Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ ÜZERİNE REACT STRATEJİSİNİN ETKİSİ

Year 2021, Issue: 43, 120 - 144, 29.12.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.824326

Abstract

Bu çalışmanın amacı bağlam temelli öğrenme yaklaşımı REACT stratejisinin, öğrencilerin kavramsal anlamaları ile bilimsel süreç ve yaşam becerileri üzerine etkisini araştırmaktır. Çalışma 2019-2020 eğitim öğretim yılı birinci döneminde Batı Karadeniz Bölgesi' nde bir ortaokulda kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle seçilen yedinci sınıfta öğrenim gören 15 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırma, kuvvet ve enerji ünitesi konuları bağlam temelli öğrenme yaklaşımı REACT stratejisine göre araştırmacı tarafından hazırlanan ders planları ve etkinlikler ile yürütülmüştür. Çalışmada nitel ve nicel veri toplama araçlarının birlikte uygulandığı karma desenlerden açıklayıcı desen kullanılmıştır. Bu çalışma araştırma okulunun yedinci sınıf öğrencileri ile ön test-son test kontrol grupsuz deney öncesi desen ile yürütülmüştür. Araştırmada nicel veri toplama araçları olarak bilimsel süreç becerileri değerlendirme testi, yaşam beceri ölçeği, kuvvet ve enerji ünitesi kavramsal anlama testi kullanılırken; nitel veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada REACT stratejisi etkinliklerinin öğrencilerin kavramsal anlamalarına olumlu etkisi olduğu bulgularına ulaşılırken; kavram yanılgılarını önleme, bilimsel süreç ve yaşam becerileri üzerine etkisi olduğuna yönelik bulgulara rastlanmamıştır. Çalışma bulguları doğrultusunda fen bilimleri derslerinde kullanılan REACT stratejisi etkinliklerinin, bilimsel kavram ile günlük yaşam arasında kurduğu anlamlı ilişkilerle, öğrenme ortamından istenen çıktılara ulaşabilmeyi sağlayacağı düşünülmektedir.

References

  • Akhun, İ. (1986). İstatistiklerin manidarlığı ve örneklem. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Aktaş, L. (2013). Maddenin tanecikli yapısı ve ısı konusunda REACT öğretim stratejisine yönelik geliştirilen bilgisayar destekli öğretim materyalinin öğrenci başarısına etkisi Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,7(1), 231-274.
  • Barker, V., and Millar, R. (1999). Students’ reasoning about chemical reactions: what changes occur during a context based post-16 chemistry course? International Journal of Science Education, 21(6), 645-665.
  • Bennett, J., and Holman, J. (2003). Context-based approaches to the teaching of chemistry. London: Kluwer Academic Publishers.
  • Bolat, Y., ve Balaman, F. (2017). Yaşam becerileri ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları, 6(4), 22-39.
  • Büyüköztürk, S., Çokluk, Ö., ve Köklü, N. ( 2017). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çekiç Toroslu, S. (2011). Yaşam temelli öğrenme yaklaşımı ile desteklenen 7E öğrenme modelinin öğrencilerin enerji konusundaki başarı, kavram yanılgısı ve bilimsel süreç becerilerine etkisi Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demircioğlu, H., Vural, S., ve Demircioğlu, G. (2012). REACT stratejisine uygun hazırlanan materyalin üstün yetenekli öğrencilerin başarısı üzerinde etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 101-144.
  • Gelen, İ. (2017). P21 program ve öğretimde 21. yüzyıl beceri çerçeveleri (ABD uygulamaları). Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 1(2), 15-29.
  • Gilbert, J. K. (2006). On the nature of “context” in chemical education. International Journal of Science Education, 28(9), 957-976.
  • Keskin, F., ve Çam, A. (2019). Yaşam temelli REACT stratejisinin altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarısına ve fen okuryazarlığına etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, 38-59.
  • King, D. T., Bellocchi, A., and Ritchie, S. M. (2008) Making connections: Learning and teaching chemistry in context. Research in Science Education 38(3), 365-384.
  • King, D. T., Winner, E., and Ginns, I. (2011). Outcomes and implications of one teacher’s approach to context-based science in the middle years. Teaching Science, 57(2), 26-30.
  • Kirman Bilgin, A. (2015). Maddenin yapısı ve özellikleri ünitesi kapsamında REACT stratejisine yönelik tasarlanan öğretim materyallerinin etkililiğinin değerlendirilmesi Yayımlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Lincoln, Y. G., and Guba, E. (1985). E. 1985. Naturalistic ınquiry London, sage publications. Contextualization: Evidence from distributed teams. Information Systems Research, 16(1), 9-27.
  • MEB (2011). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: MEB yayınları.
  • MEB (2018). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: MEB yayınları.
  • Miles, M. B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis a methods sourcebook. Arizona: Arizona State University.
  • Pallant, J. (2017). SPSS Kullanma Kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Potter, N. M., and Overton, T. L. (2006). Sporda kimya: kimyada bağlam temelli e- öğrenme. Kimya Eğitimi Araştırma ve Uygulama, 7(3), 195-202.
  • Siegel, S. (1977). Davranış bilimleri için parametrik olmayan istatistik. Ankara: DTCF Yayınları.
  • Smith, L. A., and Bitner, B. L. (1993). Comparison of formal operations: Students enrolled in ChemCom versus a traditional chemistry course. Paper presented at the Annual Meeting of the National Science Teachers Association, Kansas City, MO.
  • Tatlı, A., ve Bilir, V. (2019). 2018 Fen bilimleri dersi öğretim programına REACT modelinin uygunluğunun incelenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 7(2), 114-138.
  • Turan, M. M. (2014). İlköğretim öğrencileri için bilimsel süreç değerlendirme testinin uyarlanması geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi Yüksek Lisans Tezi, Zirve Üniversitesi, Gaziantep.
  • Uzun, F. (2013). Bağlam temelli yaklaşıma dayalı genel fizik-1 laboratuar dersinin fen bilgisi öğretmen adaylarının başarılarına, bilimsel süreç becerilerine, motivasyonlarına ve hatırlamalarına etkisi Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Ültay, E. (2014). İtme, momentum ve çarpışmalar konusuyla ilgili bağlam temelli öğrenme yaklaşımına dayalı açıklama destekli REACT stratejisine göre geliştirilen etkinliklerin etkisinin araştırılması Yayımlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Ültay, E., ve Alev, N. (2017). Investigating the effect of the activities based on explanation assisted REACT strategy on learning impulse, momentum and collisions topics. Journal of Education and Practice, 8(7), 174-186.
  • Ültay, N., Durukan, Ü. G., ve Ültay, E. (2015). Evaluation of the effectiveness of conceptual change texts in the REACT strategy. Chemistry Education Research and Practice, 16(1), 22-38.
  • Whitelegg, E., and Parry, M. (1999). Real-life contexts for learning physics: meanings, issues and practice. Physics Education, 34(2), 68-72.
  • Yiğit, M. (2015). 12. sınıf öğrencilerinin hidrokarbon bileşikleri konusundaki kavramsal anlamalarına, bağlam temelli öğrenme yaklaşımının REACT stratejisine göre hazırlanmış materyallerin etkisi Yüksek Lisans Tezi, Giresun Üniversitesi, Giresun.

THE EFFECT OF REACT STRATEGY ON THE SCIENTIFIC PROCESS SKILLS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS

Year 2021, Issue: 43, 120 - 144, 29.12.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.824326

Abstract

References

  • Akhun, İ. (1986). İstatistiklerin manidarlığı ve örneklem. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Aktaş, L. (2013). Maddenin tanecikli yapısı ve ısı konusunda REACT öğretim stratejisine yönelik geliştirilen bilgisayar destekli öğretim materyalinin öğrenci başarısına etkisi Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,7(1), 231-274.
  • Barker, V., and Millar, R. (1999). Students’ reasoning about chemical reactions: what changes occur during a context based post-16 chemistry course? International Journal of Science Education, 21(6), 645-665.
  • Bennett, J., and Holman, J. (2003). Context-based approaches to the teaching of chemistry. London: Kluwer Academic Publishers.
  • Bolat, Y., ve Balaman, F. (2017). Yaşam becerileri ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları, 6(4), 22-39.
  • Büyüköztürk, S., Çokluk, Ö., ve Köklü, N. ( 2017). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çekiç Toroslu, S. (2011). Yaşam temelli öğrenme yaklaşımı ile desteklenen 7E öğrenme modelinin öğrencilerin enerji konusundaki başarı, kavram yanılgısı ve bilimsel süreç becerilerine etkisi Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demircioğlu, H., Vural, S., ve Demircioğlu, G. (2012). REACT stratejisine uygun hazırlanan materyalin üstün yetenekli öğrencilerin başarısı üzerinde etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 101-144.
  • Gelen, İ. (2017). P21 program ve öğretimde 21. yüzyıl beceri çerçeveleri (ABD uygulamaları). Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 1(2), 15-29.
  • Gilbert, J. K. (2006). On the nature of “context” in chemical education. International Journal of Science Education, 28(9), 957-976.
  • Keskin, F., ve Çam, A. (2019). Yaşam temelli REACT stratejisinin altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarısına ve fen okuryazarlığına etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, 38-59.
  • King, D. T., Bellocchi, A., and Ritchie, S. M. (2008) Making connections: Learning and teaching chemistry in context. Research in Science Education 38(3), 365-384.
  • King, D. T., Winner, E., and Ginns, I. (2011). Outcomes and implications of one teacher’s approach to context-based science in the middle years. Teaching Science, 57(2), 26-30.
  • Kirman Bilgin, A. (2015). Maddenin yapısı ve özellikleri ünitesi kapsamında REACT stratejisine yönelik tasarlanan öğretim materyallerinin etkililiğinin değerlendirilmesi Yayımlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Lincoln, Y. G., and Guba, E. (1985). E. 1985. Naturalistic ınquiry London, sage publications. Contextualization: Evidence from distributed teams. Information Systems Research, 16(1), 9-27.
  • MEB (2011). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: MEB yayınları.
  • MEB (2018). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: MEB yayınları.
  • Miles, M. B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis a methods sourcebook. Arizona: Arizona State University.
  • Pallant, J. (2017). SPSS Kullanma Kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Potter, N. M., and Overton, T. L. (2006). Sporda kimya: kimyada bağlam temelli e- öğrenme. Kimya Eğitimi Araştırma ve Uygulama, 7(3), 195-202.
  • Siegel, S. (1977). Davranış bilimleri için parametrik olmayan istatistik. Ankara: DTCF Yayınları.
  • Smith, L. A., and Bitner, B. L. (1993). Comparison of formal operations: Students enrolled in ChemCom versus a traditional chemistry course. Paper presented at the Annual Meeting of the National Science Teachers Association, Kansas City, MO.
  • Tatlı, A., ve Bilir, V. (2019). 2018 Fen bilimleri dersi öğretim programına REACT modelinin uygunluğunun incelenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 7(2), 114-138.
  • Turan, M. M. (2014). İlköğretim öğrencileri için bilimsel süreç değerlendirme testinin uyarlanması geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi Yüksek Lisans Tezi, Zirve Üniversitesi, Gaziantep.
  • Uzun, F. (2013). Bağlam temelli yaklaşıma dayalı genel fizik-1 laboratuar dersinin fen bilgisi öğretmen adaylarının başarılarına, bilimsel süreç becerilerine, motivasyonlarına ve hatırlamalarına etkisi Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Ültay, E. (2014). İtme, momentum ve çarpışmalar konusuyla ilgili bağlam temelli öğrenme yaklaşımına dayalı açıklama destekli REACT stratejisine göre geliştirilen etkinliklerin etkisinin araştırılması Yayımlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Ültay, E., ve Alev, N. (2017). Investigating the effect of the activities based on explanation assisted REACT strategy on learning impulse, momentum and collisions topics. Journal of Education and Practice, 8(7), 174-186.
  • Ültay, N., Durukan, Ü. G., ve Ültay, E. (2015). Evaluation of the effectiveness of conceptual change texts in the REACT strategy. Chemistry Education Research and Practice, 16(1), 22-38.
  • Whitelegg, E., and Parry, M. (1999). Real-life contexts for learning physics: meanings, issues and practice. Physics Education, 34(2), 68-72.
  • Yiğit, M. (2015). 12. sınıf öğrencilerinin hidrokarbon bileşikleri konusundaki kavramsal anlamalarına, bağlam temelli öğrenme yaklaşımının REACT stratejisine göre hazırlanmış materyallerin etkisi Yüksek Lisans Tezi, Giresun Üniversitesi, Giresun.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Makaleler
Authors

Ayşegül Tatlı 0000-0001-5253-4440

Volkan Bilir 0000-0002-8709-6257

Publication Date December 29, 2021
Submission Date November 11, 2020
Acceptance Date June 4, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 43

Cite

APA Tatlı, A., & Bilir, V. (2021). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ ÜZERİNE REACT STRATEJİSİNİN ETKİSİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(43), 120-144. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.824326