BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 17 Issue: 2, 0 - , 03.01.2014

Abstract

The art of painting in the 20th century is the product of the formations that have been parallel to social developments that have tried to keep up with the speed of the dazzling radical changes created by the technology developed with the help of primary “Avant-garde” ideas. Extreme ideas and new formations have led the art and the artists to experience extremity. Newly discovered art branches, styles, composition fictions, harmonies and different materials have led to emerging of the intertwined differences parallel to each other. As a result of these interactions, Paul Klee became one of the artists who peaked the artistic susceptibility and grew prodigiously with their excitements. Paul Klee always pursued the independent in order to create his own style and saw it as a means to achieve his goal. The intellectual creations of the artist, combining with the language of music, have become a significant means in the transformation and analyse of the stylistic language of the painting and in achieving the reality, “essence”, in the art. Klee’s goal to “make invisible visible” gained depth with the discovery of Bach’s music and became an important factor in achieving the main, “Pure”, reality he sought in order for the solution of the stylistic pursuits in art.

References

  • Düchting, H. (2002). Paul Klee Painting Music. Munich-London-New York: Prestel Verlag.
  • Eroğlu, Ö. (2013). Paul Klee’de Düşünsellik. Online erişim: http://www.ozkaneroglu. com/readessay.asp?id=73&catalog=2
  • İpşiroğlu, N. (1995). Resimde Müziğin Etkisi (2. Basım). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • İpşiroğlu, N. (2002). 20.Yüzyıl Sanatında J.S. Bach. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • İpşiroğlu, N. (2010). Görsel Sanatlarda Alımlama ve Sanatlar Arası Etkileşim. İstanbul: Hayalbaz Kitap.
  • Lionel, R. (2005). Ekspresyonizm Sanat Ansiklopedisi (4. Basım). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Sérullaz, M. (2004). Empresyonizm Sanat Ansiklopedisi (4. Basım). Çev: Devrim Erbil. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Toros, A. (1991). “Paul Klee”. Adam Sanat Dergisi, Sayı: 65, Nisan 1991.
  • Tunalı, İ. (2003). Felsefenin Işığında Modern Resim (6. Basım). İstanbul: rh+ Yayınları.

Paul Klee’nin Müziğe Dönüşen Resimleri / Paul Klee’s Paintings which are Transfered to Music

Year 2013, Volume: 17 Issue: 2, 0 - , 03.01.2014

Abstract

Öz: 20. yüzyıl resim sanatı, öncü “Avant-garde” düşüncelerle gelişen teknolojinin
yarattığı baş döndüren köklü değişimlerin hızına yetişmeye çalışan toplumsal yapıya paralel
oluşumların ürünüdür. Uç fikirler, yeni yapılanmalar, sanatın ve sanatçıların da
uçları yaşama nedeni olmuştur. Yeni keşfedilen sanatlar, üsluplar, kompozisyon kurguları,
armoniler, farklı malzemeler, iç içe giren birbirine koşut farklılıkların oluşma nedenleridir.
Bu koşutluklar sonucunda sanatsal duyarlılığın doruğuna çıkan, heyecanlarıyla
devleşen sanatçılardan biride Paul Klee olmuştur. Paul Klee, sanatında kendine özgüyü
yaratmak için hep özgür olanın ardından koşmuş, onu hedefe ulaşmada bir araç olarak
görmüştür. Sanatçının zihinsel yaratımları, müziğin diliyle birleşerek sanatta gerçeğe
“öz”e ulaşmada, resimin biçim dilinin çözümlenmesinde, değişmesinde en önemli araç
olmuştur. Klee’nin “görünmeyeni görünür kılma” amacı, Bach’ın keşfi ile müziğin derinlerine
inme, resimde biçimsel arayışların çözümü için, onun aradığı “Saf” olan, asıl
gerçeğe ulaşmada önemli bir rol oynamıştır.


Abstract: The art of painting in the 20th century is the product of the formations that
have been parallel to social developments that have tried to keep up with the speed of the
dazzling radical changes created by the technology developed with the help of primary
“Avant-garde” ideas. Extreme ideas and new formations have led the art and the artists
to experience extremity. Newly discovered art branches, styles, composition fictions,
harmonies and different materials have led to emerging of the intertwined differences
parallel to each other. As a result of these interactions, Paul Klee became one of the
artists who peaked the artistic susceptibility and grew prodigiously with their excitements.
Paul Klee always pursued the independent in order to create his own style and saw it as
a means to achieve his goal. The intellectual creations of the artist, combining with the
language of music, have become a significant means in the transformation and analyse of
the stylistic language of the painting and in achieving the reality, “essence”, in the art.
Klee’s goal to “make invisible visible” gained depth with the discovery of Bach’s music
and became an important factor in achieving the main, “Pure”, reality he sought in order
for the solution of the stylistic pursuits in art.


Anahtar Kelimeler: Paul Klee, Resim, sanat, biçim, renk, armoni.

Keywords: Paul Klee, painting, art, style, colour, harmoni

References

  • Düchting, H. (2002). Paul Klee Painting Music. Munich-London-New York: Prestel Verlag.
  • Eroğlu, Ö. (2013). Paul Klee’de Düşünsellik. Online erişim: http://www.ozkaneroglu. com/readessay.asp?id=73&catalog=2
  • İpşiroğlu, N. (1995). Resimde Müziğin Etkisi (2. Basım). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • İpşiroğlu, N. (2002). 20.Yüzyıl Sanatında J.S. Bach. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • İpşiroğlu, N. (2010). Görsel Sanatlarda Alımlama ve Sanatlar Arası Etkileşim. İstanbul: Hayalbaz Kitap.
  • Lionel, R. (2005). Ekspresyonizm Sanat Ansiklopedisi (4. Basım). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Sérullaz, M. (2004). Empresyonizm Sanat Ansiklopedisi (4. Basım). Çev: Devrim Erbil. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Toros, A. (1991). “Paul Klee”. Adam Sanat Dergisi, Sayı: 65, Nisan 1991.
  • Tunalı, İ. (2003). Felsefenin Işığında Modern Resim (6. Basım). İstanbul: rh+ Yayınları.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Menduha Satır This is me

M. Emin Kayserili This is me

Publication Date January 3, 2014
Published in Issue Year 2013 Volume: 17 Issue: 2

Cite

APA Satır, M., & Kayserili, M. E. (2014). Paul Klee’nin Müziğe Dönüşen Resimleri / Paul Klee’s Paintings which are Transfered to Music. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2).

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.