BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 17 Issue: 3, 127 - 136, 16.04.2014

Abstract

Maupassant (1850-1893), one of the most important figures not only in French literature, but also in world literature, wrote almost 300 literary works most of which are stories in his short life. His name is like a synonym to fantastic literature. Maupassant style stories are mentioned even in world story literature. The short titles he gave to his stories are like a reflection of his inner world. Moreover, the introduction, body and conclusion parts of his stories are also short just like his short life and short stories. He writes his literary works in a plain and intimate tone. In his short story ‘The Dead’, the plot is given through strong feelings and his attempt to depict reality is seen. This attempt is portrayed with a combination of love, death, and woman in accordance with fantastic genre. The writer reveals his world perspective via these terms. Within this context, the analysis of the story aims to reveal this and tries to show its fantastic aspect.

References

  • Fonyi, A. (1984). Maupassant. Paris: Flammarion.
  • Shopenhauer, A. (2006). Aşkın Metafiziği. (Çev. Veysel Ataman). İstanbul: Bordo Siyah Yayınları.
  • Bayladı, D. (2005). Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları.
  • Maupassant, G. De (2008). Seçme Hikâyeler. (Çev. Buket Yılmaz). İstanbul: Antik Batı Klasikleri.
  • Troyat, H. (2004). Guy De Maupassant, Fransız Edebiyatının Özgür Tayı. (Türkçesi: Ahmet Çetin Ertürk). Ankara: Hece Yayınları, Bayard, P. (1994). Maupassant. Paris: Les Editions de Minuit.
  • Castex, P. G. (1951). le conte fantastique en France. Paris: José Corti.
  • Todorov, Tzvetan (2004). Fantastik. (Çev. Nedret Öztokat). İstanbul: Metis Eleştiri. http://maupassant.free.fr/-Erişim Tarihi: 12.12.2013. 9) Filozof Aşkın Metafiziği adlı eserinde sevgilileri hain olarak (s.76) görür ve aşk ile ilgili şu görüşte bulunur: bir insanın âşık olması çoğu zaman komik bazen de trajik olaylara yol açar. Her ikisinin nedeni de, âşık erkeğin türün (kadının) eline geçmiş, onun hâkimiyeti altına girmiş olması ve artık kendine ait olmamasıdır.(s.63) (Shopenhauer, 2006: 63 ve 76). 10) Maupassant’a göre Voltaire bile Schopenhauer’in yanında cüce gibi kalır. (Troyat, 2004:110).

“Ölü” Adlı Fantastik Öykünün Çözümlenmesi

Year 2013, Volume: 17 Issue: 3, 127 - 136, 16.04.2014

Abstract

Kısa yaşamına (1850–1893) sığdırdığı çoğu öykü olmak üzere yaklaşık 300 eser
ile Maupassant yalnızca Fransız yazınını değil Dünya yazınını da derinden etkilemiş ve
bu yönüyle yazın dünyasına damga vurmuştur. Adı neredeyse fantastik yazın ile eşanlamlıdır.
Öyle ki dünya öykü edebiyatında Maupassant tarzı öyküden bile bahsedilir. Öykülerine
verdiği başlık onun içselliğinin yansıması olan kısa başlıklardır. Yine öykülerindeki
giriş, gelişme ve sonuç bölümleri bile kısa öykülerine ve yaşamına nazire yaparcasına
kısadır. Öykülerde sade ve tamamen bireysel bir üslup ve samimiyetle yazarın içini döktüğüne
tanıklık ederiz. Ölü adlı öyküde de yazarı kendisine göre gerçeği dile getirmedeki
çabasında görürüz. Bu çaba öyküde aşk, ölüm ve kadın üçlemesi arasında fantastik türe
uygun bir tarzda verilir. Bu kavramlar üzerinden de yazar dünya görüşünü ortaya koyar.
Bu bağlamda, öykünün çözümlenmesi bunu ortaya koymayı amaçladığı gibi öykünün fantastik
yönünü de ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır.

References

  • Fonyi, A. (1984). Maupassant. Paris: Flammarion.
  • Shopenhauer, A. (2006). Aşkın Metafiziği. (Çev. Veysel Ataman). İstanbul: Bordo Siyah Yayınları.
  • Bayladı, D. (2005). Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları.
  • Maupassant, G. De (2008). Seçme Hikâyeler. (Çev. Buket Yılmaz). İstanbul: Antik Batı Klasikleri.
  • Troyat, H. (2004). Guy De Maupassant, Fransız Edebiyatının Özgür Tayı. (Türkçesi: Ahmet Çetin Ertürk). Ankara: Hece Yayınları, Bayard, P. (1994). Maupassant. Paris: Les Editions de Minuit.
  • Castex, P. G. (1951). le conte fantastique en France. Paris: José Corti.
  • Todorov, Tzvetan (2004). Fantastik. (Çev. Nedret Öztokat). İstanbul: Metis Eleştiri. http://maupassant.free.fr/-Erişim Tarihi: 12.12.2013. 9) Filozof Aşkın Metafiziği adlı eserinde sevgilileri hain olarak (s.76) görür ve aşk ile ilgili şu görüşte bulunur: bir insanın âşık olması çoğu zaman komik bazen de trajik olaylara yol açar. Her ikisinin nedeni de, âşık erkeğin türün (kadının) eline geçmiş, onun hâkimiyeti altına girmiş olması ve artık kendine ait olmamasıdır.(s.63) (Shopenhauer, 2006: 63 ve 76). 10) Maupassant’a göre Voltaire bile Schopenhauer’in yanında cüce gibi kalır. (Troyat, 2004:110).
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Aydın Ertekin This is me

Publication Date April 16, 2014
Published in Issue Year 2013 Volume: 17 Issue: 3

Cite

APA Ertekin, A. (2014). “Ölü” Adlı Fantastik Öykünün Çözümlenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(3), 127-136.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.