ÖZ
XVIII. yüzyıl divan şairlerinden biri olan Vahîd Mahtûmî, daha çok hece vezinli manzumeleriyle öne çıkarılmıştır. Bunun nedeni, klasik kültür çevresine mensup olduğu halde, halk şiirine fazlaca itibar etmesi, halk kültürüne ait unsurları divan şiiri içine taşımasıdır. Söz konusu manzumelere türkmaniyât adının verilmesi ise, terminolojik açıdan önemli bir husustur. Çünkü, halk bilimi kaynaklarında, türkü çeşitlerinden birinin adı olarak geçen türkmanî, divan şiiri terimleri arasında bulunmamaktadır. Bu noktadan hareketle, türkmanî terimi, etraflı şekilde ele alınmıştır.
Anahtar Kelimeler: Türkmanî, şarkı, türkü, ezgi, divan şiiri, halk şiiri.
ABSTRACT
Vahîd Mahtûmî, one of the poets in Ottoman poetry in 18th century, is mostly recognized with his syllabic meter verses. The reason for this is because he esteems folk poetry in an excessive fashion, and carries the folk cultural elements into classical poetry even though he is belonging to the community of classical culture. In terms of terminology, it is an important issue to name his verses as türkmaniyât. It is because türkmanî-a type of türkü (folk song) among folklore resources-has also taken place in Classical Turkish Literature. From this point, the term türkmanî is discussed in detail in this study.
Keywords: Türkmanî, sarki, folk song, tune, Ottoman poetry, folk poetry.
Primary Language | tr; en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 15 Issue: 39 |