duyarlılıklarına etkisi. Electronic Journal of Social Sciences, 16(62), 985-1000.
  • Galczynski, M., Tsagkaraki, V., & Ghosh, R. (2011). Unpacking multiculturalism in the classroom: Using current events to explore the politics of difference. Canadian Ethnic Studies, 43(3), 145-164.
  • Garcia, J. & Michaelis, J. U. (2001). Social studies for children: A guide to basic instruction (12th edition). Boston: Allyn and Bacon.
  • Gürkan, B. (2009). Sosyal bilgiler eğitiminde güncel olaylar: İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler eğitiminde güncel olayları ele alış biçimlerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Hackett, M. (2007). Teaching about Iraq; It’s more than current events. NSSSA Leader. 5, 5-6.
  • Hahn, C. L. (2002). Implications of September 11 for political socialization research. Theory and Research in Social Education, 30(1), 158–162.
  • Hess, D. E. (2009). Controversy in the classroom: The democratic power of discussion. New York: Routledge.
  • Hess, D. (2010). Teaching student teachers to examine how their political views inform their teaching. E. Heilman (Ed.). Social studies and diversity teacher education: What we do and why we do it içinde (s. 226-229). New York, NY: Routledge.
  • Hess, D., & Avery, P. (2008). Discussion of controversial issues as a form and goal of democratic education. J. Arthur, I. Davies, ve C. Hahn (Ed.). International handbook on education for citizenship and democracy içinde (s. 506-518). London, England: Sage.
  • Hopkins, G. (2016). Why teach current events? Erişim adresi (22.08.2020): http://www.educationworld.com/a_curr/curr084.shtml.
  • Kaltsounis, T. (1987). Teaching social studies in the elementary school: The basics for citizenship (2nd ed.) New Jersey: Prentice Hall.
  • Kan, Ç. & Demirhan, N. (2019). Güncel olaylarla sosyal bilgiler eğitimi. M.B. Minaz ve M. Sert Ağır (Ed.). Eğitim bilimleri alanında araştırma makaleleri içinde (s. 87-118). Ankara: Gece Yayınevi.
  • LeCompte, K., Blevins, B., & Ray, B. (2017). Teaching current events and media literacy: Critical thinking, effective communication, and active citizenship. Social Studies and the Young Learner, 29(3), 17-20.
  • Martorella, P. H. (1998). Social studies for elementary school children: Developing young citizens (2nd ed.). New Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • McCafferty-Wright, J., & Knowles, R. (2016). Unlocking the Civic Potential of Current Events with an Open Classroom Climate. Social Studies Research & Practice, 11(3), 112-121.
  • McLaughlin, T. (2003). Teaching controversial issues in citizenship education. A. Lockyer, B. Crick, & J. Annette (Ed.). Education for democratic citizenship: Issues in theory and practice içinde (s. 149-160). Burlington, VT: Ashgate Publishing.
  • MEB. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). Ankara: Meb Yayıncılık.
  • Memişoğlu, H. (2019). Güncel konularla sosyal bilgiler öğretimi. T. Çelikkaya, Ç. Öztürk Demirbaş, T. Yıldırım ve H. Yakar (Ed.). Yeni program ve ders içeriklerine göre sosyal bilgiler öğretimi II içinde (s. 63-87). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Michealis, J. U. & Garcia, J. (1996). Social Studies for children: A guide to basic ınstruction (11th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Moffatt, M. P. (1957). Sosyal Bilgiler Öğretimi (Nesrin Oran, Çev.). New Jersey Devlet Öğretmen Koleji, Montclair: New Jersey.
  • Mysliwiec, T. H., Shibley Jr, I., & Dunbar, M. E. (2003). Using newspapers to facilitate learning: learning activities designed to include current events. Journal of College Science Teaching, 33(3), 24-28.
  • Nas, R. (2000). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi (program, yöntem ve etkinlikler). Bursa: Ezgi kitabevi.
  • Otto, H. J. (1957). Social education in elementary school. Newyork: Rinehart & Co.
  • Parker, W. C., & Hess, D. (2001). Teaching with and for discussion. Teaching and Teacher Education, 17, 273–289. doi:10.1016/S0742-051X(00) 00057-3.
  • Passe, J. (1997). Developing current events awareness in children. In Meeting the standards: Social studies readings for K-6 educators, 234-236.
  • Paykoç, F. (1989). Güncel olaylarla belirli gün ve haftaların öğretimi. B. Özer. (Ed.). Özel öğretim yöntemleri sosyal bilgiler öğretimi içinde. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Pescatore, C. (2007). Current events as empowering literacy: For English and social studies teachers. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 51(4), 326-339.
  • Rhoades, L. (1994). Quick start ideas for teaching current events with newspapers, Classroom teachers idea notebook. Social Education, 58(3), 173.
  • Safran, M. (2014). Sosyal bilgiler öğretimine bakış. Tay, B. & Öcal, A. (Ed.). Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde (s. 1-18). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Sağlamer, E. (1980). İlkokulda sosyal bilgiler öğretimi, Ankara: Gül Yayınevi.
  • Seefeldt, C. (1989). Social studies for the preschool-primary child (Eighth edition). Ohio: Merrill Publishing Company.
  • Sönmez, V. (2005). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi ve öğretmen kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sözer, E. (1998). Sosyal bilimler kapsamında sosyal bilgilerin yeri ve önemi. Can, G. (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde (s. 3-33). Eskişehir: Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Smith, D. O. (1963). Current events in the intermediate grades of a modern elementary school (Unpublished master’s thesis). Newark State College, New Jersey.
  • Street, C. (2002). Teaching with the newspaper. Social Studies. 93 (3), 131-134.
  • Sunal, S. C. and Haas M. E. (2002). Social studies for the elementary and middle grades a constructivist approach. Boston: Allyn and Bacon.
  • TDK. (2020). Güncel sözlük. Erişim adresi (17.08.2020): http://tdk.gov.tr.
  • Welton, D. A., Mallan, J. T. (1999). Children and their world: Strategies for teaching social studies (Sixth Edition). Boston, Houghton Mifflin Company.

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE GÜNCEL OLAYLAR

Year 2020, Issue: 41, 431 - 447, 29.12.2020
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.803302

Abstract

Sosyal bilgiler dersi çevresinde olup biten olaylara duyarlı, yaşanan problemlerin farkında olan ve onlara bir çözüm yolu üretebilen, sorumluluklarının bilincinde, iyi vatandaşlar yetiştirmeyi amaçlayan bir derstir. Bu amacı gerçekleştirebilmek için öğrencilerin farkındalıklarını geliştirecek kaynaklara yer verilmesi önemlidir. Bunlardan biri de güncel olaylardır. Sosyal bilgiler öğretiminde güncel olaylara yer verilmesi ile öğrenciler, çeşitli kaynaklardan edindikleri güncel olaylarla ilgili bilgileri arkadaşlarıyla tartışabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilirler. Güncel olayların öğretimi sırasında yapılabilecek etkinlikler ve kullanılacak materyallerin hazırlanmasında öğrencilerin aktif olarak rol alması gerekmektedir. Bilindiği üzere aktif katılım öğrenilenlerin kalıcılığını artırmada kilit rol üstlenmiştir. Öğrencilerin yaparak yaşayarak öğrenecekleri bir öğretim ortamı, sosyal bilgiler dersinin amaçlarını gerçekleştirmesine yardımcı olacaktır. Bu çalışmada öğrencilerin aktif katılımıyla gerçekleştirilen, güncel olayların sosyal bilgiler dersinde kullanımı konusu ele alınmıştır. Çalışmada güncel olaylarla ilgili temel bilgilere, güncel olayların öğretim sürecinde kullanılmasının faydalarına, güncel olayların öğretiminde benimsenen yaklaşımlara, güncel olayların sosyal bilgilerde kullanımı esnasında uygulanabilecek etkinliklere ve kullanılabilecek materyallere ve son olarak da sosyal bilgilerde güncel olayların öğretimine yönelik geliştirilen etkinlik örneklerine yer verilmiştir.

References

  • Akdağ, H., Oğuz, R., Tatar, O. & Subaşı, Y. (2014). Ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarının güncel olaylar bağlamında öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 49-65.
  • Akkan, M. & Akhan, N. E. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının güncel olayları argümantasyon tekniği ile değerlendirmeleri. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8 (2). 118-139.
  • Alagöz, B. (2014). Sosyal bilgiler öğretmeni adaylarına yönelik tartışmalı konular ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gaziantep University Journal of Social Sciences,13(3), 735-766.
  • Arın, D. & Deveci, H. (2008). Sosyal Bilgiler dersinde güncel olayların kullanımının öğrenci başarısına ve hatırda tutma düzeyine etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 7(26), 170-185.
  • Bailey, C. (1975). Neutrality and rationality in teaching. D. Bridges ve P. Scrimshaw (Ed.). Values and authority in schools içinde. London: Hodder & Stoughton.
  • Binbaşıoğlu, C. (2004). Eğitimde günlük olaylar ve öğretimi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 315, 14-16.
  • Busey, C. L., & Russell III, W. B. (2016). “We want to learn”: Middle school Latino/a students discuss social studies curriculum and pedagogy. RMLE Online, 39(4), 1-20. https://doi.org/10.1080/19404476.2016.1155921.
  • Chapin, J. R. (2006). Elementary Social Studies: a practical guide (6th ed.). Boston: Pearson.
  • Chikoko, V., Gilmour, J.D., Harber, C., & Serf, J., (2011). Teaching controversial issues and teacher education in England and South Africa. Journal of Education For Teaching, 37(1), 5-19. https://doi.org/10.1080/02607476.2011.538268.
  • Dearden, R. F. (1981) “Controversial issues in the curriculum”. Journal of Curriculum Studies, 13(1), 37-44.
  • Demirkaya Gedik, H. (2008). Sosyal bilgiler eğitiminde güncel olaylar (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirkaya Gedik, H. & Altun, A. (2014). Sosyal bilgilerde güncel olaylar ve medya okuryazarlığı. B. Tay ve A. Öcal (Ed.). Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi içinde (s.511-553). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Deveci, H. (2005). Sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımı. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3), 159-166.
  • Deveci, H. (2007). Sosyal bilgiler dersinde güncel olayların öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(1), 417 - 449.
  • Doğanay, A. (2005). Sosyal bilgiler öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi içinde (s. 17-52). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ediger, M. (2001). Reading current events items. Erişim adresi (24.08.2020): https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED458551.pdf
  • Engle, S. H. (1960). Decision making: The heart of social studies instruction. Social Education, 24, 301–306.
  • Erden, M. (t.y.). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Eryılmaz, Ö. & Çengelci Köse, T. (2017). Sosyal bilgiler dersinde güncel olay kullanımının öğrencilerin sosyal problemlere duyarlılıklarına etkisi. Electronic Journal of Social Sciences, 16(62), 985-1000.
  • Galczynski, M., Tsagkaraki, V., & Ghosh, R. (2011). Unpacking multiculturalism in the classroom: Using current events to explore the politics of difference. Canadian Ethnic Studies, 43(3), 145-164.
  • Garcia, J. & Michaelis, J. U. (2001). Social studies for children: A guide to basic instruction (12th edition). Boston: Allyn and Bacon.
  • Gürkan, B. (2009). Sosyal bilgiler eğitiminde güncel olaylar: İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler eğitiminde güncel olayları ele alış biçimlerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Hackett, M. (2007). Teaching about Iraq; It’s more than current events. NSSSA Leader. 5, 5-6.
  • Hahn, C. L. (2002). Implications of September 11 for political socialization research. Theory and Research in Social Education, 30(1), 158–162.
  • Hess, D. E. (2009). Controversy in the classroom: The democratic power of discussion. New York: Routledge.
  • Hess, D. (2010). Teaching student teachers to examine how their political views inform their teaching. E. Heilman (Ed.). Social studies and diversity teacher education: What we do and why we do it içinde (s. 226-229). New York, NY: Routledge.
  • Hess, D., & Avery, P. (2008). Discussion of controversial issues as a form and goal of democratic education. J. Arthur, I. Davies, ve C. Hahn (Ed.). International handbook on education for citizenship and democracy içinde (s. 506-518). London, England: Sage.
  • Hopkins, G. (2016). Why teach current events? Erişim adresi (22.08.2020): http://www.educationworld.com/a_curr/curr084.shtml.
  • Kaltsounis, T. (1987). Teaching social studies in the elementary school: The basics for citizenship (2nd ed.) New Jersey: Prentice Hall.
  • Kan, Ç. & Demirhan, N. (2019). Güncel olaylarla sosyal bilgiler eğitimi. M.B. Minaz ve M. Sert Ağır (Ed.). Eğitim bilimleri alanında araştırma makaleleri içinde (s. 87-118). Ankara: Gece Yayınevi.
  • LeCompte, K., Blevins, B., & Ray, B. (2017). Teaching current events and media literacy: Critical thinking, effective communication, and active citizenship. Social Studies and the Young Learner, 29(3), 17-20.
  • Martorella, P. H. (1998). Social studies for elementary school children: Developing young citizens (2nd ed.). New Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • McCafferty-Wright, J., & Knowles, R. (2016). Unlocking the Civic Potential of Current Events with an Open Classroom Climate. Social Studies Research & Practice, 11(3), 112-121.
  • McLaughlin, T. (2003). Teaching controversial issues in citizenship education. A. Lockyer, B. Crick, & J. Annette (Ed.). Education for democratic citizenship: Issues in theory and practice içinde (s. 149-160). Burlington, VT: Ashgate Publishing.
  • MEB. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). Ankara: Meb Yayıncılık.
  • Memişoğlu, H. (2019). Güncel konularla sosyal bilgiler öğretimi. T. Çelikkaya, Ç. Öztürk Demirbaş, T. Yıldırım ve H. Yakar (Ed.). Yeni program ve ders içeriklerine göre sosyal bilgiler öğretimi II içinde (s. 63-87). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Michealis, J. U. & Garcia, J. (1996). Social Studies for children: A guide to basic ınstruction (11th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Moffatt, M. P. (1957). Sosyal Bilgiler Öğretimi (Nesrin Oran, Çev.). New Jersey Devlet Öğretmen Koleji, Montclair: New Jersey.
  • Mysliwiec, T. H., Shibley Jr, I., & Dunbar, M. E. (2003). Using newspapers to facilitate learning: learning activities designed to include current events. Journal of College Science Teaching, 33(3), 24-28.
  • Nas, R. (2000). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi (program, yöntem ve etkinlikler). Bursa: Ezgi kitabevi.
  • Otto, H. J. (1957). Social education in elementary school. Newyork: Rinehart & Co.
  • Parker, W. C., & Hess, D. (2001). Teaching with and for discussion. Teaching and Teacher Education, 17, 273–289. doi:10.1016/S0742-051X(00) 00057-3.
  • Passe, J. (1997). Developing current events awareness in children. In Meeting the standards: Social studies readings for K-6 educators, 234-236.
  • Paykoç, F. (1989). Güncel olaylarla belirli gün ve haftaların öğretimi. B. Özer. (Ed.). Özel öğretim yöntemleri sosyal bilgiler öğretimi içinde. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Pescatore, C. (2007). Current events as empowering literacy: For English and social studies teachers. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 51(4), 326-339.
  • Rhoades, L. (1994). Quick start ideas for teaching current events with newspapers, Classroom teachers idea notebook. Social Education, 58(3), 173.
  • Safran, M. (2014). Sosyal bilgiler öğretimine bakış. Tay, B. & Öcal, A. (Ed.). Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde (s. 1-18). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Sağlamer, E. (1980). İlkokulda sosyal bilgiler öğretimi, Ankara: Gül Yayınevi.
  • Seefeldt, C. (1989). Social studies for the preschool-primary child (Eighth edition). Ohio: Merrill Publishing Company.
  • Sönmez, V. (2005). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi ve öğretmen kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sözer, E. (1998). Sosyal bilimler kapsamında sosyal bilgilerin yeri ve önemi. Can, G. (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde (s. 3-33). Eskişehir: Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Smith, D. O. (1963). Current events in the intermediate grades of a modern elementary school (Unpublished master’s thesis). Newark State College, New Jersey.
  • Street, C. (2002). Teaching with the newspaper. Social Studies. 93 (3), 131-134.
  • Sunal, S. C. and Haas M. E. (2002). Social studies for the elementary and middle grades a constructivist approach. Boston: Allyn and Bacon.
  • TDK. (2020). Güncel sözlük. Erişim adresi (17.08.2020): http://tdk.gov.tr.
  • Welton, D. A., Mallan, J. T. (1999). Children and their world: Strategies for teaching social studies (Sixth Edition). Boston, Houghton Mifflin Company.
There are 56 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Tuğba Sömen 0000-0002-5436-9300

Publication Date December 29, 2020
Submission Date October 1, 2020
Acceptance Date November 26, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 41

Cite

APA Sömen, T. (2020). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE GÜNCEL OLAYLAR. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(41), 431-447. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.803302