Öğretmen, öğrenme-öğretme sürecinin merkezi konumundadır. Öğretmen eğitimi
ve mesleki gelişim, eğitim sisteminin yenilenmesi ve geliştirilmesi gereken öğretme süreciyle
ilgili en önemli iki yönüdür. Öğretmen eğitimi öğrenci-öğretmenin hangi bilgi ve
becerileri edineceği sorununu yaşarken, mesleki gelişimin en önemli sorunu mezuniyet
sonrası öğretmenin öğrenmeye karşı tutumudur. Geleceğin öğretmeni üniversite diplomasını
aldığı zaman, öğrenme sürecinin sık sık sona erdiğini düşünmektedir. Aksine, yetkin
öğretmen için öğrenme ve mesleki gelişim yaşam boyu veya sürekli devam eden bir süreçtir.
Öğretmenliğe karşı ilgi ve heyecanını kaybeden ve mesleki olarak tükenen öğretmen,
öğretim tarzını değerlendirmek ve dil öğretim kalitesini geliştirmek için yeni bir başlangıç
noktası bulması gerekmektedir. Gelişme, performans ölçme ve işbirlikçi amaçlarla
okul ve üniversitelerde yaygın olarak kullanılmakta olan öğretmen gözlemleme modeli,
öğretmenin öğrenmesi ve gelişimi için etkili bir alternatif olabilir. Bu mesleki gelişim modeli;
öğretmenin ihtiyacı, ilgisi, hedefi ve beklentisi göz önüne alınarak tasarlanır ve bu
gelişim öğrenciye yansıtılırsa, öğrenci daha başarılı öğrenme sonuçlarına ulaşabilir. Bu
yansıtmaya dayalı mesleki gelişim modeli, karşılıklı öğrenme anlayışıyla yapıcı ve destekleyici
bir şekilde dil öğretimini değerlendirerek iki öğretmene öğretmenlikte mükemmel
olmasına fırsat verebilir. Öğretmenlik kariyerinde mükemmel olması ve pedagojik
yeterliklere ulaşması öğretmenin eğitim alanındaki değişim ve yeniliklere karşı takındığı
tutumdan dolayıdır. Bu tutumu ölçmek için üniversitede görev yapan İngilizce okutmanlarına
uygulanan ankette; öğretmen gözlemlemenin öğretim kalitesini geliştirdiği, işbirliğini
artırdığı ve daha iyi öğretmenlik yapmak için katkı sağladığı görülmektedir. Öğretmen
üniversitede eğitilebilir, fakat mezuniyet sonrası mesleki gelişimi istemeyebilir.
Anahtar Kelimeler: gelişim, değerlendirme, işbirliği, yansıtma, değişim
Teachers are at the heart of the learning-teaching process. The education
system which needs to be reformed has two important legs related to the teaching process:
initial teacher education and teacher development. Teachers’ attitude towards teacher
learning and development is a pivotal issue facing the education world. The problem
with initial teacher education is with which skills and knowledge student-teachers will be
equipped during their studies whereas the problem with professional development is the
attitude teachers assume towards teacher learning. Teachers usually suppose their learning
is over when they receive a degree. However, teacher learning is a lifelong or continuing
process. The qualifications teachers acquire during university studies seem to become
insufficient. The teachers who get stuck in a teaching rut need to find a starting point to
evaluate their teaching styles and to enhance the quality of their teaching practices. Peer
observation of teaching, which is widely-used for developmental, evaluative and peer
review purposes at schools and universities, can be an effective alternative to learning
to teach and teaching to learn. It can really produce better student outcomes through
reflective teaching practices provided that it is tailored to meet teachers’ needs, interests,
expectations and goals. Teachers need a supportive, people-oriented and constructive
atmosphere to improve their pedagogical skills and knowledge and to learn to excel in
teaching. The attitudes they assume towards professional development can influence their
willingness to adopt or resist waves of change and innovation in education. To measure
this attitude, the survey conducted at university showed that peer observation of teaching
can enhance the quality of teaching and teachers’ practice as well as encouraging them to
discuss pedagogical issues openly. Teachers can be educated at university, but following
their graduation, they cannot be developed.
Keywords: development, evaluation, cooperation, reflection, change
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 20 Issue: 1 |