İnsan toplumsal bir varlıktır.
Toplumla iç içe olan insan iletişim kurmak zorundadır. Kurduğu bu iletişim ile
hem karşısındaki kişiyi anlar hem de ona bir şeyler anlatır. Etkili iletişim
problem çözme, yorumlama, algılama ve empati becerilerinin gelişmesinde önemli
bir yere sahiptir. Etkili sunum teknikleri kullanılırken etkili iletişim
becerisinden yararlanılır. Yapılan sunumlarda kullanılan iletişim öğrenmede
etkili olmaktadır. Öğretmenler başta olmak üzere eğitimle ilgilenen tüm
bireyler sunumlarında dinleyiciler ile iletişim kurmaktadır. Bu iletişimde
etkili sunum teknikleri kullanılarak desteklenmektedir. Lisans eğitiminde
etkili iletişim dersi öğretmenlerin kişisel ve mesleki gelişmesinde önemli yere
sahiptir. Bu çalışmada amaç, lisans eğitimine devam eden öğretmen adaylarının
etkili sunum tekniklerine yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada,
durum çalışması modeli benimsenerek çalışılmıştır. Çalışma grubunu 2017-2018
eğitim-öğretim lisans eğitimine devam eden okul öncesi öğretmen adaylarından
amaçlı örnekleme yoluyla seçilmiş 105 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen
verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Verilerin sunumunda ise
frekans ve yüzde değerlerinden faydalanılmıştır. Çalışma sonucunda, etkili
sunum tekniklerinin; hem sunum yapan yani öğreten, hem de öğrenen konumundaki
kişilerin öğrenmesine katkı sağladığını, etkili iletişim becerilerini
geliştirdiğini, topluluk karşısında konuşmayı, dinleyiciler ile göz teması
kurmayı, beden dili, jest ve mimik kullanımını arttırdığı ortaya çıkmıştır.
Adıgüzel, Ö. (2014). Eğitimde yaratıcı drama. Pegem Akademi.
Akkaya, A. (2012). Öğretmen adaylarının konuşma sorunlarına ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9/20: 405-420.
Altun, T., Özdemir, C. ve İsmail, A. (2017) Öğretmen Adaylarının Derslerinde Yaptıkları Grup Çalışmaları Ve Sunumlar Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi, International Journal of Social Science, 31-46, Summer II 2017
Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-9.
Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1).
Cüceloğlu, D. (2005). Yeniden insan insana, İstanbul: Remzi.
Dilekmen, M., Başcı, Z., Bektaş, F.( 2008). “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İletişim Becerileri,” Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12(2):223-231
Ergin, A., Birol, C. (2000) Eğitimde İletişim. Ankara, Anı Yayıncılık
Hatunoğlu, Z. (2006). Muhasebe eğitiminde bilgi teknolojisi kullanımının sunum kalitesine olan etkilerinin tespitine ilişkin bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi (MUFAD), 30, 190 200.
Kaya, Z.(2006).Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme, Ankara, Pegem Yayınları 2.Baskı
Kıran, H. (Ed.). (2014). Etkili sınıf yönetimi. Anı Yayıncılık.
Korkut, F. (2005). Yetişkinlere yönelik iletişim becerileri eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 143-149.
Meydan Larousse Büyük Lügat ve Ansiklopedi,1986,cilt 7,İstanbul Milliyet Yayınları.
Pepe, K., Tot, E., Güler, D. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümlerinde Okutulan Derslerin Öğrencilere Sağladığı Katkı Düzeyinin Araştırılması. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:9, 129-145, 2005.
Sever, S . (1998). Dil ve iletişim (Etkili Yazılı ve Sözlü Anlatım). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 31 (1)
Şimşek, N. (1997) Öğretmen ve Öğretmen Adayları İçin Derste Eğitim Teknolojisi Kullanımı, Anıl Matbaa ve Cilt Evi, Ankara.
Tepeköylü, Ö., Soytürk, M., Çamlıyer, H., “Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu (BESYO) Öğrencilerinin İletişim Becerisi Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi” Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2009, VII (3) 115-124Tokay, Dilek. “Etkili Sunum Teknikleri” docplayer. 2004. Web. 09.01.2019
Uzuntaş, A.(2013), Etkili İletişim: Anlatabilmek ve Anlayabilmek, Kastamonu Eğitim Dergisi, cilt 21,ss.25
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Year 2019,
Volume: 23 Issue: 1, 381 - 391, 16.03.2019
Adıgüzel, Ö. (2014). Eğitimde yaratıcı drama. Pegem Akademi.
Akkaya, A. (2012). Öğretmen adaylarının konuşma sorunlarına ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9/20: 405-420.
Altun, T., Özdemir, C. ve İsmail, A. (2017) Öğretmen Adaylarının Derslerinde Yaptıkları Grup Çalışmaları Ve Sunumlar Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi, International Journal of Social Science, 31-46, Summer II 2017
Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-9.
Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1).
Cüceloğlu, D. (2005). Yeniden insan insana, İstanbul: Remzi.
Dilekmen, M., Başcı, Z., Bektaş, F.( 2008). “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İletişim Becerileri,” Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12(2):223-231
Ergin, A., Birol, C. (2000) Eğitimde İletişim. Ankara, Anı Yayıncılık
Hatunoğlu, Z. (2006). Muhasebe eğitiminde bilgi teknolojisi kullanımının sunum kalitesine olan etkilerinin tespitine ilişkin bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi (MUFAD), 30, 190 200.
Kaya, Z.(2006).Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme, Ankara, Pegem Yayınları 2.Baskı
Kıran, H. (Ed.). (2014). Etkili sınıf yönetimi. Anı Yayıncılık.
Korkut, F. (2005). Yetişkinlere yönelik iletişim becerileri eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 143-149.
Meydan Larousse Büyük Lügat ve Ansiklopedi,1986,cilt 7,İstanbul Milliyet Yayınları.
Pepe, K., Tot, E., Güler, D. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümlerinde Okutulan Derslerin Öğrencilere Sağladığı Katkı Düzeyinin Araştırılması. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:9, 129-145, 2005.
Sever, S . (1998). Dil ve iletişim (Etkili Yazılı ve Sözlü Anlatım). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 31 (1)
Şimşek, N. (1997) Öğretmen ve Öğretmen Adayları İçin Derste Eğitim Teknolojisi Kullanımı, Anıl Matbaa ve Cilt Evi, Ankara.
Tepeköylü, Ö., Soytürk, M., Çamlıyer, H., “Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu (BESYO) Öğrencilerinin İletişim Becerisi Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi” Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2009, VII (3) 115-124Tokay, Dilek. “Etkili Sunum Teknikleri” docplayer. 2004. Web. 09.01.2019
Uzuntaş, A.(2013), Etkili İletişim: Anlatabilmek ve Anlayabilmek, Kastamonu Eğitim Dergisi, cilt 21,ss.25
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Çalışoğlu, M. (2019). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Etkili Sunum Teknikleri Üzerine Görüşlerinin İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 381-391.