Bu çalışmada coğrafya
öğretmenlerinin öğretmen liderliğine yönelik görüşlerinin beklenti ve algı
düzeyleri, cinsiyet, kıdem ve branş
değişkenlerine göre incelenmiştir. Örneklem bakımından Türkiye genelinde
katılımcı 150’si coğrafya öğretmeni olmak üzere toplam 300 öğretmene “Öğretmen
Liderliğine ilişkin Algı ve Beklenti Belirleme Ölçeği” uygulanmıştır. Elde
edilen veriler SPSS’ in 20.0 versiyonunda kodlanmış ve analiz edilmiştir.
Verilerin çözümlenmesi amacıyla, aritmetik ortalama, standart sapma, basit korelasyon,
Kolmogorov-Simirnove, t-testi testleri yapılmıştır. Katılımcıların aritmetik
ortalamaları incelendiğinde, bütün alt boyutlar açısından coğrafya
öğretmenlerinin, diğer branş öğretmenlerine göre daha yüksek aritmetik
ortalamalara sahip oldukları görülmektedir. Alt boyutlar açısından
öğretmenlerin, öğretmen liderliği algılanma derecesinin kurumsal gelişme,
mesleki gelişme ve meslektaşlarla işbirliği alt boyutlarının branşa göre
anlamlı bir farklılık gösterdiği ve sonuçların coğrafya öğretmenleri lehinde
anlamlılık kazandığını söyleyebiliriz
(t(298)=5.73, p<.05; t(298)=2.92, p<.05; t(298)=8.09).
Alım, M., Bekdemir., Ü (2006), Coğrafya Öğretmen Adaylarinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlari Millî Eğitim SayI 172 Güz ss.263-275
Bakioğlu, A. (1998). Lider Öğretmen. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10, 1119.
Beycioğlu, K. (2009). İlköğretim Okullarında Öğretmenlerin Sergiledikleri Liderlik Rollerine İlişkin Bir Değerlendirme (Hatay İli Örneği). (Yayımlanmış Doktora Tezi). Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Beycioğlu, K., Aslan, B. (2012). “Öğretmen ve Yöneticilerin Öğretmen Liderliğine İlişkin Görüşleri: Bir Karma Yöntem Çalışması Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi” 18 (2), 191-223.
Can, N. (2007). Öğretmen liderliği becerileri ve bu becerilerin gerçekleştirilme düzeyi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 22
Can, N. (2009). Öğretmenlerin Sınıfta ve Okulda Liderlik Davranışları. Gaziantep
Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 385-399.
Gül, R. (2010). Cumhuriyet’ten Günümüze Öğretmenin Liderliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Gümüşeli, A. E. (1996). İstanbul İlindeki İlköğretim Okulu Müdürlerinin Öğretim (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
Gürgün, D. Y. (2015). Öğretmenlerin Yöneticilerin Cinsiyetine Göre Yönetme Yeterliklerine İlişkin Algıları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yedi Tepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü,
Güven, Y. (2015). Lider Öğretmenlerin Okul Kültürüne Etkileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Harris, A. (2002). School improvement. What’s in it for schools? London, New York: Routhlege Falmer
Harris, A., Muijs, D. (2004). Improving schools through teacher leadership. London: Open University Press.
Katkat, D. , Tunçkol, M. ve Şahin, M. Y. (2005). Beden Eğitimi öğretmenlerinin liderlik yönelimlerinin demografik değiĢkenler bakımından analizi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(1).
Kaya, B. 2016 Öğretmenlerin Öğretmen Liderliği Yeterlikleri. (Yüksek Lisans Tezi) Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Kenreich, T., (2002) Professional Development Becomes Political: Geography's Corps of Teacher Leaders
Kılınç A.Ç., Recepoğlu E (2013), Ortaöğretim Okulu Öğretmenlerinin Öğretmen Liderliğine İlişkin Algı ve Beklentileri. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 3 (2), 175-215
Kölükçü, D. (2011). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Öğretmen Liderliğini Gösteren Davranışlarının Gereklilik ve Sergilenme Derecesine İlişkin Görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Başkent Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Özçetin, S. (2013). Öğretmen Liderliğinin Okulun Liderlik Kapasitesinin Gelişimine Etkisi: Bir Durum Çalışması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Serin, M. K. ve Buluç, B. (2012). İlköğretim Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları İle Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 18(3), 435-459.
Theory & Research in Social Education 30:3, 381-400, ISSN: 0093-3104 (Print) 2163-1654 (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/utrs20 DOI: 10.1080/00933104.2002.104
Uğurlu, C.T, ve Yiğit, Y (2014 ) Öğretmenlerin Öğretmen Liderliği Algılarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışlarına Etkisi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi İzmir
Uğurlu, O. (2009). Liderlik Davranışının Değerlendirilmesinde Liderin Cinsiyeti, Liderlik Stili ve Cinsiyete İlişkin Tutumlar Arasındaki İlişki. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,.
Yiğit. Y, Doğan. S, Uğurlu. C.T, ( 2013) Öğretmenlerin Öğretmen Liderliği Davranışlarına İlişkin Görüşleri Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE e–ISSN: 2147-1606 Vol 2 (2), , pp. 93-105
York-Barr, J., ve Duke, K. (2004). What do we know about teacher leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of educational research, 74(3), 255-316.
Year 2017,
Volume: 21 Issue: 4, 1267 - 1282, 20.12.2017
Alım, M., Bekdemir., Ü (2006), Coğrafya Öğretmen Adaylarinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlari Millî Eğitim SayI 172 Güz ss.263-275
Bakioğlu, A. (1998). Lider Öğretmen. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10, 1119.
Beycioğlu, K. (2009). İlköğretim Okullarında Öğretmenlerin Sergiledikleri Liderlik Rollerine İlişkin Bir Değerlendirme (Hatay İli Örneği). (Yayımlanmış Doktora Tezi). Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Beycioğlu, K., Aslan, B. (2012). “Öğretmen ve Yöneticilerin Öğretmen Liderliğine İlişkin Görüşleri: Bir Karma Yöntem Çalışması Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi” 18 (2), 191-223.
Can, N. (2007). Öğretmen liderliği becerileri ve bu becerilerin gerçekleştirilme düzeyi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 22
Can, N. (2009). Öğretmenlerin Sınıfta ve Okulda Liderlik Davranışları. Gaziantep
Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 385-399.
Gül, R. (2010). Cumhuriyet’ten Günümüze Öğretmenin Liderliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Gümüşeli, A. E. (1996). İstanbul İlindeki İlköğretim Okulu Müdürlerinin Öğretim (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
Gürgün, D. Y. (2015). Öğretmenlerin Yöneticilerin Cinsiyetine Göre Yönetme Yeterliklerine İlişkin Algıları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yedi Tepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü,
Güven, Y. (2015). Lider Öğretmenlerin Okul Kültürüne Etkileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Harris, A. (2002). School improvement. What’s in it for schools? London, New York: Routhlege Falmer
Harris, A., Muijs, D. (2004). Improving schools through teacher leadership. London: Open University Press.
Katkat, D. , Tunçkol, M. ve Şahin, M. Y. (2005). Beden Eğitimi öğretmenlerinin liderlik yönelimlerinin demografik değiĢkenler bakımından analizi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(1).
Kaya, B. 2016 Öğretmenlerin Öğretmen Liderliği Yeterlikleri. (Yüksek Lisans Tezi) Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Kenreich, T., (2002) Professional Development Becomes Political: Geography's Corps of Teacher Leaders
Kılınç A.Ç., Recepoğlu E (2013), Ortaöğretim Okulu Öğretmenlerinin Öğretmen Liderliğine İlişkin Algı ve Beklentileri. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 3 (2), 175-215
Kölükçü, D. (2011). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Öğretmen Liderliğini Gösteren Davranışlarının Gereklilik ve Sergilenme Derecesine İlişkin Görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Başkent Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Özçetin, S. (2013). Öğretmen Liderliğinin Okulun Liderlik Kapasitesinin Gelişimine Etkisi: Bir Durum Çalışması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Serin, M. K. ve Buluç, B. (2012). İlköğretim Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları İle Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 18(3), 435-459.
Theory & Research in Social Education 30:3, 381-400, ISSN: 0093-3104 (Print) 2163-1654 (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/utrs20 DOI: 10.1080/00933104.2002.104
Uğurlu, C.T, ve Yiğit, Y (2014 ) Öğretmenlerin Öğretmen Liderliği Algılarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışlarına Etkisi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi İzmir
Uğurlu, O. (2009). Liderlik Davranışının Değerlendirilmesinde Liderin Cinsiyeti, Liderlik Stili ve Cinsiyete İlişkin Tutumlar Arasındaki İlişki. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,.
Yiğit. Y, Doğan. S, Uğurlu. C.T, ( 2013) Öğretmenlerin Öğretmen Liderliği Davranışlarına İlişkin Görüşleri Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE e–ISSN: 2147-1606 Vol 2 (2), , pp. 93-105
York-Barr, J., ve Duke, K. (2004). What do we know about teacher leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of educational research, 74(3), 255-316.
Teyfur, E. (2017). Coğrafya Öğretmenlerinin Öğretmen Liderliğine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(4), 1267-1282.