Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin bilim kavramı hakkındaki algılarını metaforlar aracılığı ile nasıl kavramsallaştırdıklarını ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımlarından olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tekniği kullanılmıştır. Ölçüt örnekleme tekniğinde katılımcıların belirlenmesinde genel olarak araştırma konusu ile derin ilişkisi olan bireylerden yararlanılmaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda, araştırma konusu ile ilgili bilgi sahibi olan ve bilimsel araştırmalara daha yakın olan üniversite son sınıf öğrencilerinin yer aldığı bir çalışma grubu belirlenmiştir. Bu bağlamda araştırma için belirlenen çalışma grubunda, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Bingöl Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi, çeşitli bölümlerinin son sınıfında öğrenim gören toplam 513 üniversite öğrencisi yer almıştır. Metafor cümlesi, öğrencilere online ortamda (Mail, What Sapp, Facebook, İnstagram) gönderilmiş ve tamamlamaları istenmiştir. Çalışmada elde edilen verilerin analizinde “içerik analizi” ve “betimsel analiz” tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, üniversite öğrencileri “bilim” kavramı ile ilgili birbirinden farklı 255 metafor üretmiştir. Öğrencilerin ortaya çıkardığı bu metaforlar benzer yönleri göz önüne alınarak kategorileştirilmiştir. Üniversite öğrencilerinin oluşturduğu metaforlar, benzerlik durumlarına göre kategorileştirildiğinde 39 ayrı kategori ortaya çıkmıştır. Bu kategoriler ayrıca 9 farklı tema altında toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrenciler tarafından en fazla “aydınlatıcı olması” kategorisinde metafor üretildiği görülmüştür (f=81). Ayrıca; üniversite öğrencilerinin bilim kavramına yönelik kişisel algılarını anlamak, açıklamak ve ortaya çıkarmak için metaforların etkin bir araştırma aracı olarak kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | December 3, 2020 |
Acceptance Date | May 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 42 |