Araştırmanın amacı Türkiye’de okul öncesinde aile katılımı ile ilgili yapılan çalışmaların incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi benimsenmiştir. Çalışmada 2000 ve 2021 yılları arasında okul öncesinde aile katılımı ile ilgili yapılan makale, yüksek lisans ve doktora tezleri incelenmiştir. Araştırmada 63 makale, 51 yüksek lisans tezi ve 9 doktora tezi ele alınmıştır. Bu dokümanlara ulaşmak için Ulusal Tez Merkezi, Google Akademik, Ulakbim, Dergipark sitelerinde alan yazın taraması yapılmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada incelenen makale, yüksek lisans ve doktora tezlerinin yayın yılı, amacı, çalışma yöntemi, çalışma deseni, örneklemi, veri toplama araçları ile ilgili sonuçlara ulaşılmıştır. Yapılan doküman incelemesi sonucunda, çalışmaların 2016-2020 yılları arasında toplandığı, daha çok anne, baba ve öğretmenlerin okul öncesinde aile katılımına ilişkin görüş, algı, tutum, inançlarının incelenmesine, aile katılımının etkilerinin belirlenmesine yönelik çalışmaların olduğu görülmüştür. Çalışmalarda nitel ve nicel yöntem benimsenerek, deneysel, tarama desenlerin kullanıldığı, ölçek, form ve görüşmelerle verilerin toplandığı görülmüştür.
The purpose of the research is to examine the studies on family participation in preschool in Turkey. In the research, document analysis, one of the qualitative research methods, was adopted. In the study, articles, master's and doctoral theses about family involvement in preschool between 2000 and 2021 were examined. In the research, 63 articles, 51 master's theses, and 9 doctoral theses were discussed. To reach these documents, a literature search was conducted on the sites of the National Thesis Center, Google Scholar, Ulakbim, Dergipark. Content analysis was used to analyze the research data. The results regarding the publication year, purpose, study method, study design, sample, and data collection tools of the articles, master's and doctoral theses examined in the research were obtained. As a result of the document review, it was seen that the studies were collected between the years 2016-2020, and there were mostly studies to examine the opinions, perceptions, attitudes, and beliefs of mothers, fathers, and teachers about family participation in preschool, and to determine the effects of family participation. It was observed that qualitative and quantitative methods were adopted in the studies, experimental and scanning designs were used, and data were collected through scales, forms, and interviews.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 26 Issue: 4 |