Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Yöneticilerinin Yönetici Rollerini Gerçekleştirme Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2023, Volume: 10 Issue: 6, 2641 - 2659, 23.01.2024

Abstract

Bu araştırmanın amacı, öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin yönetici rollerini gerçekleştirme düzeylerini incelemektir. Araştırmanın evreni 2022-2023 yılında Mardin’de görev yapmakta olan öğretmenlerden oluşmaktadır. Basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile 228’i kadın 291’i erkek olmak üzere toplam 519 öğretmen araştırmada yer almıştır. Araştırma kapsamındaki öğretmenlere demografik değişkenler, “Yönetici Rolleri” ölçeği ile alakalı sorular içeren 550 tane form dağıtılmış ancak bunlardan 519’u değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Araştırmanın verileri Şule Ayyıldız (2015) tarafından geliştirilen “Yönetici Rolleri” ölçeği İle “Kişisel Bilgi Formu” yardımıyla toplanmıştır. Bu araştırmaya ait verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans, yüzde değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca araştırmada, t-testi, ANOVA testi analizi kullanılmıştır. Yapılan analizlere göre; Milli eğitim bakanlığında görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre okul yöneticilerinin, iletişim, liderlik, rehberlik, girişimcilik, aile çevre ilişkileri, eğitim-öğretim ve yönetim süreçleri rolleri “çoğu zaman”, mevzuat rolünü ise “her zaman” düzeyinde gerçekleştirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Aydın, M. (2005). Eğitim Yönetimi (7. b). Hatipoğlu Yayıncılık.
  • Barutçugil, İ. (2014). Liderlik. Kariyer Yayınları.
  • Başaran İ. E. (2000). Örgütsel Davranış. Ekinoks Yayınları.
  • Buluç, B. (2009). Sınıf öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stilleri ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 15 (1), 5-34. Bünyamin Ö. (2004). Kamu Yönetiminde Yönetici Çıkmazı, Maliye Dergisi, 145, 1-229. Cemaloğlu, N. (2007). Okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile yıldırma arasındaki ilişki. H.Ü Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 77-87.
  • Çelik, V. (2003). Eğitimsel Liderlik. Pegem Yayıncılık.
  • Donuk, B. (2007). Liderlik ve Spor. Ötüken Yayınları.
  • Eren, E. (2012). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. Beta Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Yelkentepe Yayınları.
  • Helligel D. and Woodman R. (1995). Organizational Behavior, West Publishing Company (Seventh Edition). Minneapolis, 342-344.
  • Keçecioğlu, T. (1998). Liderlik ve Liderler. Kalder Yayınları.
  • Korkmaz, M., (2006). Okul yöneticilerinin kişilik özellikleri ile liderlik stilleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 12 (2), 199-226.
  • Özçelik, S.K. (2005). Yönetici Hemşirelerde Dönüşümcü Liderlik Tarzı ve Hemşirelerin Yöneticilerine Olan Güvenleri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Özdemir, E. (2003). Liderlik ve etik. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (2),151-168.
  • TDK, https://sozluk.gov.tr/.
  • Yıldırım, C. (2006). Okul müdürlerinin liderlik stillerinin örgütsel sağlık üzerindeki etkisi (Ankara ili örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Investigation of School Administrators' Level of Realisation of Administrative Roles According to Teachers' Opinions

Year 2023, Volume: 10 Issue: 6, 2641 - 2659, 23.01.2024

Abstract

The aim of this study is to examine the level of school administrators' realisation of their administrative roles according to teachers' views. The population of the research consists of teachers working in Mardin in 2022-2023. A total of 519 teachers, 228 female and 291 male, were included in the study by simple random sampling method. Within the scope of the research, 550 forms containing questions related to demographic variables and "Administrator Roles" scale were distributed to the teachers, but 519 of them were evaluated. The data of the study were collected with the help of the "Administrator Roles" scale developed by Şule Ayyıldız (2015) and the "Personal Information Form". In the analysis of the data of this research; arithmetic mean, standard deviation, frequency, percentage values were calculated. In addition, t-test and ANOVA test analyses were used in the study. According to the analyses, it was concluded that school administrators perform the roles of communication, leadership, guidance, entrepreneurship, family-environment relations, education-training and management processes "most of the time" and the role of legislation "always" according to the opinions of teachers working in the Ministry of National Education.

References

  • Aydın, M. (2005). Eğitim Yönetimi (7. b). Hatipoğlu Yayıncılık.
  • Barutçugil, İ. (2014). Liderlik. Kariyer Yayınları.
  • Başaran İ. E. (2000). Örgütsel Davranış. Ekinoks Yayınları.
  • Buluç, B. (2009). Sınıf öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stilleri ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 15 (1), 5-34. Bünyamin Ö. (2004). Kamu Yönetiminde Yönetici Çıkmazı, Maliye Dergisi, 145, 1-229. Cemaloğlu, N. (2007). Okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile yıldırma arasındaki ilişki. H.Ü Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 77-87.
  • Çelik, V. (2003). Eğitimsel Liderlik. Pegem Yayıncılık.
  • Donuk, B. (2007). Liderlik ve Spor. Ötüken Yayınları.
  • Eren, E. (2012). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. Beta Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Yelkentepe Yayınları.
  • Helligel D. and Woodman R. (1995). Organizational Behavior, West Publishing Company (Seventh Edition). Minneapolis, 342-344.
  • Keçecioğlu, T. (1998). Liderlik ve Liderler. Kalder Yayınları.
  • Korkmaz, M., (2006). Okul yöneticilerinin kişilik özellikleri ile liderlik stilleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 12 (2), 199-226.
  • Özçelik, S.K. (2005). Yönetici Hemşirelerde Dönüşümcü Liderlik Tarzı ve Hemşirelerin Yöneticilerine Olan Güvenleri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Özdemir, E. (2003). Liderlik ve etik. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (2),151-168.
  • TDK, https://sozluk.gov.tr/.
  • Yıldırım, C. (2006). Okul müdürlerinin liderlik stillerinin örgütsel sağlık üzerindeki etkisi (Ankara ili örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Bahar Bozkurt 0000-0002-4551-9119

Fuat Güler 0009-0004-4455-4483

Yusuf Güler 0009-0001-2132-8828

Pelin Saylan 0009-0004-0326-7488

Burak Uzunkoca 0009-0001-0089-3481

Ferhat Göçmen 0009-0001-2144-5813

Early Pub Date January 12, 2024
Publication Date January 23, 2024
Submission Date December 9, 2023
Acceptance Date January 12, 2024
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 6

Cite

APA Bozkurt, B., Güler, F., Güler, Y., Saylan, P., et al. (2024). Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Yöneticilerinin Yönetici Rollerini Gerçekleştirme Düzeylerinin İncelenmesi. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 10(6), 2641-2659.

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC