İletişim ve bilişim teknolojilerinin gelişimi özellikle de mobil hale gelmesiyle birlikte gündelik hayat dönüşüm geçirerek dijitalleşmiştir. Birçok kavram/olgu ve sorunun ortaya çıkmasına neden olan bu dönüşümler, aynı zamanda son yılların en popüler konularından biri olan mobbing olgusunun dijital dünyaya aktarılmasına ve böylece siber mobbing olgusunun ortaya çıkmasına neden olmuştur. Dolayısıyla bu araştırmada, kavramın ve ilgili terimlerin bilinirliğini ortaya çıkarmak ve kadın öğrencilerin mobbing ve siber mobbingle karşılaşma düzeylerini tespit etmek amaçlanmaktadır. Ayrıca kavramların sebeplerini, alınan tedbirleri ve beklentileri ortaya koymakta amaçlanmıştır. Bu doğrultuda Erzurum ilinde devlet yurtlarında kalan 568 öğrenciye anket uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, siber mobbing kavramının öğrenciler arasındaki bilinirliği oldukça düşüktür. Buna karşın siber stalking, siber suç gibi kavramların bilinirliği yüksektir. Kavramların tanımı yapıldıktan sonra bu olguyla karşılaşılma düzeylerine bakıldığında oranın yüksek olduğu ortaya çıkarılmıştır. Buna karşın aile ve kurum bilgilendirme ve alınan tedbirlerin düşük olduğu ama alınması gereken tedbirlerle ilgili beklentinin yüksek olduğu tespit edilmiştir.
The development and particularly the mobilization of communication and information technologies transformed and digitalized daily lives. These transformations causing many concepts and issues to emerge also led to the transfer of the mobbing concept to the digital world and the emergence of the concept of cyber-mobbing. The purpose of this study is to identify the level of awareness on this concept and related terminology, and the level of mobbing and cyber-mobbing faced by women students. Additionally, the aim is to identify the reasons for these concepts, the measures taken, and the expectations. In alignment with these purposes, 568 students living in state dorms in the city of Erzurum were surveyed. The results of the study showed that the awareness on the cyber-mobbing concept among students is very low. However, concepts such as cyber-stalking or cyber crimes are known by many. Following the definitions of the concepts, the comparisons between the levels of experiences with this concept showed that the ratio is high. On the contrary, informing family and institutions, and the measures taken were low while the expectations related to measures that need to be taken are high.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 24 Issue: 2 |