BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 19 Issue: 2, 111 - 120, 10.11.2015

Abstract

In this study, in which the relationship between the body and the media is argued within the framework of ontology, the meaning of the body which changes in the new media age is being researched. On one hand, the semantic crumble of the teory “body and media” with the effect of the postmodern idea, on the other hand the epistemological situations which were created by media and digital technologies’ self ontological properties are also investigated. In the new media term in which Mc Luhan’s motto “The tool is the message” turned into the dody is the tool”, the classical body idea that depends on the separation of the soul and the body face deep change with the new trends. When the classical thought which depends on the dichotomical “soul and body” separation and the body starts to change new ontological shapes the improving media technologies speeds up the duration. The body which was built as social and historical existence, it then carries the marks of the present time with its many stages. The media age’s fictionalised bodies turn into the epistemological failures’ signs wth the help of the improving technological signs. The bodies that have ironic, multiple and different faces from the side of ontology, show a printing of the present press culture. At that point, this work looks into the present body idea’s revelation, and focuses on the epistemological break that coused the idea of body in the post modern age and ontological changes.In this study phenomenological hermeneutics have been used as a qualitative method

References

  • Badiou, A. (2010). Yüzyıl. (Çev. Işık Ergüden). İstanbul: Sel.
  • Baudrillard, J. (2002). Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm. (Çev. Oğuz Adanır). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Cleland, K. (2010). "Prosthetic Bodies And Virtual Cyborgs". Second Nature: Internatio- nal Journal of Creative Media, sayı: 3, ss.74-101..
  • Descartes, R. (2007). Meditasyonlar. (Çev. İsmet Birkan). Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
  • Dupond, P. (2013). Merleau-Ponty Sözlüğü. (Çev. Emre Şan). İstanbul: Say Yayınları.
  • Haraway, D. (2009). Başka Yer Donna Haraway’den Seçme Yazılar. (Çev. Güçsal Pusar). İstanbul: Metis Yayınları.
  • McLuhan, M. (1973). Understanding Media: The Extensios of Man. London: Abacus.
  • Mcluhan, M., Fiore, Q. (2005). Yaradanımız Medya Medyanın Etkileri Üzerine Bir Keşif Yolculuğu. (Çev. Ünsal Oskay) İstanbul: Merkez Kitaplar.
  • Menzel, P., D'Aluisio, F. (200). Robo Sapiens: Evolution of A New Species. Cambridge: MIT Press.
  • Ong, W. J. (2002). Orality and Literacy The Technologizing of the Word. New York: Routledge.
  • Wegenstein, B. (2006). Getting Under the Skin the Body and Media Theory. London: The MIT Press.

Medyalaştırılmış Bedenler ve Varlıkbilimsel Açılımları

Year 2015, Volume: 19 Issue: 2, 111 - 120, 10.11.2015

Abstract

Beden ve medya arasındaki ilişkinin ontolojik bağlamda tartışıldığı bu çalışmada
bedenin yeni medya çağındaki değişen ve dönüşen anlamları araştırılmaktadır. Bir yandan
beden ve medya teorisinin postmodern düşüncenin etkisiyle anlamsal parçalanışı diğer yandan
yeni medya ve dijital teknolojilerin kendi ontolojik özelliklerinin yarattığı yeni epistemolojik
durumlar incelenmektedir. McLuhan’ın araç mesajdır mottosunun giderek beden araçtır
haline geldiği yeni medya döneminde, ruh ve beden ayrımına dayanan klasik beden fikri yeni
yönelimlerle birlikte kökten bir değişime uğramaktadır. Bedenin ruh ve beden dikotomik ayrımına
dayanan klasik görüş, yeni ontolojik biçimlerle farklılaşmaya başlarken gelişen medya
teknolojileri bu sürece ivme kazandırmaktadır. Toplumsal ve tarihsel olarak inşa edilen
beden, çok katmanlı yapısıyla yaşanan zamanın izlerini taşımaktadır. Medya çağının kurgulanmış
bedenleri gelişen teknolojilerin de yardımıyla epistemolojik kırılmaların göstergesine
dönüşmektedir. Ontolojik bakımdan ironik, çoklu ve farklı nüvelere sahip medyalaştırılmış
bedenler, günümüz teknolojik kültürün bir çıktısını işaret etmektedir. Bu bağlamda çalışma,
günümüz beden fikrinin geçirdiği evrime bakmakta ve postmodern dönemde beden fikrini tesis
eden epistemolojik kopuşa ve ontolojik değişimlere odaklanmaktadır. Bu çalışmada, niteliksel
bir yöntem olarak fenomenolojk hermönötik kullanılmaktadır.

References

  • Badiou, A. (2010). Yüzyıl. (Çev. Işık Ergüden). İstanbul: Sel.
  • Baudrillard, J. (2002). Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm. (Çev. Oğuz Adanır). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Cleland, K. (2010). "Prosthetic Bodies And Virtual Cyborgs". Second Nature: Internatio- nal Journal of Creative Media, sayı: 3, ss.74-101..
  • Descartes, R. (2007). Meditasyonlar. (Çev. İsmet Birkan). Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
  • Dupond, P. (2013). Merleau-Ponty Sözlüğü. (Çev. Emre Şan). İstanbul: Say Yayınları.
  • Haraway, D. (2009). Başka Yer Donna Haraway’den Seçme Yazılar. (Çev. Güçsal Pusar). İstanbul: Metis Yayınları.
  • McLuhan, M. (1973). Understanding Media: The Extensios of Man. London: Abacus.
  • Mcluhan, M., Fiore, Q. (2005). Yaradanımız Medya Medyanın Etkileri Üzerine Bir Keşif Yolculuğu. (Çev. Ünsal Oskay) İstanbul: Merkez Kitaplar.
  • Menzel, P., D'Aluisio, F. (200). Robo Sapiens: Evolution of A New Species. Cambridge: MIT Press.
  • Ong, W. J. (2002). Orality and Literacy The Technologizing of the Word. New York: Routledge.
  • Wegenstein, B. (2006). Getting Under the Skin the Body and Media Theory. London: The MIT Press.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Ömer Alanka This is me

Publication Date November 10, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 19 Issue: 2

Cite

APA Alanka, Ö. (2015). Medyalaştırılmış Bedenler ve Varlıkbilimsel Açılımları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 111-120.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.