BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 18 Issue: 3, 1 - 10, 22.03.2015

Abstract

Information centers meet information needs of users by information resources that they have. Moreover, they enable protection of information resources and take on a cultural task by enabling emission of information included in these resources as well. Turkey has rich resources in terms of manuscripts and rare works such as books, documents, etc. which have archival value transmitted from the past until today. In order to sort these valuable information resources and provide for the services of users and making their translation into today’s Turkish when necessary and to provide academic and scientific contributions, it is necessary knowing Ottoman Turkish well. It is observed that information resources transferred from Ottomans are collected in specifically archive institutions and libraries. In order to benefit from these resources requires knowing Ottoman Turkish well at the same time. Academic education directed to information centers and services is provided in the body of Information and Records Management Departments. In the study, Old Turkish (Ottoman Turkish), which is one of the primary courses of library science and record keeping education in Turkey, has been evaluated along with the class contents in License curriculum in Information and Records Management Departments

References

  • Ankara Üniversitesi. (2014). http://bilgibelge.humanity.ankara.edu.tr/index.php?bil=bil_ icerik&icerik_id=136 08 Eylül 2014.
  • Başbakanlık’tan Sözleşmeli Personel Alımı Giriş Sınavı Duyurusu. (2014). http://www. basbakanlik.gov.tr/docs/KurumsalHaberler/4.pdf Erişim tarihi: 05 Eylül 2014 tarihinde.
  • Çankırı Karatekin Üniversitesi. (2014). 08 Eylül 2014 tarihinden http://bbs.karatekin. edu.tr/dersPlani.aspx?bkod=06&fkod=06 adresinden erişildi.
  • Ergin, M. (1999). Osmanlıca Dersleri (21. Baskı). İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Gürdal, O. (1990). “Kütüphanecilik Eğitimi Planlaması”. Türk Kütüphaneciliği Dergisi, cilt: 4, sayı:2.
  • Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü. (2014). 06 Eylül 2014 tarihinde http://www.bby.hacettepe.edu.tr/dtl.asp?s=1 adresinden erişildi.
  • İstanbul Üniversitesi. (2014). https://egitimdeyapilanma.istanbul.edu.tr/akademik/in- dex.php?page=mufredat&&birim_id=36&&dil=tr Erişim tarihi: 12 Eylül 2014.
  • Karakaş, Sekine H., Rukancı, F. ve Anameriç, H. (2009). Belge Yönetimi ve Arşiv Terim- leri Sözlüğü. Ankara: Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü.
  • Marmara Üniversitesi. (2014). http://bby.fef.marmara.edu.tr/lisans-programi/haftalik- ders-programlari/. Erişim Tarihi: 04 Eylül 2014.
  • Osmanlı Devletinde Siyakat Yazısı. (1994). Ankara: T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Osmanlı Arşivi Daire Başkanlığı Yay. No. 18.
  • Özkan, M. (2007). “Osmanlı Türkçesi”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, XXXIII, 483-485. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Şahin, H.H. (1998). Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlü- ğü ile Dış Ülke Arşivleri Arasında Yapılan İşbirliği Protokolleri”. I. Milli Arşiv Şurası (Tebliğler-Tartışmalar) içinde s. 321-335, (Yay. Haz. Rahim Erişti vd.). Ankara: Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü.
  • Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü Sözleşmeli Personel Alım İlanı. (2014). http://ilan.me- murlar.net/ilan/23928/ 13. Eylül 2014.
  • Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Sınav İlanı. (2014). http://www.kultur.gov. tr/TR,28883/turkiye-yazma-eserler-kurumu-baskanligi-sinav-ilani.html Erişim tarihi: 12 Eylül 2014.
  • Yıldırım Beyazıt Üniversitesi. (2014), http://www.ybu.edu.tr/insanvetoplum/bil- gi-belge/contents/files/BBY_Lisans_Ders_%c4%b0%c3%a7erik_ Tan%c4%b1mlar%c4%b1.pdf Erişim tarihi: 09 Eylül 2014.

Türkiye’deki Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinin Lisans Ders Programlarında Yer Alan Osmanlı Türkçesi Derslerinin Değerlendirilmesi ve İstihdamdaki Önemi

Year 2014, Volume: 18 Issue: 3, 1 - 10, 22.03.2015

Abstract

Bilgi merkezleri sahip oldukları enformasyon kaynaklarıyla kullanıcıların bilgi ihtiyacını
karşılamaktadır. Ayrıca enformasyon kaynaklarının korunmasını sağlayarak ve bu
kaynaklarda yer alan bilgilerin yayımını gerçekleştirerek kültürel bir görev de üstlenmektedirler.
Ülkemiz, geçmişten günümüze aktarılan arşivsel değere sahip belgeler ve kitap vb. gibi
yazma ve nadir eserler açısından oldukça zengin kaynaklara sahiptir. Bu kıymetli enformasyon
kaynaklarının tasnifinin yapılıp, kullanıcıların hizmetine sunulması ve gerektiğinde günümüz Türkçesine çevirilerinin yapılarak akademik ve bilimsel katkılar sağlanması, Osmanlı
Türkçesine hâkim olmayı gerektirmektedir. Osmanlıdan devreden enformasyon kaynaklarının
Türkiye’de özellikle arşiv kurumlarında ve kütüphanelerde toplanmış olduğu görülmektedir.
Bu kaynaklardan yararlanabilmek kuşkusuz Osmanlı Türkçesini iyi bilmeyi de gerektirmektedir.
Ülkemizde bilgi merkezlerine ve hizmetlerine yönelik akademik eğitim, bilgi ve belge
yönetimi bölümleri bünyesinde verilmektedir. Çalışmada, Türkiye’de kütüphanecilik ve arşivcilik
eğitiminin temel derslerinden olan Eski Türkçenin (Osmanlıca), ülkemiz Bilgi ve Belge
Yönetimi Bölümlerinin lisans ders programlarındaki durumu ders içerikleriyle birlikte değerlendirilmiştir.

References

  • Ankara Üniversitesi. (2014). http://bilgibelge.humanity.ankara.edu.tr/index.php?bil=bil_ icerik&icerik_id=136 08 Eylül 2014.
  • Başbakanlık’tan Sözleşmeli Personel Alımı Giriş Sınavı Duyurusu. (2014). http://www. basbakanlik.gov.tr/docs/KurumsalHaberler/4.pdf Erişim tarihi: 05 Eylül 2014 tarihinde.
  • Çankırı Karatekin Üniversitesi. (2014). 08 Eylül 2014 tarihinden http://bbs.karatekin. edu.tr/dersPlani.aspx?bkod=06&fkod=06 adresinden erişildi.
  • Ergin, M. (1999). Osmanlıca Dersleri (21. Baskı). İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Gürdal, O. (1990). “Kütüphanecilik Eğitimi Planlaması”. Türk Kütüphaneciliği Dergisi, cilt: 4, sayı:2.
  • Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü. (2014). 06 Eylül 2014 tarihinde http://www.bby.hacettepe.edu.tr/dtl.asp?s=1 adresinden erişildi.
  • İstanbul Üniversitesi. (2014). https://egitimdeyapilanma.istanbul.edu.tr/akademik/in- dex.php?page=mufredat&&birim_id=36&&dil=tr Erişim tarihi: 12 Eylül 2014.
  • Karakaş, Sekine H., Rukancı, F. ve Anameriç, H. (2009). Belge Yönetimi ve Arşiv Terim- leri Sözlüğü. Ankara: Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü.
  • Marmara Üniversitesi. (2014). http://bby.fef.marmara.edu.tr/lisans-programi/haftalik- ders-programlari/. Erişim Tarihi: 04 Eylül 2014.
  • Osmanlı Devletinde Siyakat Yazısı. (1994). Ankara: T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Osmanlı Arşivi Daire Başkanlığı Yay. No. 18.
  • Özkan, M. (2007). “Osmanlı Türkçesi”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, XXXIII, 483-485. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Şahin, H.H. (1998). Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlü- ğü ile Dış Ülke Arşivleri Arasında Yapılan İşbirliği Protokolleri”. I. Milli Arşiv Şurası (Tebliğler-Tartışmalar) içinde s. 321-335, (Yay. Haz. Rahim Erişti vd.). Ankara: Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü.
  • Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü Sözleşmeli Personel Alım İlanı. (2014). http://ilan.me- murlar.net/ilan/23928/ 13. Eylül 2014.
  • Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Sınav İlanı. (2014). http://www.kultur.gov. tr/TR,28883/turkiye-yazma-eserler-kurumu-baskanligi-sinav-ilani.html Erişim tarihi: 12 Eylül 2014.
  • Yıldırım Beyazıt Üniversitesi. (2014), http://www.ybu.edu.tr/insanvetoplum/bil- gi-belge/contents/files/BBY_Lisans_Ders_%c4%b0%c3%a7erik_ Tan%c4%b1mlar%c4%b1.pdf Erişim tarihi: 09 Eylül 2014.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Malik Yılmaz This is me

Burcu Aydemir Şenay This is me

Publication Date March 22, 2015
Published in Issue Year 2014 Volume: 18 Issue: 3

Cite

APA Yılmaz, M., & Aydemir Şenay, B. (2015). Türkiye’deki Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinin Lisans Ders Programlarında Yer Alan Osmanlı Türkçesi Derslerinin Değerlendirilmesi ve İstihdamdaki Önemi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(3), 1-10.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.