Özet: Doğa bilimleriyle beşeri bilimler arasındaki ilişkileri, karşılıklı etkileşimi ve bununsonucunda ortaya çıkan bütün mekânsal kalıpları en iyi şekilde açıklamaya çalışan coğrafya;eğitim programlarında önemli bir yere sahiptir. Coğrafya eğitiminde birtakım becerilerin kazandırılmasıhedefleyen öğretmen, çeşitli kuram, strateji, yöntem ve tekniklerin özellikleri ilekullanımı hakkında bilgi sahibi olması gerektiğini bilmelidir.Yaptığımız bu araştırmada, bilişsel kuramların coğrafya öğretimi ve eğitimindeki uygulanabilirliği,ortaöğretim coğrafya ders konuları çerçevesinde ele alınmış ve örneklerle açıklanmıştır.Ortaöğretim kurumlarında görev yapan bir grup coğrafya öğretmenlerine, bilişselkuramlardan hangisini daha fazla kullandıklarını tespit amacıyla anket uygulanmıştır. Araştırmanınsonucunda öğretmenlerimizden % 52.9'u anlamlı öğrenme (sunuş yoluyla), % 29.4'übuluş yoluyla, % 11.7'sinin kavrama yoluyla öğrenme kuramını en fazla kullandıkları yönündegörüş belirtmişlerdir. Bilişsel kuramların öğretim ilkeleri esas alınarak yapılan öğrenciuygulamalarında ise anlamlı öğrenmelerin sağlandığı ve coğrafya eğitiminde uygulanabilirolduğu konusunda veriler elde edilmiştir.Anahtar sözcükler: coğrafya eğitimi, bilişsel kuramlar, uygulanabilirlik, buluş, sunuş,kavrama
Abstract: Geography, trying to explain the relationship between natural sciences andhumanities, interaction between them and the resultant spatial terms, has an important roleon curriculum. Teacher aiming that her students gain some skills in geography educationknow that she should have knowledge of the feature and usages of various theories, strategiesmethods and techniques.In this research, applicability of cognitive theories in geography teaching and educationis handled with the Frame of secondary education geography subject and exemplified. Withthe aim of determining which cognitive theories a group of geography teachers at secondaryeducation institution uses most, a questionnaire is applied. In consequence of the research.It's estimated that 52 per cent of teachers use meaningful learning (uiq presentation) most,24 percent of them learning via discovery, %11,7 per cent of them learning via cognition. INstudents applications based on teaching principles of cognitive theories, It's acquired thatmeaning learning is provided and It's applicable to geography education.Key Words: geography education, cognitive theories, applicability, discovery, presentationcognition.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 16 Issue: 1 |