Özet: Akademisyenlere yönelik mobbing çalışmaları ülkemizin gelişmesi açısından önem
taşımaktadır. Bu çalışmalar üniversitelerde yaşanan mobbing olaylarını ortaya koymak, sebeplerini
incelemek, ne tür davranışların daha sık yaşandığını bulmak, demografik bilgiler
ışığında kimlerin bu durumla daha çok karşılaştığını tespit etmek ve durumun engellenebilmesi
için çözüm önerileri getirmek için önem arz etmektedir. Bu çalışmada ülkemizde akademisyenler
üzerine yapılan mobbing konulu lisansüstü araştırmaların incelenmesi amaçlanmıştır.
YÖK tez veri tabanı taranarak bu konuda yapılmış 16 Yüksek Lisans ve Doktora tezine
ulaşılmıştır. Bu tezler, yöntem, evren-örneklem ve sonuçları bakımından detaylı bir şekilde
doküman analizi metoduyla incelenerek tablolaştırılmıştır. Sonuç olarak yapılan araştırmaların
akademisyenlerin yaşadıkları mobbing olaylarını incelemek ve irdelemek açısından yeterli
olmadığı, bu konu ile ilgili daha fazla araştırma yapılması gerektiği görülmektedir. YÖK’ünde
bu konu üzerinde yaptığı çalışmalar göze alınırsa üniversitelerde mobbing ile alakalı daha
kapsamlı ve çözüm odaklı çalışmalar yapılması gerekmektedir.
Anahtar Kelimeler: Mobbing, akademisyenler, üniversiteler, akademik mobbing
An Analysis of Postgraduate Research Projects on Academics in Turkey
about Mobbing
Abstract: The mobbing studies about the academics are essential for the development of
our country. These studies loom large for presenting the mobbing cases in the universities
to analyse the reasons, to find out which type of behaviours are exposed how often and who
encounters these cases more in the light of the demographic studies, and to offer possible
solutions to prevent them. This particular study aims to analyse the postgraduate research
projects about mobbing in the academies. 16 master’s and doctoral theses are listed through
searching YÖK (The Council of Higher Education) database, which are examined and tabulated
in terms of method, population and sample, and results by using a document analysis method.
Consequently, this study reveals that these postgraduate research projects lack to sufficiently
analyse and demonstrate the mobbing cases and there is a need for further studies in the field.
Since the research projects conducted by YÖK are considered, it is required to carry more
extensive and result-oriented studies on mobbing in the universities.
Keywords: Mobbing, academics, universities, academic mobbing
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | March 18, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 19 Issue: 3 |