Günümüz toplumlarında genel olarak için geçerli bir yöneticilik türünden ya da liderlik davranışından bahsetmek imkânsızdır. Kişiler, içerisinde yaşadığı kültüre göre değer yargısın, misyon ve vizyon tutumları oluşturmaktadır. Vizyoner liderlikte yeni bir misyon, yeni bir vizyon ve liderlik özellikleri gerektirir. Çağdaş okullarda yöneticilerin varlığı ve vizyonu bir koordinasyon aracıdır ve bir katalizör görevi görmektedir. Bu bağlamda araştırmamızın amacı, okul müdürlerinin vizyoner liderlik davranışlarının bazı değişkenlere göre incelemektir. Araştırmanın evrenini, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Diyarbakır merkez ilçelerinde çalışan 11874 öğretmenden oluşturmaktadır. Bu çalışma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 290 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verilerini elde edebilmek için Çınar ve Kaban (2012) tarafından geliştirilmiş olan “Vizyoner Liderlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmacılar ölçeği dört boyutlu ve beşli likert yapıda kurgulamışlardır. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca araştırmada, t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; okul müdülerinin vizyoner liderlik davranışlarının cinsiyetlerine, kıdemlerine ve eğitim düzeylerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.
In today's societies, it is impossible to talk about a generally valid type of management or leadership behaviour. People form value judgements, mission and vision attitudes according to the culture they live in. Visionary leadership requires a new mission, a new vision and leadership characteristics. In contemporary schools, the presence and vision of administrators is a coordination tool and acts as a catalyst. In this context, the aim of our research is to examine the visionary leadership behaviours of school principals according to some variables. The population of the study consists of 11874 teachers working in the central districts of Diyarbakır in the 2022-2023 academic year. In this study, relational survey model, one of the quantitative research methods, was used. The sample of the study consists of 290 teachers determined by random sampling from the population. In order to obtain the data of the study, "Visionary Leadership Scale" developed by Çınar and Kaban (2012) was used. The researchers designed the scale in a four-dimensional and five-point Likert scale. In the analysis of the research data; arithmetic mean, standard deviation, frequency and percentage values were calculated. In addition, t-test and ANOVA test were used in the study. As a result of the analyses, it was seen that the visionary leadership behaviours of school principals did not differ significantly according to their gender, seniority and education level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 17, 2024 |
Publication Date | April 2, 2024 |
Submission Date | December 27, 2023 |
Acceptance Date | March 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала