Öğrenme - öğretme sürecinde materyal çeşitliliğinin önemli olması kadar,
en temel materyal olan ders kitaplarının gerekli ve yeterli niteliklere sahip olması
da önemlidir. Ders kitapları, belirlenen kazanımları edindirmede önemli bir işlevi
yerine getirmektedir. Bu bakımdan ders kitapları, doğru ve güncel bilgiler
vermesi, öğrencileri araştırmaya yönlendirmesi, konuyu bütünleyen görsel
materyallerle zenginleştirilmesi, yapılan etkinliklerde öğrencilerin belirlenen
kazanımlara ne ölçüde ulaştığının belirlenmesinde kullanılacak etkinlik içi ve
tema sonu değerlendirme bölümleri bulunması vb. niteliklere sahip olması
gerekmektedir.
Bu çalışmada, ilköğretim okullarında okutulan Türkçe ders kitaplarının etkinlik içi
ve tema sonu ölçme ve değerlendirme bölümleri incelenmiştir. Sözü edilen
bölümlerde soruların çeşitliliği, bilişsel alanın alt basamaklarına yönelik soru
içerip içermediği, anlama ve anlatma öğrenme alanlarına yönelik becerilere ait
soruların dağılımının dengeli olup olmadığına bakılmıştır. İncelemede Türkçe
ders kitaplarının amaca uygun kullanımını sağlayacak kılavuz kitaplarda ölçme ve
değerlendirme çalışmalarının planlanması, uygulanması ve sonuçlanmasına
yönelik örnek bir takviminin yer alıp almadığı, değerlendirme bölümlerinde metin
kullanılıp kullanılmadığı vb. nitelikler de araştırılmıştır. İncelenen kitaplarda
önemli görülen niteliklere dikkat çekilerek uygulamada bu niteliklerin
yaygınlığının sağlanması amaçlanmıştır.
Primary Language | tr; en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | February 18, 2010 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 11 Issue: 1 |