Sınıf atmosferinin temel değişkenleri; öğrenci kaynaklı sorunlar, sınıf içi
fiziksel değişkenler, öğretim sürecinin özellikleri, iletişim biçimleri, öğretim
elemanı desteği ve disiplin anlayışı olarak özetlenebilir. Bu çalışmada amaç,
yükseköğrenim düzeyinde sınıf atmosferi değişkenlerinin öğrenci başarısı
üzerindeki etkisini incelemektir.
Betimsel bir çalışma olun bu araştırmada veriler durum saptaması yöntemiyle
toplanmıştır. Araştırmanın evrenini, A.Ü. K.K. Eğitim Fakültesi oluşturmaktadır.
Örneklem olarak da ilköğretimin ikinci kademesine öğretmen yetiştiren, Türkçe
Öğretmenliği Bölümü, Sosyal Bilgiler, Fen Bilgisi ve Đlköğretim Matematik
Öğretmenliği ABD’nde öğrenim gören öğrencilerdir. Veri toplama aracı olarak,
araştırmacılar tarafından geliştirilen ölçeğin güvenirlik alfa katsayısı olarak
0.92’lik yüksek bir değer bulunmuştur. Anket formları deneklere uygulandıktan
sonra veriler istatistik programlarında analiz edilmiştir.
Öğrenciler başarılarını en çok etkileyen değişkenin öğretim elemanının yeterliliği
olduğunu vurgulamışlardır. Öğrenciler ders dışındaki özel hayatlarına ilişkin
sorunların başarılarını oldukça etkilediğini ifade etmişlerdir. Öğrencilerin sınıf
dışı genel sorunları ve öğretim üyesinin etkililiğinin başarı üzerindeki etkisine
ilişkin öğrenci görüşleri arasında cinsiyete göre farklılık bulunmuştur. Bölüm
veya anabilim dallarına göre öğrenci başarısını etkileyen sınıf atmosferi
değişkenlerinden öğrencilerin sınıf dışı sorunları ile sınıf içi disiplin konularında
anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Sınıfın fiziksel değişkenlerinin başarıda
etkililiği konusunda bölüm veya anabilim dalları arasında anlamlı bir farklılık
bulunmuştur. Sınıftaki iletişim ortamının bölüm veya anabilim dallarında öğrenim
gören öğrencilerin başarılarındaki etkileri konusunda da anlamlı farklılık
bulunmuştur. Sınıf atmosferi yanında başarıyı etkileyebilecek diğer değişkenler
de farklı kademelerde araştırılabilir.
Primary Language | tr; en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | February 18, 2010 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 12 Issue: 2 |