Studies conducted so far have mainly focused on the effects of online
concordancers on teaching vocabulary, while there is a lack of research focusing on the
effects of online concordancers on teaching and learning grammar. Thus, this study aims
to review the studies on the effects of online concordancers on teaching and learning
grammar and how online concordancers promote learning grammar in English as a
foreign language (EFL) context to make recommendations for researchers and to guide
teachers in the light of current research results. The study reviews the studies that focused
on the effects of online concordancers on teaching and learning grammar. Results show
that the use of online concordancers and authentic texts promote teaching grammar in
EFL learning and teaching processes. In the light of the results, it is recommended that
teachers should integrate online concordances into their classroom practices to teach
grammar and vocabulary effectively. It is also recommended that further research should
focus on the relationship between learner and teacher differences and the use of online
concordancers in teaching and learning grammar.
Keywords: English as foreign language; learning; grammar; online concordancer
Yapılan çalışmalar çoğunlukla çevrimiçi derlemlerin sözcük öğretimindeki etkileri
üzerine odaklanmışken, çevrimiçi derlemlerin dilbilgisi öğretimi ve öğrenimi üzerine
yapılan çalışmaların sayısı bir hayli sınırlıdır. Bu nedene dayanarak, mevcut çalışma,
çevrimiçi derlemlerin İngilizcenin yabancı dil olarak öğretimi ve öğrenimi bağlamında
dilbilgisi öğretimi ve öğrenimine olan etkilerini gözden geçirmeyi ve elde edilen araştırma
sonuçlarını yabancı dil öğretme ve öğrenme süreçlerinde uygulamaya yönelik öneriler
sunmayı hedeflemektedir. Bir diğer amaç da ilgili konuda sonraki araştırmalara yol
göstermektir. Bu amaçlara bağlı olarak, çalışma, çevrimiçi derlemlerin dilbilgisi öğretimi
ve öğrenimi bağlamında yapılan bilimsel çalışmaların alanyazın taramasını kapsamaktadır.
Sonuçlar, yabancı dil olarak İngilizce öğretme ve öğrenme süreçlerinde çevrimiçi
derlemlerin ve özgün metinlerin ciddi katkı sağladığını göstermektedir. Çalışmadan elde
edilen sonuçlara dayanarak, yabancı dil öğretmenlerinin sözcük ve dilbilgisi öğretiminde
çevrimiçi derlemleri öğretim etkinliklerinde öğretmenler tarafından etkin bir şekilde kullanılmaları
önerilmektedir. Sonraki çalışmaların öğrenci ve öğretmenlerin bireysel farklılıkları
ile çevrimiçi derlemlerin yabancı dil öğretme ve öğretimle süreçleri arasındaki
ilişkilere odaklanması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Yabancı dil olarak İngilizce; öğrenme; dilbilgisi; çevrimiçi derlem
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 20 Issue: 1 |