Language is defined as the neurodevelopmental ability; to use words, and to combine words so as to communicate. There have been many studies being carried out regarding how the linguistic knowledge is represented in brain damaged people. Since the children with Down syndrome have neurodevelopmental delays language system is disrupted by this delay. The aim of this study is to make contributions to efforts in developing treatment approaches for children with Down syndrome. For this purpose, we looked at normal development and then explored how and why the Down syndrome population differs. We examined the phonological development of fourteen children with Down syndrome. Our findings were interpreted with respect to language acquisition theories. As the language is an inseparable unity of components; syntactic, semantic and pragmatic aspects of subjects’ utterances were analyzed. Language skills of subjects, which are to progress in accordance to neurological development, were compared to the expected norms of the chorological age.We observed that children with Down syndrome do not perform as well as normal developing children, in understanding several aspects of phonological awareness. For example some phonemes are not articulated and some are interchanged. Some differences are observed within the groups. It is thought that the children can not articulate some phonemes because of mechanic problems in speech organs with no neurological defect in articulation. Our data suggests that children who are treated during this critical period show rapid development compared with the children who are treated after the critical period. To defeat these handicaps in their language skills, children with Down syndrome should be involved in theraphy programs in early stages
Dil, iletişim sağlayan araç olarak tanımlanabilir. Beyin hasarlı bireylerde meydana
gelen dil bozuklukları üzerine yapılan araştırmalar hem beynin hem de dil sisteminin
işleyişine ilişkin bulgular sunmaktadır. Down Sendromlu çocukların daha anne rahmindeyken
beyin gelişiminin bazı aşamalarını geçirmeleri gerekirken, temeldeki bozukluğa
bağlı olarak doğum öncesi, bir seviyeye ulaşması beklenen nöral yetiler beklenenden
daha geride kalmaktadır. Dil yetileri de bu talihsizlikten etkilenmektedir.
Sağlıklı çocuklarda belirlenen dil gelişimi aşamalarının, Down Sendromlu çocuklarda
nasıl bir görünümü olduğunu gözlemleyerek, dil sisteminin işleyişindeki aksayan
yönleri belirlemek ve elde edilen verilerden yola çıkarak bu çocuklara dilin kazandırılmasına yönelik yöntemler oluşturma çalışmalarına katkıda bulunmak bu çalışmanın
temel amacıdır.
Bu amaçla, 14 Down Sendromlu çocuk fonetik ve fonolojik olarak incelenmiştir. İnceleme
sonuçları dil edinim kuramlarına göre yorumlanmıştır. Dil bölünmez bir bütün
olduğu için, çocukların söylemlerinden, dilin sözdizimsel, anlambilimsel ve kullanımbilimsel
alanlarına yönelik yorumlarda bulunulmuştur. Çocukların nörolojik gelişimlerine
bağlı olarak ilerlemesi gereken dil yetileri, normal nörolojik gelişim gösteren çocuklarla
karşılaştırılarak yorumlar yapılmıştır.
Çocukların birçok sesi sesletmede sorun yaşadığı, bazı sesleri birbirlerinin yerine
kullandığı gözlenmiştir. Gruplar arasında yapılan karşılaştırmada gruplar arasında
farklar saptanmıştır. Çocukların bazı sesleri sesletme açısından nörolojik bir sıkıntısı
olmazken, konuşma yollarındaki motor ve mekanik problemlerden dolayı o sesi sesletemediği
düşünülmektedir. Elde edilen sonuçlar bize, kritik dönem içerisinde eğitim alan
çocukların, kritik dönem sonrasında eğitim alan çocuklara oranla daha iyi bir dil gelişimi
gösterdikleridir. Bu nedenle, erken dönemde tedavi, konuşma rehabilitasyonu açısından
önemlidir
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 23, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 18 Issue: 3 |