BibTex RIS Cite

Öğretmenlik Mesleği Özel Alan Yeterliklerine İlişkin Bir İnceleme (Okul Öncesi Öğretmenliği Örneği) / An Examination on Teachers Competencies in Their Branches (Sample of Early Childhood Teacher’s)

Year 2011, Volume: 15 Issue: 1, 0 - , 14.05.2012

Abstract

Özet: Bu araştırmada okul öncesi öğretmen adaylarının özel alan yeterliklerine ilişkin görüşleriincelenmektedir. Çalışmada okul öncesi öğretmen adaylarının MEB tarafından "Temel Eğitime DestekProjesi" kapsamında geliştirilen okul öncesi öğretmenliği özel alan yeterliklerine ilişkin görüşlerideğerlendirilmektedir. Araştırmaya konu olan okul öncesi öğretmenliği Özel Alan Yeterlikleri, 7 yeterlikalanı, 19 alt yeterlik alanı ve bunlara bağlı olarak her yeterliğe ait olarak A1, A2, A3 şeklindesınıflandırılmış,"Performans Göstergeleri"nden oluşmaktadır.Araştırmada veri toplama formu olarak MEB tarafından okul öncesi öğretmenliği özel alan yeterliklerive buna bağlı olarak A2 düzeyinde 62 performans göstergesinin dereceleme ölçeğine dönüştürülmesiile elde edilmiştir. Öğretmen adaylarının Özel Alan Yeterliklerinin 7 yeterlik alanı olanGelişim Alanları, Ailelerle İletişim, Aile Katılımı Ve Aile Eğitimi, Değerlendirme, İletişim, YaratıcılıkVe Estetik, Okul Ve Toplumla İş Birliği Yapma, Mesleki Gelişimi Sağlama alanlarındaki A2 düzeyindekiperformans göstergelerine verdikleri cevaplara göre "Gelişim Alanları" boyutunun 4.23 ortalamaylaen yüksek, "Ailelerle İletişim, Aile Katılımı Ve Aile Eğitimi" boyutu 3,93 ortalamayla en düşükortalamaya sahip olduğu tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Okul öncesi öğretmeni, mesleki yeterlik, özel alan yeterliği

Abstract: In this research, the opinions of the candidates preschool teachers on their fieldcapabilities are going to be scrutinized. In this study, the opinions of preschool teachers to preschoolteaching capabilities developed within the Supporting Primary Education Project of Ministry ofNational Education are also going to be evaluated. In that sense, the field capabilities of preschoolteaching, which are going to be discussed under this paper, comprise of 7 main field capabilities, 19sub-field capabilities and performance indicators classified as A1, A2 and A3 for each capability.Data gathering form cited in the present research paper is acquired by making use of fieldcapabilities of preschool school teachers which are developed by Ministry of National Education and bychanging the A2 level 62 performance indicators into grading scale. Regarding responses of nomineeteachers to the A2 level performance indicators within 7 field capabilities named as DevelopmentalArea, Communication with Families, Participation of Families and Training of Families, Evaluation,Communication, Creation and Esthetic, Cooperation with School and Community some findings havebeen witnessed. While, "Improving Areas", a category of the field capabilities, is found to be the highestaverage rate as 4,23, other categories such as "Communication with Families" and "Participation ofFamilies and Training of Families" are found to be the lowest average rate as 3,93.Key Words: Preschool teacher, vocational capability, field capability.

Year 2011, Volume: 15 Issue: 1, 0 - , 14.05.2012

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Mehmet Kök This is me

Muhammet Çiftçi This is me

Ahmet Ayık This is me

Publication Date May 14, 2012
Published in Issue Year 2011 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Kök, M., Çiftçi, M., & Ayık, A. (2012). Öğretmenlik Mesleği Özel Alan Yeterliklerine İlişkin Bir İnceleme (Okul Öncesi Öğretmenliği Örneği) / An Examination on Teachers Competencies in Their Branches (Sample of Early Childhood Teacher’s). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1).

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.