This study examines the effects of brain-based learning approach on the achievement, and retention of knowledge of third grade students in social studies course. A half experimental design based on unsynchronized model with a control group was used in the study. The sample of the research consisted of a total of 128 third grade primary school students, 67 in the experimental group and 61 in the control group. The research was applied within the context of attainments of science in the “Yesterday, Today, Tomorrow” theme of Social Studies course. The students in the experimental group were taught through brain-based learning approach and the students in control group were taught through traditional teaching methods. The courses were taught by the researcher in 72 hours of class. Before and after experimental processes, achievement test, attitude scale and critical thinking scale were applied to the students to collect data. The data obtained were analyzed through SPSS program. Independent sample t-test were used for data analysis. In the results of the analysis, a significant difference was found between the achievement posttest scores of experimental and control groups in favor of the experimental group. A significant difference was found between the achievement retention posttest scores of experimental and control groups in favor of the experimental group.
Bu çalışmada beyin temelli öğrenme yaklaşımının 3. sınıf öğrencilerinin Hayat Bilgisi
dersindeki başarı ve bilgilerinin kalıcılığı üzerine etkisi incelenmiştir. Çalışmada, eşitlenmemiş
kontrol gruplu araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini deney gruplarında 67,
kontrol gruplarında 61 öğrenci olmak üzere toplamda 128 ilköğretim 3. sınıf öğrencisi oluşturmuştur.
Araştırmanın uygulaması Hayat Bilgisi dersindeki “Dün, Bugün, Yarın” temasındaki fen
kazanımları çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Deney grubundaki öğrencilere beyin temelli öğrenme
yaklaşımıyla, kontrol gruplarındaki öğrencilere ise geleneksel öğretim yöntemleri ile öğretim yapılmıştır.
Araştırmacı tarafından yapılan öğretim 72 ders saati süresi içerisinde gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada veri toplama amacıyla deneysel işlem öncesinde, sonrasında ve dört ay sonrasında
öğrencilere başarı testi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler bilgisayarda SPSS programı
ile analiz edilmiştir. İstatistiksel veri analizinde ilişkisiz örneklem t-testi kullanılmıştır. Yapılan
analizler sonucunda son test başarı puanlarında, deney ve kontrol grupları arasında deney grubu
lehine anlamlı düzeyde bir fark bulunmuştur. Ayrıca kalıcılık testi puanları arasında da deney grubu
lehine anlamlı düzeyde bir fark bulunmuştur.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 21, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 18 Issue: 1 |