Öz: Bu çalışmada; matematiğin bilimselliğine yazınsal dil kullanılarak, matematik
terimlerinin çağrışım yöntemiyle yeniden anlam kazanması amaçlanmaktadır. Araştırma;
Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Eğitimi Anabilim Dalı
ve Türkçe Eğitimi bölümünde yürütülmüştür. Nitel veri toplama aracı olarak sistematik
tahlil kullanılmıştır. Orijinal simetrik bir şekil öğrencilere verilmiş, bu şeklin içinde yer
alan Matematik terimlerinin kendilerinde neler hissettirdiğini ve düşündürdüğünü yazmaları
istenmiştir. Elde edilen verilerin istatistiksel çözümlemeleri yapılmış ve matematik
terimleri hakkında oluşturdukları ifadeler t-testi ve tekrarlı ölçümlerde ANOVA testi ile
karşılaştırılmıştır. Verilerin analizi sonucunda; İlköğretim Matematik Eğitimi Anabilim
Dalı öğrencilerinin, Türkçe Eğitimi Bölümü öğrencilerine göre anlatımlarında daha fazla
maddi terim kullandıkları görülmüştür. İlköğretim Matematik Eğitimi Anabilim Dalı
öğrencileri, Türkçe Eğitimi Bölümü öğrencileriyle matematik terimlerini topluluk kavramıyla
açıklama hususunda karşılaştırıldığında, Türkçe Eğitimi Bölümü öğrencilerinin
bu kavramları daha fazla kullandıkları tespit edilmiştir. Bu çalışmayla; İlköğretim Matematik
Eğitimi Anabilim Dalında ve Türkçe Eğitimi bölümünde yetişmekte olan öğretmen
adaylarının; matematik terimlerine yönelik duygu ve düşünceleri ortaya çıkarılmış ve
yetişmekte olan İlköğretim Matematik Eğitimi Anabilim dalında okuyan öğretmen adaylarının
eğitimleri boyunca kazandıkları sayısal bilgi ve becerilerinin iletişim için önemli
olan soyut ve yaratıcı düşünce gücünü sınırlandırdığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Dil, Dil Becerisi, Yazma Eğitimi, Yazılı Anlatım, Türkçe Eğitimi,
Matematik Eğitimi.
Thoughts of Teachers of Elementary Mathematics and Turkish towards
the Formation on Mathematics Terms
Abstract: This study aims to make sure that mathematical terms re-gain meaning
through associations by using language in the science of mathematics. The research was
conducted in the Mathematics and Turkish sections of the Elementary School Teaching
department of Faculty of Education at Gazi University. The qualitative data were collected
through systematic analysis. An originally symmetrical shape was given to the students,
and they were asked to write what the terms on the shape made them feel and think.
The data obtained were then analyzed statistically and the expressions that they formed
in relation to mathematical terms were compared with t-test and repeated measure of
ANOVA test. In consequence, it was found that the students of elementary school
mathematics teaching used more materialistic terms than the students of elementary
school Turkish teaching did. On comparing the mathematics students with the students of
Turkish in terms of explaining mathematical terms with the concept of society, students
of Turkish teaching department were found to use these concepts more. The feelings and
thoughts held by the prospective teachers trained in the elementary school mathematics
and Turkish teaching departments were exhibited with this research, and it was concluded
that the numerical knowledge and skills they have gained throughout their training in
elementary school mathematics teaching department restricted their power of abstract
and creative thinking- which is important in communication.
Keywords: Language, Language skills, Writing education, Written composition,
Turkish education, Mathematics education
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 20 Issue: 2 |