Abdülhak Şinasi is an avant-garde and modernist novelist of Republican Period. His writings have caused confusions, admirations and confusions from the date they had been published. Many writers and critics have been defined his novels as memories; likewise his biographical works and essays are as similar to the novel. Hisar uses memory as an art form. The confusions caused from Hisar’s work are related with this condition that Hisar’s writings are experimental, modernist and pioneering works. His works aren’t only memories or autobiographical texts. He doesn’t tell his memories in his novels, memoir / essays and biographical works that host a great many intertextual interests among themselves; also his works are fictional writings. Eventually he has benefited from the aesthetics of memorabilia
Cumhuriyet Döneminin avangart ve modernist romancısı Abdülhak Şinasi Hisar’ın
eserleri, yayımlanmaya başladığı tarihlerden itibaren edebiyat dünyasında şaşkınlıklara,
hayranlıklara ve kafa karışıklığına neden olmuştur. Pek çok yazar ve eleştirmen tarafından
onun romanları anı olarak; biyografik eserleri ve denemeleri ise romanımsı eserler
olarak görülmüştür. Hatırayı bir sanatsal form olarak kullanan Hisar’ın eserlerinin yol
açtığı bu durum onun eserlerinin deneysel, modernist ve öncü eserler olmaları ile de
ilgilidir. Onun eserleri salt hatıralar veya otobiyografik metinler değildir. Hisar, kurmaca
oldukları unutulmaması gereken ve kendi aralarında pek çok metinlerarası ilgiler barındıran
romanlarında, anı/denemelerinde ve biyografik eserlerinde hatıralarını sayıp
dökmemiştir; ancak hatıra estetiğinden yararlanmıştır.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 18 Issue: 2 |