BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 18 Issue: 2, 95 - 110, 31.10.2014

Abstract

This study aims to search out Turkish university students’ perceptions on the concept of Japanese by the help of metaphors. The study group of the research consists of the students of Namık Kemal University in Turkey. In this research, the statement “Japanese is like …, because …” is addressed to the students and they are asked for drawing a metaphoric analogy to the concept of Japanese. This study, in which a qualitative research is carried out, is for determining the students’ approach to Japanese and for finding out the reasons of such approaches. As a result, it is seen that 135 students forming the study group express Japanese with 73 metaphors.

References

  • Cerit, Y. (2008). “Öğretmen Kavramı İle İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Müdürlerin Görüşleri”. Ankara: Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(6), 6937
  • Güvenç, B. (1989). Japon Kültürü. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Güvenç, B.(1990). Japon Eğitimi. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Özhan, G. (2012). Japonca: Sufizmin Dili. Ankara: Bizim Büro Basımevi ve Y. Lakoff, G.: J., M. (1980). Metaphors We Live By. Chicago: The university of Chicago Press.
  • Longman Dictionary of Contemporary English. (2004). Essex. England: Pearson Education Limited.
  • MacCormac, E. R. (1990). A Cognitive Theory of Metaphor. MA Cambridge: MIT Press.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor. (Çev. G. Bulut). İstanbul: Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası.
  • Sevim, O.; Veyis, F. ve Kınay, N. (2012). “Öğretmen Adaylarının Türkçeyle İlgili Algılarının Metaforlar Yoluyla Belirlenmesi: Atatürk Üniversitesi Örneği”. Uluslararası Cumhuriyet Eğitim Dergisi, 1(1), 40-44.
  • Shinmeikai Japanese Dictionary. (1992). Tokyo: Sanseido.
  • Talat, T. (1993). Japonca ve Altay Dilleri. Ankara: Doruk Yayınları.
  • Tekmen, Ayşe Nur ve Takano, Akiko (2007). Japonca Dilbilgisi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Tsukuba Language Group. (1991). Situational Functional Japanese. Tokyo: Bonjinsha Co. LTD.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

Türk Üniversite Öğrencilerinin ’’Japonca’’ Kavramına İlişkin Algılarının Metaforlar Yardımıyla Analizi: Namık Kemal Üniversitesi Örneği

Year 2014, Volume: 18 Issue: 2, 95 - 110, 31.10.2014

Abstract

Bu çalışma, Türk üniversite öğrencilerinin Japonca kavramına ilişkin sahip oldukları
algıların, metaforlar yardımıyla ortaya çıkarılmasını amaçlamıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu, Türkiye’deki Namık Kemal Üniversitesi öğrencileri oluşturmaktadır.
Bu araştırmada öğrencilere “Japonca …gibidir, çünkü…” ifadesi yöneltilmiş, Japonca
kavramına metaforik bir benzetme yapmaları istenmiştir. Nitel bir araştırmanın yürü-
tüldüğü bu çalışma, öğrencilerin Japonca hakkındaki yaklaşımları ve bunun sebeplerini
bulmaya yönelik gerçekleşmiştir. Araştırma sonucunda çalışma grubunu oluşturan 135
öğrencinin Japoncayı, oluşturdukları toplam 73 metaforla ifade ettikleri görülmüştür.

References

  • Cerit, Y. (2008). “Öğretmen Kavramı İle İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Müdürlerin Görüşleri”. Ankara: Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(6), 6937
  • Güvenç, B. (1989). Japon Kültürü. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Güvenç, B.(1990). Japon Eğitimi. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Özhan, G. (2012). Japonca: Sufizmin Dili. Ankara: Bizim Büro Basımevi ve Y. Lakoff, G.: J., M. (1980). Metaphors We Live By. Chicago: The university of Chicago Press.
  • Longman Dictionary of Contemporary English. (2004). Essex. England: Pearson Education Limited.
  • MacCormac, E. R. (1990). A Cognitive Theory of Metaphor. MA Cambridge: MIT Press.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor. (Çev. G. Bulut). İstanbul: Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası.
  • Sevim, O.; Veyis, F. ve Kınay, N. (2012). “Öğretmen Adaylarının Türkçeyle İlgili Algılarının Metaforlar Yoluyla Belirlenmesi: Atatürk Üniversitesi Örneği”. Uluslararası Cumhuriyet Eğitim Dergisi, 1(1), 40-44.
  • Shinmeikai Japanese Dictionary. (1992). Tokyo: Sanseido.
  • Talat, T. (1993). Japonca ve Altay Dilleri. Ankara: Doruk Yayınları.
  • Tekmen, Ayşe Nur ve Takano, Akiko (2007). Japonca Dilbilgisi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Tsukuba Language Group. (1991). Situational Functional Japanese. Tokyo: Bonjinsha Co. LTD.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Cahit Kahraman

Publication Date October 31, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 18 Issue: 2

Cite

APA Kahraman, C. (2014). Türk Üniversite Öğrencilerinin ’’Japonca’’ Kavramına İlişkin Algılarının Metaforlar Yardımıyla Analizi: Namık Kemal Üniversitesi Örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 95-110.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.