The present study aimed at revealing the perceptions of elementary school administrators and teachers concerning the e-school application of the Ministry of National Education as well as their opinions regarding the contribution of this application to education system, the success of the application, and the positive and negative aspects of the application.The research universe was the province of Van. 10 elementary schools were selected from 5 educational regions of the province of Van by random sampling. Questionnaires were administered to a total of 303 teachers and 26 school administrators. The data obtained via the questionnaires were analyzed by using the statistical package named SPSS in the computer environment. Then, necessary comparisons pertaining to variables in descriptive statistics were made by using appropriate statistical methods.In the present study, it was concluded that the school administrators and teachers considered it the most important advantage of the e-school application that it prevented time and labor loss by eliminating some documents including promotion (passing a grade) books, grade sheets, etc. The activation of “save” button through administrator module in some operations was stated to be the most important disadvantage of the e-school application.
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin, Milli Eğitim
Bakanlığı’nın e-okul uygulamasına yönelik algıları, bu uygulamanın eğitim sistemine katkısı,
sistemin işleyişi başarısı ile olumlu ve olumsuz yönleri hakkındaki görüşleri ortaya konulmaya
çalışılmıştır.
Evrenimiz Van ili olarak tespit edilmiştir. Van ilinde bulunan 5 eğitim bölgesinden 10 İlköğretim
Okulu seçkisiz örneklem yöntemiyle seçilmek suretiyle toplamda 303 Öğretmen ve 26
Okul Yöneticisine anket uygulanmıştır. Uygulanan anketlerden elde edilen veriler bilgisayar
ortamında SPSS istatistik paket programı kullanılarak çözümlenmiş, sonrasında da tanımlayıcı
istatistiklerde değişkenlere ait gerekli karşılaştırmalar uygun istatistiksel yöntemler kullanılarak
yapılmıştır.
Yapılan araştırma sonucunda; e-okul uygulamasının sınıf geçme defteri, not cetveli gibi
belgeleri ortadan kaldırarak zaman ve işgücü kaybını önlediği görüşü ilk sırada yer alan
avantaj olarak belirlenmiştir. Bazı işlemlerdeki kaydet butonunun yönetici modülünden aktif
edilmesi ise e-okul uygulamasının en önemli dezavantajı olarak görülmüştür.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 16, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 17 Issue: 3 |