BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 18 Issue: 3, 419 - 430, 23.03.2015

Abstract

The purpose of this research is to determine whether there exists any difference between the factors that affect turnover tendency in city and summer hotels. Additionally, some suggestions have been made for the reduction of the negative aspects of the turnover tendency. Quantitative part of the study has been carried out with 114 employees in Ankara and 115 employees in Antalya region. With the help of SPSS 19 program of data analysis, Mann Whitney U test has been conducted. In qualitative research, an interview form consisting of two half-structured questions has been prepared. In this research, in accordance with the method of confirming and disconfirming cases sampling, which is among the qualitative research methods, in total ten employees have been chosen including two administrators working in five-star hotel enterprises in Ankara and Antalya, and the sample of the research has consisted of these employees. For each region, five employees including one administrator have been chosen from Ankara and Antalya. Data obtained from the interview forms have been summarized according to the questions prepared in the context of the theme determined in advance by the method of descriptive analysis. The information obtained from the interview forms is supported with quantitative data and it has been interpreted. At the end of the study, it is understood that the turnover intention is a low rate both in the city hotels and summer hotels, but the factors that affect the turnover tendency is different between city hotels and summer hotels

References

  • Akbaba, A. ve Günlü, E. (2011). “Otel İşletmelerinde İşgören Bulma, Seçme ve Eğitim Sürecinin Stratejik İnsan Kaynakları Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi: Beş Yıldızlı Otellerde Bir Araştırma”. Selçuk Üniversitesi, İ.İ.B.F.Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Cilt:16, Yıl: 11, Sayı:22, 199–227.
  • Akıncı, Z. (2002). “Turizm Sektöründe İşgören İş Tatmini Etkileyen Faktörler: Beş Yıl- dızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama”. Akdeniz Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı:4, 1-25
  • Baker, A. D., Cromton, L. C. (2000). “Quality, Satisfaction And Behavioral İntention”. Annals of Tourism Research, Vol. 27, No. 3, 785-804.
  • Barutçugil, İ. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Biçer, M. (2005). Satış Elamanlarının İş Tatmini, Örgüt Bağlılığı Ve İşten Ayrılma Ni- yetinin Etik İklim İle İlişkisi: Sigorta ve İlaç Sektörlerinde Bir Araştırma. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Birdir, K., Tepeci, M. (2003). “Otel Genel Müdürlerinde Tükenmişlik Sendromu ve Tü- kenmişliğin Genel Müdürlerin İşlerini Değiştirme Eğilimlerine Etkileri”. Anatolia Turizm Arastırmaları Dergisi, sayı: 2, 93–106.
  • Bozkurt, H. (2010). Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi Kapsamında İşgören Devrinin Ve İşgören Devir Maliyetlerinin Hesaplanması: Antalya Yöresinde Beş Yıldızlı Otellerde Bir Araştırma.(Basılmamış Yüksek Li- sans Tezi).Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tu- rizm İşletmeceliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı.
  • Buluç, B. (2007). “İlk ve Ortaöğretim Kurumlarında Okul Yöneticilerinin Bilgilendirme İşlemini Gerçekleştirme Düzeyleri”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Kış, 5(1), 1–23.
  • Çakar, N.D., Ceylan, A. (2005). “İş Motivasyonunun Çalışan Bağlılığı ve İşten Ayrılma Eğilimi Üzerindeki Etkileri”. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (1), 52-66
  • Çetiner, E. (1995). “Konaklama İşletmelerinde Yönetim Muhasebesi”. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Demir, C. (2005). Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi, İlkeler ve Uy- gulamalar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Doğan, H. Z. (1991) “Turizm İşletmelerinde İş Doyumunu Etkileyen Etmenler”. 3. Er- gonomi Kongresi Bildirileri Kitapçığı. Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları.
  • Ege, B. (2000). İşgören Tatminini Etkileyen Faktörler ve İşgören Tatmini ile İşgören Dav- ranışı İlişkisi Üzerine Bir Araştırma. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Gebze: Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü.
  • Gül, H., Oktay, E, Gökçe, H. (2008). “İş Tatmini, Stres, Örgütsel Bağlılık, İşten Ayrılma Niyeti ve Performans Arasındaki İlişkiler: Sağlık Sektöründe Bir Uygula- ma”. Akademik Bakış Dergisi, sayı: 15, 1-11.
  • http://www.hotelguide.com.tr/ Erişim tarihi: 02–02–2012.
  • Jordan, L.J.(1990). “Performance appraisal satisfaction and supervisors”.Traits P s y c - hological Reports, vol.66, 1337-1338.
  • Kervancı, F.(2013). “Tükenmişlik Sendromunun Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Niyetine Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yönetim Ve Organizasyon Bilim Dalı.
  • Krejcie, V. R, Morgen, W. D. (1970). “Determining Sample Size for Research Activities”. Educational and Psychological Measurument, 30, 607–610. http://home. kku.ac.th/sompong/guest_speaker/KrejcieandMorgan_article.pdf Erişim tarihi: 05.08.2013.
  • Küçükusta, D., (2007). Konaklama İşletmelerinde İş Yaşam Dengesinin Çalışma Yaşam Kalitesi Üzerindeki Etkisi.(Basılmamış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Ey- lül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı.
  • Meyer, J. P. and Allen, N. J. (1997). Commitment in the workplace: Theory, arch, And Application. Newbury Park, CA: Sage. Rese
  • Pelit, E., Öztürk, Y. (2010). “Otel işletmelerinde İşgörenlerin İş Doyum Düzeyleri: Say- fiye ve Şehir Otel işletmeleri İşgörenleri Üzerinde Bir Araştırma”. İşletme Araştırmalar Dergisi, 2 (1), 43-72.
  • Rızaoğlu, B., Ayyıldız, T. (2008). “Konaklama İşletmelerinde Örgüt Kültürü ve İş Tatmi- ni: Didim Örneği”. Anotolia Turizm Araştırmalar Dergisi, cilt: 19, sayı: 1.
  • Ross, F. G. (1997). “Career Stres Responses Among Hospitality Empleyees”. Annals of Tourism Research, 24 (1), 41–51.
  • Tütüncü, Ö. ve Demir, M. (2003). “Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Kap- samında İşgücü Devir Hızının Analizi ve Muğla Bölgesi Örneği”. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt: 5, sayı:2, 146– 169.
  • Yanardağ, M. (2009). Örgütlerde Engellenme Duygusu: Konaklama İşletmelerinde Çalı- şanlar Üzerine Bir Araştırma. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı.
  • Yapıcı, N. (2008). İşyerinde Sistamatik Yıldırma (Mobbing), Algılanan Nedenleri ve İş Tatmini İle İşten Ayrılma Niyeti Üzerindeki Etkisi: Antalya İli Tarım Sektöründe Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Yıldırım, A., Şimşek. H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.

Otel Çalışanlarının İşten Ayrılma Eğilimi: Sayfiye ve Şehir Otellerinde Bir Uygulama

Year 2014, Volume: 18 Issue: 3, 419 - 430, 23.03.2015

Abstract

Bu araştırmada, şehir otellerinde çalışanlar ile sayfiye bölgelerinde çalışan otel işgörenlerinin
işten ayrılma eğilimlerini etkileyen faktörler arasında farklılıkların olup olmadığı tespit
edilmeye çalışılmıştır. Ayrıca bu çalışmada, işten ayrılma eğiliminin olumsuz yönlerinin azalması
için yapılabilecek çeşitli önerilere yer verilmiştir. Araştırmanın nicel kısmında Ankara bölgesinden
114, Antalya bölgesinden 115 işgören araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. SPSS 19 veri analiz
programı yardımıyla, Mann Whitney U testi yapılmış işten ayrılma eğilimine yönelik işgören
görüşleri tespit edilmiştir. Araştırmanın nitel kısmında, görüşme formu hazırlanmış, bu görüşme
formunda iki adet yarı yapılandırılmış soruya yer verilmiştir. Araştırmada, nitel araştırma örnekleme
yöntemlerinden, doğrulayıcı veya yanlışlayıcı durum örneklemesi yöntemine uygun olarak,
Ankara ve Antalya’da beş yıldızlı otel işletmelerinde çalışan ikisi yönetici olmak üzere toplam on
işgören tespit edilmiş ve bu işgörenler araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Her bir bölge için
biri yönetici olmak üzere beş işgören Ankara’dan, beş işgören Antalya’dan seçilmiştir. Görüşme
formundan elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle önceden belirlenmiş tema kapsamında
hazırlanan sorulara göre özetlenmiş, görüşme formundan elde edilen bilgiler, nicel veriler ile desteklenmiş
ve yorumlanmıştır. Çalışmanın sonunda şehir otellerinde ve kıyı otellerinde işten ayrılma
eğilimin düşük olduğu anlaşılmıştır. Ancak, işten ayrılma eğilimini etkileyen faktörler şehir ve kıyı
otellerinde farklılık göstermiştir

References

  • Akbaba, A. ve Günlü, E. (2011). “Otel İşletmelerinde İşgören Bulma, Seçme ve Eğitim Sürecinin Stratejik İnsan Kaynakları Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi: Beş Yıldızlı Otellerde Bir Araştırma”. Selçuk Üniversitesi, İ.İ.B.F.Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Cilt:16, Yıl: 11, Sayı:22, 199–227.
  • Akıncı, Z. (2002). “Turizm Sektöründe İşgören İş Tatmini Etkileyen Faktörler: Beş Yıl- dızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama”. Akdeniz Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı:4, 1-25
  • Baker, A. D., Cromton, L. C. (2000). “Quality, Satisfaction And Behavioral İntention”. Annals of Tourism Research, Vol. 27, No. 3, 785-804.
  • Barutçugil, İ. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Biçer, M. (2005). Satış Elamanlarının İş Tatmini, Örgüt Bağlılığı Ve İşten Ayrılma Ni- yetinin Etik İklim İle İlişkisi: Sigorta ve İlaç Sektörlerinde Bir Araştırma. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Birdir, K., Tepeci, M. (2003). “Otel Genel Müdürlerinde Tükenmişlik Sendromu ve Tü- kenmişliğin Genel Müdürlerin İşlerini Değiştirme Eğilimlerine Etkileri”. Anatolia Turizm Arastırmaları Dergisi, sayı: 2, 93–106.
  • Bozkurt, H. (2010). Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi Kapsamında İşgören Devrinin Ve İşgören Devir Maliyetlerinin Hesaplanması: Antalya Yöresinde Beş Yıldızlı Otellerde Bir Araştırma.(Basılmamış Yüksek Li- sans Tezi).Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tu- rizm İşletmeceliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı.
  • Buluç, B. (2007). “İlk ve Ortaöğretim Kurumlarında Okul Yöneticilerinin Bilgilendirme İşlemini Gerçekleştirme Düzeyleri”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Kış, 5(1), 1–23.
  • Çakar, N.D., Ceylan, A. (2005). “İş Motivasyonunun Çalışan Bağlılığı ve İşten Ayrılma Eğilimi Üzerindeki Etkileri”. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (1), 52-66
  • Çetiner, E. (1995). “Konaklama İşletmelerinde Yönetim Muhasebesi”. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Demir, C. (2005). Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi, İlkeler ve Uy- gulamalar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Doğan, H. Z. (1991) “Turizm İşletmelerinde İş Doyumunu Etkileyen Etmenler”. 3. Er- gonomi Kongresi Bildirileri Kitapçığı. Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları.
  • Ege, B. (2000). İşgören Tatminini Etkileyen Faktörler ve İşgören Tatmini ile İşgören Dav- ranışı İlişkisi Üzerine Bir Araştırma. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Gebze: Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü.
  • Gül, H., Oktay, E, Gökçe, H. (2008). “İş Tatmini, Stres, Örgütsel Bağlılık, İşten Ayrılma Niyeti ve Performans Arasındaki İlişkiler: Sağlık Sektöründe Bir Uygula- ma”. Akademik Bakış Dergisi, sayı: 15, 1-11.
  • http://www.hotelguide.com.tr/ Erişim tarihi: 02–02–2012.
  • Jordan, L.J.(1990). “Performance appraisal satisfaction and supervisors”.Traits P s y c - hological Reports, vol.66, 1337-1338.
  • Kervancı, F.(2013). “Tükenmişlik Sendromunun Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Niyetine Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yönetim Ve Organizasyon Bilim Dalı.
  • Krejcie, V. R, Morgen, W. D. (1970). “Determining Sample Size for Research Activities”. Educational and Psychological Measurument, 30, 607–610. http://home. kku.ac.th/sompong/guest_speaker/KrejcieandMorgan_article.pdf Erişim tarihi: 05.08.2013.
  • Küçükusta, D., (2007). Konaklama İşletmelerinde İş Yaşam Dengesinin Çalışma Yaşam Kalitesi Üzerindeki Etkisi.(Basılmamış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Ey- lül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı.
  • Meyer, J. P. and Allen, N. J. (1997). Commitment in the workplace: Theory, arch, And Application. Newbury Park, CA: Sage. Rese
  • Pelit, E., Öztürk, Y. (2010). “Otel işletmelerinde İşgörenlerin İş Doyum Düzeyleri: Say- fiye ve Şehir Otel işletmeleri İşgörenleri Üzerinde Bir Araştırma”. İşletme Araştırmalar Dergisi, 2 (1), 43-72.
  • Rızaoğlu, B., Ayyıldız, T. (2008). “Konaklama İşletmelerinde Örgüt Kültürü ve İş Tatmi- ni: Didim Örneği”. Anotolia Turizm Araştırmalar Dergisi, cilt: 19, sayı: 1.
  • Ross, F. G. (1997). “Career Stres Responses Among Hospitality Empleyees”. Annals of Tourism Research, 24 (1), 41–51.
  • Tütüncü, Ö. ve Demir, M. (2003). “Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Kap- samında İşgücü Devir Hızının Analizi ve Muğla Bölgesi Örneği”. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt: 5, sayı:2, 146– 169.
  • Yanardağ, M. (2009). Örgütlerde Engellenme Duygusu: Konaklama İşletmelerinde Çalı- şanlar Üzerine Bir Araştırma. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı.
  • Yapıcı, N. (2008). İşyerinde Sistamatik Yıldırma (Mobbing), Algılanan Nedenleri ve İş Tatmini İle İşten Ayrılma Niyeti Üzerindeki Etkisi: Antalya İli Tarım Sektöründe Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Yıldırım, A., Şimşek. H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Mehmet Tuncer This is me

Publication Date March 23, 2015
Published in Issue Year 2014 Volume: 18 Issue: 3

Cite

APA Tuncer, M. (2015). Otel Çalışanlarının İşten Ayrılma Eğilimi: Sayfiye ve Şehir Otellerinde Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(3), 419-430.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.