Social exchange theory predicts that, given certain conditions, people seek to reciprocate those who benefit them (Bateman & Organ, 1983). The behaviors that employees may exhibit to reciprocate those who benefit them are organizational citizenship behaviors (Tansky, 1993). In this research examined from this point of view, it is hypothesized that there is a positive and significant relationship between the quality of the leader member exchange and the organizational citizenship behaviors. For this purpose, a research has been analyzed on a sample of blue collared employees of a gross market chain located in Ankara. The results of the analysis show that the quality of the leader member exchange is positively and significantly correlated with the organizational citizenship behaviors.
Sosyal etkileşim teorisine göre, belli koşullar altında insanlar, fayda gördükleri
kişilere karşılık verme çabası içine girerler (Bateman ve Organ,1983). Çalışanların fayda
gördükleri kişilere karşılık vermeye çalıştıkları davranış türlerinden birisi de örgütsel vatandaşlık
davranışları olabilmektedir (Tansky, 1993). Bu bakış açısından yola çıkarak yapılan
çalışmada, lider üye etkileşiminin niteliği ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasında
olumlu yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu hipotez edilmiştir. Bu amaçla, Ankara’da
faaliyet gösteren yerel bir firmanın alt düzey çalışanlarından alınan örneklem üzerinde
araştırma uygulanmıştır. Analiz sonuçları lider üye etkileşiminin niteliği ile örgütsel vatandaşlık
davranışları arasında olumlu ve anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 16, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 17 Issue: 3 |