The purpose of this study is to determine the effects of perceptual learning style preferences of Social Sciences Teaching Department Students upon their general academic and Geography lesson success. Study group of the research includes totally 154 students studying at Gaziosmanpasa University Faculty of Education Social Sceinces Teaching Department in 2011-2012 academic year. Research data that belong to learning style preferences have been acquired using learning styles questionnaire developed by Cohen, Oxford and Chi (2002). Success average of students has been obtained analyzing registrar’s office documents of students and interviewing with their lecturers. The research is a descriptive study in scanning method. The data were analyzed using statistical techniques. At the end of the study, there has been determined that average success of the students who have mixed style preference in both general academic and Geography lesson was high. The lowest average success was at students who have auditory learning style preference.
Bu araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği öğrencilerinin algısal öğrenme
stil tercihlerinin genel akademik başarıları ve Coğrafya ders başarısına etkisini belirlemektir.
Araştırmanın çalışma grubunu 2011-2012 öğretim yılında Gaziosmanpaşa Üniversitesi
Eğitim Fakültesinin Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Anabilim Dalına devam eden toplam 154
öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın öğrenme stil tercihlerine ait verileri Cohen, Oxford
ve Chi (2002) tarafından geliştirilen öğrenme stilleri anketi elde edilmiştir. Öğrencilerin
başarı ortalamaları üniversitenin öğrenci işleri kayıtları incelenerek ve ders öğretmenleri
ile görüşülerek elde edilmiştir. Araştırma tarama modelinde ve betimsel bir çalışmadır. Veriler
betimsel istatistik yöntemleri ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonunda öğrenme stil
tercihlerine göre hem genel akademik hem de Coğrafya dersinde karma stil tercihine sahip
olan öğrencilerin başarı ortalamasının yüksek olduğu belirlenmiştir. En düşük başarı ortalamasının
ise işitsel öğrenme stil tercihine sahip öğrencilerde olduğu görülmüştür.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 21, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 18 Issue: 1 |