BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 17 Issue: 2, 0 - , 03.01.2014

Abstract

One of the most important factors affecting globalization and regional cooperation is the level of trade relations. Türkey and Iran are the two most important actors in terms of economics, social and political effects in the Middle East. It is important to analyze the factors effecting commerce and other relations between two countries. Because Iran’s relations with Turkey cause both positive and negative influences in the Middle East, the Caucasus, the European Union and the U.S.The article examines the exchange rate as a basic economic variable and religion, language, culture, level of education, political system and industrial development indexes as psychological variables. First of all, the cross-sectional analysis on 30 countries exporting from Turkey, including Iran, will be inducted. Then Turkey and Iran commercial relations will be examined by time series analyses between 1960 and 2010.

References

  • Brooks, C. (2008). Introductory Econometrics for Finance (Second Edition). New York: Cambridge University Press.
  • Greene, W. H. (2003). Econometric Analysis (Fıfth Edition). New Jersey: Prentice Hall. Romer, D. (2006). Advanced Macroeconomics (Third Edition). Irwin: McGraw-Hill.
  • Gödekmerdan, L. (2012). “Psikolojik Mesafenin Uluslararasılaşma Sürecindeki Rolü ve Uluslararasılaşma Stratejisi Seçimindeki Etkisi: Türkiye’nin İhracatı Üzerinde Bir Araştırma”. (Doktora Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı.
  • Haeryan, A. M. (2007). “İran ile ECO’ya Üye Olan Ülkelerin Arasındaki Ticari İlişkilerin Değerlendirilmesi 1992-2005 Arası”. İktisadi Araştıma Dergisi, 4(4), 275
  • Adnan, H. Q. (2012). “Exports, Imports And Economic Growth in China: An ARDL Analysis”. Journal of Chinese Economic and Foreign Trade Studies, 5(1), 42-5
  • Medhuşi, M. TARI, G. (2007). “Mazandadan İlinin Petrol Dışı İhracat Stratejisi”. Ticari Araştırmalar Dergisi, 44, 195-233.
  • Nazemi, F. (2009). “Petrol Dışı İhracat Üzerinde Makro-Değişkenlerin Etkisi”. Endüstriyel Yönetim Dergisi, İslami Azad Üni. İnsani Bilimler Fak. Sanandac Şübesi, 10, 105-117.
  • Erdoğan, S., Bozkurt, H. (2009). “Türkiye’de Cari Açığın Belirleyicileri: Mgarch Modelleri İle Bir İnceleme”. Maliye Finans Yazıları, 23(84), 135-172.
  • Tuncer, İ. (2002). “Türkiye’de İhracat, İthalat ve Büyüme: TODA-YAMAMOTO Yöntemiyle Granger Nedensellik Analizleri (1980-2000). sosyalbilimler.cukurova.edu.tr/dergi.asp?dosya=56.
  • Peker, O., Hotunluoğlu, H. (2009). “Türkiye’de Cari Açığın Nedenlerinin Ekonometrik Analizi”. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(3), 221-2
  • Yapraklı, Ş. (2010). “Türkiye’de Esnek Döviz Kuru Rejimi Altında Dış Açıkların Belirleyicileri: Sınır Testi Yaklaşımı”. Ankara Üniversitesi SBF. Dergisi, 65(4), 142-16
  • İhracat: www.tuik.gov.tr (21.06.2012).
  • GDP, POP: http://databank.worldbank.org/ddp/exportData(24.06.2012).
  • EXCH: http://databank.worldbank.org/ddp/exportData( 24.06.2012).
  • Din:http://tr.wikipedia.org/wiki/%C3%9Clkelere_g%C3%B6re M%C3%BCsl%C3%BCman_n%C3%Bcfusu (26.06.2012). politik sis: http://www.freedomhouse.org/report/freedom-world/2010. 26.06.2012. kültür.b http://geert-hofstede.com/countries.html 25.06.2012.

Türkiye İle İran Arasındaki Ticari İlişkileri Etkileyen İktisadi ve Psikolojik Faktörler / The Economical and Psychological Factors Affecting Turkey-Iran Commercial Relations

Year 2013, Volume: 17 Issue: 2, 0 - , 03.01.2014

Abstract

Öz: Küreselleşmeyi ve bölgesel işbirliğini etkileyen en önemli faktörlerden birisi de
ticari ilişkilerin düzeyidir. Türkiye ve İran bölgenin hem iktisadi, hem sosyal hem de
siyasi açıdan en önemli iki aktörüdür. Bu iki ülke arasındaki ticari ve diğer ilişkileri etkileyen
faktörleri analiz etmek önem taşımaktadır. Çünkü Türkiye ile İran ilişkileri hem
Ortadoğu ve Kafkasya hem de Avrupa Birliği ve ABD üzerinde olumlu ve olumsuz etkiler
doğurabilecek özelliktedir.
Bu çalışmada, Türkiye ve İran’ın ticaretini etkileyen temel iktisadi değişken olarak
döviz kuru ve psikolojik faktör olarak da din, dil, kültür, eğitim seviyesi, politik sistem ve
endüstriyel gelişmişlik boyutları incelenmiştir. Öncelikle Türkiye’nin İran da dahil, ihracat
yaptığı 30 ülke üzerinde yatay kesit analizleri yapılacaktır. Daha sonra da, Türkiye
ile İran arasındaki ticaret analizi 1960-2010 yılları arasında zaman serisi analizleriyle
test edilecektir.


Abstract: One of the most important factors affecting globalization and regional
cooperation is the level of trade relations. Türkey and Iran are the two most important
actors in terms of economics, social and political effects in the Middle East. It is important
to analyze the factors effecting commerce and other relations between two countries.
Because Iran’s relations with Turkey cause both positive and negative influences in the
Middle East, the Caucasus, the European Union and the U.S.
The article examines the exchange rate as a basic economic variable and religion,
language, culture, level of education, political system and industrial development indexes
as psychological variables. First of all, the cross-sectional analysis on 30 countries
exporting from Turkey, including Iran, will be inducted. Then Turkey and Iran commercial
relations will be examined by time series analyses between 1960 and 2010.


Anahtar Kelimeler: Türkiye-İran ticareti, ticarette psikolojik faktörler, bölgesel ticaret
ve işbirliği


Keywords: Iran-Turkey trade, psychological factors in trade, regional trade and
cooperation

References

  • Brooks, C. (2008). Introductory Econometrics for Finance (Second Edition). New York: Cambridge University Press.
  • Greene, W. H. (2003). Econometric Analysis (Fıfth Edition). New Jersey: Prentice Hall. Romer, D. (2006). Advanced Macroeconomics (Third Edition). Irwin: McGraw-Hill.
  • Gödekmerdan, L. (2012). “Psikolojik Mesafenin Uluslararasılaşma Sürecindeki Rolü ve Uluslararasılaşma Stratejisi Seçimindeki Etkisi: Türkiye’nin İhracatı Üzerinde Bir Araştırma”. (Doktora Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı.
  • Haeryan, A. M. (2007). “İran ile ECO’ya Üye Olan Ülkelerin Arasındaki Ticari İlişkilerin Değerlendirilmesi 1992-2005 Arası”. İktisadi Araştıma Dergisi, 4(4), 275
  • Adnan, H. Q. (2012). “Exports, Imports And Economic Growth in China: An ARDL Analysis”. Journal of Chinese Economic and Foreign Trade Studies, 5(1), 42-5
  • Medhuşi, M. TARI, G. (2007). “Mazandadan İlinin Petrol Dışı İhracat Stratejisi”. Ticari Araştırmalar Dergisi, 44, 195-233.
  • Nazemi, F. (2009). “Petrol Dışı İhracat Üzerinde Makro-Değişkenlerin Etkisi”. Endüstriyel Yönetim Dergisi, İslami Azad Üni. İnsani Bilimler Fak. Sanandac Şübesi, 10, 105-117.
  • Erdoğan, S., Bozkurt, H. (2009). “Türkiye’de Cari Açığın Belirleyicileri: Mgarch Modelleri İle Bir İnceleme”. Maliye Finans Yazıları, 23(84), 135-172.
  • Tuncer, İ. (2002). “Türkiye’de İhracat, İthalat ve Büyüme: TODA-YAMAMOTO Yöntemiyle Granger Nedensellik Analizleri (1980-2000). sosyalbilimler.cukurova.edu.tr/dergi.asp?dosya=56.
  • Peker, O., Hotunluoğlu, H. (2009). “Türkiye’de Cari Açığın Nedenlerinin Ekonometrik Analizi”. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(3), 221-2
  • Yapraklı, Ş. (2010). “Türkiye’de Esnek Döviz Kuru Rejimi Altında Dış Açıkların Belirleyicileri: Sınır Testi Yaklaşımı”. Ankara Üniversitesi SBF. Dergisi, 65(4), 142-16
  • İhracat: www.tuik.gov.tr (21.06.2012).
  • GDP, POP: http://databank.worldbank.org/ddp/exportData(24.06.2012).
  • EXCH: http://databank.worldbank.org/ddp/exportData( 24.06.2012).
  • Din:http://tr.wikipedia.org/wiki/%C3%9Clkelere_g%C3%B6re M%C3%BCsl%C3%BCman_n%C3%Bcfusu (26.06.2012). politik sis: http://www.freedomhouse.org/report/freedom-world/2010. 26.06.2012. kültür.b http://geert-hofstede.com/countries.html 25.06.2012.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Kerem Karabulut This is me

Ali Shaninpour This is me

Publication Date January 3, 2014
Published in Issue Year 2013 Volume: 17 Issue: 2

Cite

APA Karabulut, K., & Shaninpour, A. (2014). Türkiye İle İran Arasındaki Ticari İlişkileri Etkileyen İktisadi ve Psikolojik Faktörler / The Economical and Psychological Factors Affecting Turkey-Iran Commercial Relations. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2).

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.