BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 17 Issue: 2, 0 - , 03.01.2014

Abstract

The purpose of this study is to determine the opinions of History teacher trainees on the functionality of Ottoman Turkish lessons during their undergraduate education program. The study population comprised of senior students of History Teaching in Kazım Karabekir Faculty of Education at Atatürk University, Turkey. The study samples comprised of 24 randomly-selected teacher trainees. The study used a semi-structured qualitative interview methodology. Data were analyzed via content analysis. Most participants, whether interested in Ottoman Turkish or not, think that the teaching of Ottoman Turkish is necessary, and believe that it may be functional in their career. However, the teaching of Ottoman Turkish to teacher trainees causes some practical problems. Solving these problems will make the teaching of Ottoman Turkish more functional.

References

  • Develi, H. (1999). Osmanlı Türkçesi. G. Eren (Ed.) Osmanlı 9, Kültür ve Sanat, (s.456462) Ankara: Yeni Türkiye Yayınları
  • Develi, H. (2010). Osmanlı’nın Dili. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Dilek, D., Yapıcı, G. (2008). Tarih Öğretmen Adaylarının Kaynaklarla Çalışmada Karşılaştıkları Güçlükler ve Romantik Tarih Anlayışı: Sınav Kağıtları Üzerine Bir Analiz, M. Safran ve D. Dilek (Ed.) 21. Yüzyılda Kimlik, Vatandaşlık ve Tarih Eğitimi, (s. 330-344), İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi
  • Dönmez, C. (2009). Tarihi Gerekçeleriyle Harf İnkılabı ve Kazanımları. Ankara: Gazi Kitabevi
  • Duman, M., Biltekin, H. (2010). “Sunuş (Hayati Develi)”. Osmanlı Türkçesi Grameri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını içinde) s.viii
  • Gök, N. (2004). “Osmanlıcayı Herkes Kolayca Öğrenebilir mi?”. Zaman Gazetesi, 02004 (Online): http://www.zaman.com.tr/haber.do?haberno=96286 &title=osmanlicayi-herkes-kolayca-ogrenebilir-mi&haberSayfa=0 Erişim Tarihi:18.10.2011.
  • Gümüşkılıç, M. (2009). “Türk Dili ve Edebiyatı Bölümlerinde Osmanlı Türkçesi Eğitimi”. First International Symposium on Sustainable Development, (ISSD’ 09), Volume: 2, ss.358-362, Education Proceedings, Sarajevo: International Burch University
  • Özkan, M. (2007). “Osmanlı Türkçesi”. DİA, XXXIII, 483-485, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Özkan, B. ve Şahbaz, N. K. (2011a). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Görüşlerine Göre Türkçe Eğitimi Lisans Programı”. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011) Kongresi, 27-29 Mayıs 2011, İstanbul: T.C. Yükseköğretim Kurulu.
  • Özkan, B. ve Şahbaz, N. K. (2011b). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Alan Derslerinin İşlevselliğine Yönelik Görüşleri”. Sakarya University Journal of Education 1/1, 32-43
  • Parlatır, İ. (2010). Açıklamalı Osmanlı Türkçesi Metinleri. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Safran, M. (2006). Tarih Eğitimi, Makale ve Bildiriler. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sezer, E. (1999). XIX. Yüzyıl Osmanlı İmparatorluğu’nda Dil, Bürokrasi ve Edebiyat İlişkisi Üstüne. G. Eren (Ed.) Osmanlı 9, Kültür ve Sanat, (s.483-493) Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Timurtaş, F. K. (1996). Diller ve Türkçemiz. (Haz. Mustafa Özkan). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım
  • Tulum, M. (1999). “Osmanlı Türkçesi”. (Ed. G. Eren). Osmanlı 9, Kültür ve Sanat, (s.421-429). Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, Ünver, İ. (1999). “Osmanlı Türkçesi”. (Ed. G. Eren). Osmanlı 9, Kültür ve Sanat, (s.430436). Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüce, N. (1999). “Osmanlı Türkçesi”. (Ed. E. İhsanoğlu). Osmanlı Medeniyeti Tarihi (1. Cilt) (s. 3-20) İstanbul: Feza Gazetecilik A.Ş.

Tarih Öğretmen Adaylarının Lisans Eğitiminde Osmanlıca Öğretiminin İşlevselliği İle İlgili Görüşleri / The Opinions of History Teacher Trainees on the Functionality of Ottoman Turkish Lessons in Undergraduate Education

Year 2013, Volume: 17 Issue: 2, 0 - , 03.01.2014

Abstract

Öz: Bu araştırmanın amacı, Tarih öğretmen adaylarının lisans eğitimlerinde aldıkları
Osmanlıca öğretiminin işlevselliği ile ilgili görüşlerini tespit etmektir. Araştırmanın
evrenini Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Tarih Öğretmenliği son
sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise bu evrenden seçkisiz yolla
belirlenen toplam 24 öğretmen adayıdır. Nitel yaklaşımın benimsendiği bu araştırmada
veri toplama aracı olarak yarı- yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılmıştır. Elde edilen
veriler, içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Bulgulara göre Osmanlıcaya ilgi
duysun veya duymasın öğretmen adaylarının büyük çoğunluğu, Osmanlıca öğretiminin
gerekli olduğunu düşünmekte ve meslek yaşamlarında işlevsel olabileceğine inanmaktadırlar.
Bununla birlikte öğretmen adaylarının aldıkları Osmanlıca öğretimi uygulamada
çeşitli problemler barındırmaktadır. Bu problemlerin çözümü Osmanlıca öğretimini daha
işlevsel kılacaktır.


Abstract: The purpose of this study is to determine the opinions of History teacher
trainees on the functionality of Ottoman Turkish lessons during their undergraduate
education program. The study population comprised of senior students of History
Teaching in Kazım Karabekir Faculty of Education at Atatürk University, Turkey. The
study samples comprised of 24 randomly-selected teacher trainees. The study used a
semi-structured qualitative interview methodology. Data were analyzed via content
analysis. Most participants, whether interested in Ottoman Turkish or not, think that
the teaching of Ottoman Turkish is necessary, and believe that it may be functional in
their career. However, the teaching of Ottoman Turkish to teacher trainees causes some
practical problems. Solving these problems will make the teaching of Ottoman Turkish
more functional.


Anahtar Kelimeler: Osmanlıca, Tarih öğretimi, matbu yazı, el yazısı

Keywords: Ottoman Turkish, History education, printed writing, handwriting

References

  • Develi, H. (1999). Osmanlı Türkçesi. G. Eren (Ed.) Osmanlı 9, Kültür ve Sanat, (s.456462) Ankara: Yeni Türkiye Yayınları
  • Develi, H. (2010). Osmanlı’nın Dili. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Dilek, D., Yapıcı, G. (2008). Tarih Öğretmen Adaylarının Kaynaklarla Çalışmada Karşılaştıkları Güçlükler ve Romantik Tarih Anlayışı: Sınav Kağıtları Üzerine Bir Analiz, M. Safran ve D. Dilek (Ed.) 21. Yüzyılda Kimlik, Vatandaşlık ve Tarih Eğitimi, (s. 330-344), İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi
  • Dönmez, C. (2009). Tarihi Gerekçeleriyle Harf İnkılabı ve Kazanımları. Ankara: Gazi Kitabevi
  • Duman, M., Biltekin, H. (2010). “Sunuş (Hayati Develi)”. Osmanlı Türkçesi Grameri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını içinde) s.viii
  • Gök, N. (2004). “Osmanlıcayı Herkes Kolayca Öğrenebilir mi?”. Zaman Gazetesi, 02004 (Online): http://www.zaman.com.tr/haber.do?haberno=96286 &title=osmanlicayi-herkes-kolayca-ogrenebilir-mi&haberSayfa=0 Erişim Tarihi:18.10.2011.
  • Gümüşkılıç, M. (2009). “Türk Dili ve Edebiyatı Bölümlerinde Osmanlı Türkçesi Eğitimi”. First International Symposium on Sustainable Development, (ISSD’ 09), Volume: 2, ss.358-362, Education Proceedings, Sarajevo: International Burch University
  • Özkan, M. (2007). “Osmanlı Türkçesi”. DİA, XXXIII, 483-485, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Özkan, B. ve Şahbaz, N. K. (2011a). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Görüşlerine Göre Türkçe Eğitimi Lisans Programı”. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011) Kongresi, 27-29 Mayıs 2011, İstanbul: T.C. Yükseköğretim Kurulu.
  • Özkan, B. ve Şahbaz, N. K. (2011b). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Alan Derslerinin İşlevselliğine Yönelik Görüşleri”. Sakarya University Journal of Education 1/1, 32-43
  • Parlatır, İ. (2010). Açıklamalı Osmanlı Türkçesi Metinleri. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Safran, M. (2006). Tarih Eğitimi, Makale ve Bildiriler. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sezer, E. (1999). XIX. Yüzyıl Osmanlı İmparatorluğu’nda Dil, Bürokrasi ve Edebiyat İlişkisi Üstüne. G. Eren (Ed.) Osmanlı 9, Kültür ve Sanat, (s.483-493) Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Timurtaş, F. K. (1996). Diller ve Türkçemiz. (Haz. Mustafa Özkan). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım
  • Tulum, M. (1999). “Osmanlı Türkçesi”. (Ed. G. Eren). Osmanlı 9, Kültür ve Sanat, (s.421-429). Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, Ünver, İ. (1999). “Osmanlı Türkçesi”. (Ed. G. Eren). Osmanlı 9, Kültür ve Sanat, (s.430436). Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüce, N. (1999). “Osmanlı Türkçesi”. (Ed. E. İhsanoğlu). Osmanlı Medeniyeti Tarihi (1. Cilt) (s. 3-20) İstanbul: Feza Gazetecilik A.Ş.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Ramazan Kaya This is me

Publication Date January 3, 2014
Published in Issue Year 2013 Volume: 17 Issue: 2

Cite

APA Kaya, R. (2014). Tarih Öğretmen Adaylarının Lisans Eğitiminde Osmanlıca Öğretiminin İşlevselliği İle İlgili Görüşleri / The Opinions of History Teacher Trainees on the Functionality of Ottoman Turkish Lessons in Undergraduate Education. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2).

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.