Eğitim ve öğretimde basarı, öğrenciyi belirlenen hedeflere ulastırmak için
takip edilen yöntem ve tekniklerle doğru orantılıdır. Bu nedenle öğretmen ve
öğrencilerin öğretmek-öğrenmek için yaptığı planlı etkinliklerin tümü, eğitim
amaçlarının gerçeklestirilmesinde önemli rol oynar. Örgün öğretimde öğrenmenin
ön kosulu iyi okuma, okuduğunu anlayabilme ve anlatabilme olduğuna göre,
okuma stratejileri de öğrenciyi belirli hedeflere ulastırmada kullanılabilecek çok
önemli unsurlardır. Bu çalısma; tarih öğretiminde okuma, okuduğunu anlama,
yorumlama ve hedefleri belirli bir okumanın öğrenmede nasıl katkı sağladığını
ortaya koyma yolunda olusturulan bir model önerisidir. Bu makalede; okuma
stratejilerinden biri olan ve “Güdümlü Okuma Dersi” olarak adlandırılan
yaklasımın tarih öğretiminde uygulanabilirliği üzerinde durulmus ve bu kapsamda
öğrenmeyi daha iyi sağlamak için öneriler sunulmustur.
Anahtar Kelimeler: Tarih, güdümlü okuma, okuma-anlama
Abstract : There is a direct correlation between the acquisition of educational and
instructional success and the applied methods and techniques in order to achieve
this success. Therefore, all the planned activities by the instructors and students
for teaching and learning have a vital role in the realization of educational
objectives. Since effective reading, comprehension and explication are
preconditions for successful learning the training of reading strategies becomes
also quite important. This study is a proposal model and intends to illustrate the
benefits of reading strategies i.e. effective reading, reading-comprehension,
explication and motivated reading on history teaching. This paper discusses the
applicability of the reading strategy named “Motivated Reading Course” in
history and further aims to provide new suggestions for a more effective learning.
Key Words: History, motivated reading, reading comprehension
Primary Language | tr; en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | February 18, 2010 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 12 Issue: 2 |