Bu araştırmanın amacı keşfedici karma deseni kullanarak lise öğrencilerinin okuldaki popülerlik algılarının düzeylerini belirleyen geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu araştırma nitel ve nicel olmak üzere iki aşamada gerçekleştirildi. Araştırmanın nitel aşamasında 48 lise öğrencisi ile liselerdeki popüler öğrencilerin özellikleri üzerine yarı yapılandırılmış görüşmeler yapıldı. Bu görüşmeler sonrasında öğrenci popülerlik algılarına ilişkin altı ana tema (arkadaşlık ilişkileri, öğretmenlerle ilişkiler, özgüven, kıyafet ve moda, fiziksel çekicilik, spor ve sanatsal etkinlikler) belirlendi ve bu temalar çerçevesinde ölçek maddeleri hazırlandı. Araştırmanın nicel aşamasında ilk olarak hazırlanan ölçek maddeleri 282 lise öğrencisine uygulanarak Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA), ardından 148 kişiden oluşan farklı lise öğrencisine uygulanarak Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapıldı. Daha sonra geliştirilen Öğrenci Popülerlik Algısı (ÖPAÖ) ile yaşam doyumu, yalnızlık ve benlik saygısı arasındaki korelasyon kanıtları birleşme-ayrılma (convergent-divergent lidity) geçerliği için kullanıldı. Sonuç olarak nitel aşamada keşfedilen boyutların nicel aşamada doğrulandığı ve bu boyutların ölçek maddeleri üzerinden evrene genellenebileceği görüldü.
The aim of this study is to develop a valid and reliable measurement tool that determines the popularity perception levels of high school students in school using exploratory mixed design. This research was carried out in two stages, qualitative and quantitative. In the qualitative phase of the study, semi-structured interviews were conducted with 48 high school students on the characteristics of popular students in high schools. After these interviews, six main themes (friendship relations, relationships with teachers, self-confidence, clothing and fashion, physical attraction, sports and artistic activities) related to student popularity perceptions were determined and scale items were prepared within the framework of these themes. In the quantitative phase of the study, the scale items, which were prepared first, were applied to 282 high school students, and Exploratory Factor Analysis (EFA), then Confirmatory Factor Analysis (CFA) was applied to 148 different high school students. The correlation evidences between Student Popularity Perception (PAS) and life satisfaction, loneliness and self-esteem developed later were used for convergent-divergent validity validity. As a result, it was seen that the dimensions discovered in the qualitative stage were confirmed in the quantitative stage and that these dimensions could be generalized to the universe through scale items.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2021 |
Submission Date | November 5, 2020 |
Acceptance Date | October 12, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 43 |